Honda Civic Type-R =EP3= [Projekt Krrish]

Förbättra prestanda och utseende. Trimprylar, Fälgar, mugen vingen m.m.
  • 63 Följare
  • 118 843 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 oktober 2015
Krrish Life changes its beauty all the time..
6 maj 2015 · 154 Inlägg

Modj skrev:

Turbobulten skrev:
Tror att modj kör bultar och red dragon kör d2 coils med camberplattor.
Själv har jag bultar fram. tänkt att köra -1,5 fram och -1.0 bak 0 toe.

Eller den populära FRSU, får se vad det blir till slut.

Jag kör med 1par bultar fram och camber stag bak. Har även casterjustering fram på coilsen.

Min CTR med nuvarande chassi höjd som ni kan se i nedan bild kunde man inte ställa mer camber än -0.34grader fram, detta pga att TOE siffror fram skulle bli fel och resultatet orsaka ojämn däck slitge betydligt snabbare i längden.
https://www1.garaget.org/archive/143/142200/305902/large_305902-3561793.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-06e803257b93f0806ba1ce898dd352fa.jpg

Problemet var att ju högre grad camber man ställde, desto mer åkte hjulen in och hamnade *utanför den gröna safe zone markeringen på ovan bild* och gängor på CTR styrleder var för korta och tog slut för att man ska kunna justera och skruva ut TOE till 0 fram.

Till skillnad från min CTR så kör FREY med betydligt lägre chassi höjd och har lite mer än -1.5grader camber fram med TOE precis runt 0 fram. Där tar styrleds gängor slut!

Din CTR verkar också vara rejält sänkt Modj smile våre intressant att se TOE siffor på din hjulinställning eftersom fel inställd TOE sliter däck betydligt snabbare än camber.

Uppfattade av Micke på däckspecialen att man inte kunde påverka Caster!
Hur ändrar du det med coilovers Modj?

Enligt papper jag fått utav däckspecialen de senaste besök tycks jag ha fått olika siffror i caster roll
Honda handboken säger att caster på type-r ska vara runt 1.40grader original.
Caster på min ligger idag på 1.08grader höger och 1.06 vänster.

Senast redigerat av Krrish (6 maj 2015)

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..
Turbobulten
6 maj 2015 · 65 Inlägg

Bra med caster! Ju mer caster ju mindre camber behövs för att det inte skall bli + värden nä man svänger.
Plattorna för caster sitter på topplagringen, då kan man dra hela fjäderbenet fram och bak.

Ja, toe sliter däck som fan, camber får man leva med. du som rejsar borde ha lite mer ändå tycker jag. big_smile

Honda Civic Type R "Rotrex kompressor EP3" (2004)
Modj
7 maj 2015 · 140 Inlägg

Hade 2.15g camber fram och 2.7g bak.
0 toe fram/bak och 2.7g i caster.

Krrish Life changes its beauty all the time..
7 maj 2015 · 154 Inlägg

En race förare ska helst köra med lite toe in fram än 0, vid snabba accelerationer ändras toe vinkel till +positive och åker ut något. Resultatet blir beroende på motor effekt att bilen får svårt att hålla linjen på rakan!

Toe in fram hjälper bilen vid snabba acceleration på rakan. ex. Streetrace/Dragrace
Toe in bak ger bilen bättre stabilitet vid hårda inbromsningar i hög hastighet. ex motorvägen

Man får ställa vinklarna efter eget behov helt enkelt och vara beredd på snabba däckslitage. big_smile

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..
Krrish Life changes its beauty all the time..
7 maj 2015 · 154 Inlägg

Modj skrev:
Ska se om jag kan skriva ut min jag gjorde, kör ca-2.2g fram och -2.5g camber bak. Får kolla nogranare för att komma ihåg resten exakt..

Hittade förresten bänkpaporet på min, bromsad på JRM med dom siffror jag angivet.. smile


Missade raden helt gällande din mappning på jrm bänk roll  Kraft som mappad den eller?
Du har inte möjlighet att ladda upp kurvan?  Kan har blivit att man tolkad Nm siffror fel.

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..
Krrish Life changes its beauty all the time..
7 maj 2015 · 154 Inlägg

-K- skrev:
Ska lämna in min på hjulinställning så fort jag har möjlighet. Men finns det nån original camberjustering fram, eller justerar ni med camberbultar? eller coils med ställbar topplagring?

Du får automatisk negative camber vinklar när du sänker bilen, sedan ska det klart gå att justera lite med bilens original bultar tror jag!

Annars har jag NYA camber bultar liggande om det skulle vara av intresse? smile

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..
Krrish Life changes its beauty all the time..
7 maj 2015 · 154 Inlägg

Turbobulten skrev:
Bra med caster! Ju mer caster ju mindre camber behövs för att det inte skall bli + värden nä man svänger.
Plattorna för caster sitter på topplagringen, då kan man dra hela fjäderbenet fram och bak.

Ja, toe sliter däck som fan, camber får man leva med. du som rejsar borde ha lite mer ändå tycker jag. big_smile

Det går ej att ställa mer negative camber fram på min med den befintliga chassi höjden jag valt att köra av flera anledningar!

Väljer jag köra mera negative camber fram så åker fram toe vinkel in, Omöjligt att ställa toe till 0 i efterhand eftersom gängan på styrled tar slut. Korta styrleds gängor är känd problem på ep3:or

Sänker jag bilen med 30-40mm så har jag inga problem med att ställa -2grader camber och 0 toe big_smile

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..
Modj
7 maj 2015 · 140 Inlägg

ställde 0grader toe för att få något att jämnföra med, har tillgång till en ny hjulinställare. Brorsan har gummiverkstad nämligen wink

Men jag är lite fundersam till toe, min är ju ganska låg och jag har ingen minnen av att det var få varv kvar på gängorna... hmm

Modj
7 maj 2015 · 140 Inlägg

Ang effekten 263.2@8880rpm 225nm@7627rpm

Krrish Life changes its beauty all the time..
7 maj 2015 · 154 Inlägg

Modj skrev:
ställde 0grader toe för att få något att jämnföra med, har tillgång till en ny hjulinställare. Brorsan har gummiverkstad nämligen wink

Men jag är lite fundersam till toe, min är ju ganska låg och jag har ingen minnen av att det var få varv kvar på gängorna... hmm

Din måste vara ner skruvad minst 35-40mm och då får du automatiskt mer negative camber vinklar, därefter justerar firman på styrled för att noll ställa toe och gängor blir kvar eller slut beroende hur extreme camber man ställer.

Min bil med nuvarende höjd får ej negative camber vinklar automatisk eftersom chassi på min är högre till skillnad från din, när firman ställer in negative camber ex -2grader räcker inte gängorna till på styrled för att ställa toe på 0.

EDIT
Användbart info guide om Chassijusteringstabell
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

Senast redigerat av Krrish (8 maj 2015)

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..
Turbobulten
8 maj 2015 · 65 Inlägg

0.08 minuter toe bak
0 toe fram
-2.2 camber bak
-2.0 camber fram

Så blev min inställning idag!

Honda Civic Type R "Rotrex kompressor EP3" (2004)
Krrish Life changes its beauty all the time..
8 maj 2015 · 154 Inlägg

Turbobulten skrev:
0.08 minuter toe bak
0 toe fram
-2.2 camber bak
-2.0 camber fram

Så blev min inställning idag!

Trevligt! smile
Vad kan du säga om den nya inställningarna? BRA/DÅLIGT

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..
Krrish Life changes its beauty all the time..
8 maj 2015 · 154 Inlägg

Skruvade ner min CTR så gott det var möjligt nästan till botten förra året 2014.
Härligt gokart känsla var det, dock blev man plötsligt begränsad med bilen till vardagskörning!
Avgassystemet var största problemet och hängde millimeter ifrån marken!

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-a39f1b40d8a1d98a3c7e506333b24673_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-58db0f79e5705af880592d7d4be6ca76_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-dff78c249ce362211b3a484322811640_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-f230ef36fa234f13c1efcc83f832b5f9_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142200/142200-26bfee2b871544aa8d1a72c9cb0062d0_large.jpg

Senast redigerat av Krrish (8 maj 2015)

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..
Turbobulten
8 maj 2015 · 65 Inlägg

Den blir lite styrig i baken vid höghastighetsinbromsning.
Jdm krängaren och lättad bak har ett finger med i spelet!
Annars är det fantastiskt! Vilken skillnad.

Honda Civic Type R "Rotrex kompressor EP3" (2004)
Krrish Life changes its beauty all the time..
8 maj 2015 · 154 Inlägg

Turbobulten skrev:
Den blir lite styrig i baken vid höghastighetsinbromsning.
Jdm krängaren och lättad bak har ett finger med i spelet!
Annars är det fantastiskt! Vilken skillnad.

Jag hade samma problem i bakvagnen på min vid höghastighetsinbromsning, då hade jag toe inställd på 2.1mm in bak.
Vi ändrade sedan och ställde total toe in på 1.1mm bak, då reducerades problemet och kör upplevelsen blev mycket mycket bättre. cool

Honda handboken säger total toe 2.0mm in bak, då snackar vi original chassi höjd!
Det kanske är ett måste med någorlunda toe in bak på CTR, ex 0.5mm eller 1.0mm total toe in

edit:
Vi provade också att ställa total Toe 1.1mm in fram roll upplevdes instabil vid kombinerad broms/sväng och slingrig i bromsning på motorvägar när man gjorde ex snabba omkörningar. Bilen gick dock mycket stadigt och rakt vid snabb acceleration.

TOE in fram är mer anpassad till bilar som i stort sätt bara används inom dragrace, då går de stadigt rakt fram och håller linjen bättre!

Senast redigerat av Krrish (8 maj 2015)

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..
Krrish Life changes its beauty all the time..
8 maj 2015 · 154 Inlägg

Modj skrev:
Ang effekten 263.2@8880rpm 225nm@7627rpm

Jag har högst vrid 240.5Nm i mellan register vid ca 6100rpm och 248hk vid 8150rpm, samt 9000rpm revlimiter!
Det innebär att jag ej behöver ligga så högt i varv för att komma åt motorns maximalt kraft.

Att du får högst vrid 225Nm vid 7600rpm och 263hk vid 8880 Rpm innebär att du måste ligga vid dessa extrema höga varv 8880rpm allt för ofta för att kunna utnyttja motorns maximalt kraft.

Kan det vara så att sk2 steg3 kammar ger bättre topp effekt och sämre ökning i mellan register?

Din ctr är nog inte mappad optimal misstänker jag med tanke på låg vrid siffror trots vass setup! roll
Den stora skillnaden känner man normalt i mellan register på en trimmad CTR. Det är i mellan register de flesta får ut störst effektökning ca 40-45Nm.

Hur känns bilen i mellan register när du kör?
När kickar VTEC in på din?
Fick du med papper på effekt kurvan när du köpte bilen?

Senast redigerat av Krrish (8 maj 2015)

Life changes its beauty all the time, Nothing [Is] ForEver..
Turbobulten
8 maj 2015 · 65 Inlägg

Ska bli kul att köra mot dig. Du har en häst mer än mig även fast du kör org kammar.

Honda Civic Type R "Rotrex kompressor EP3" (2004)
Andreas_Performance
8 maj 2015 · 418 Inlägg

Min visade 20Nm mindre på Malkolms bänk med Jims mapp vilket nog är mest rimligt, kan tänka mig att din ligger däromkring med. 240Nm är mycket på en k20 med org. kammar smile

Skoda Octavia RS "Flickvännens Turbo Brukis" (2003)
Modj
8 maj 2015 · 140 Inlägg

Krrish skrev:

Modj skrev:
Ang effekten 263.2@8880rpm 225nm@7627rpm

Kan det vara så att sk2 steg3 kammar ger bättre topp effekt och sämre ökning i mellan register?

Din ctr är nog inte mappad optimal misstänker jag med tanke på låg vrid siffror trots vass setup! roll
Den stora skillnaden känner man normalt i mellan register på en trimmad CTR. Det är i mellan register de flesta får ut störst effektökning ca 40-45Nm.

Hur känns bilen i mellan register när du kör?
När kickar VTEC in på din?
Fick du med papper på effekt kurvan när du köpte bilen?

Det är mycket möjligt att steg3 kammarna är lite vassare, har inte läst på så mycket om dessa motorer. Och sist jag hade ep3 och var sugen på trim var -03 big_smile

Har knappt kört den än, bes förra veckan men har den fortfarande avställd.
Ska försöka få tummen ur att beställa breddare under helgen så jag snart kan få plats med mina nya hjul. Däcken på orginalfälgarna är inget vidare längre nämligen..

Men V-tec kickar väl in runt 5800rpm...

Laddade upp bild på bänkning.

Senast redigerat av Modj (8 maj 2015)

Modj
8 maj 2015 · 140 Inlägg

Fast nu har det blivit väldigt mycket sist från din bil, sorry!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang