Kortning av fjäderben till Volvo 240. Istället för Coilovers.

Visar här hur jag gjorde för att korta 240 fjäderben. SAAB dämpare, kortade fjädrar mm. Ett mycket billigare alternativ till coilovers, och jag skulle säga att de funkar lika bra!
  • 15 Följare
  • 20 637 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 februari 2016
240Dizzel
27 april 2015 · 225 Inlägg

Gör en tråd här om hur jag gjorde för att korta fjäderben på min 240 från 1975. Ett mycket billigare alternativ till coilovers, och verkar fungera  minst lika bra smile

Började med att jag tog bort fjädrarna fram och kapade bak i somras. Den höjden som bilen hamnar på då tycker jag är den som ger bilen snyggast harmoni mellan skärmkant och fälg, i detta fall (MK18). Körde så ett tag och led mig igenom varje vägbula mad Slutade med att gummit då sprack och bilen hamnade med stötdämparna helt i botten (helt stumt).

Renoverade karossen under vintern, Tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297846, och nu i början av april byggde jag fjäderbenen smile

Då jag fick tanken hade jag hört innan att man skulle korta fjäderbenet under fjäderskålen och sedan flytta upp skålen så att däcket inte ska ta i när den kommer längre ner. Men varför göra det svårt för sig när man lika gärna kan korta fjäderbenet ovanför skålen lol Det finns flera olika stötdämpare som man kan använda. Hörde också att Opel, Volvo 340/360 och SAAB 900 dämpare har samma diameter och ska passa i fjäderbenet. Alla är de såklart kortare än 240 originaldämpare.
Bestämde mig i alla fall för att testa SAAB 900 dämparna. Köpte nya på Biltema för 369kr/st, artikelnummer (68-7427).

Här kan man tydligt se skillnaden i längd. Orangea 240 GLT dämpare satt i fjäderbenen jag använde. Längdskillnaden är ca 6-7 cm vilket betyder att, när en 240 originaldämpare är i bottenläge finns det fortfarande 6-7 cm kvar på SAAB dämparen innan den når sitt bottenläge. Det är där hela teorin ligger, alltså om jag kortar fjäderbenet 6-7 cm kan jag köra i samma höjd som de gamla bottenläget men ändå ha en fjädringsväg på ett par cm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-bbefc9594738f58974ef82f41b3089da.jpg

mätte ut en sträcka på ja ungefär 6-7 cm och sparade gängorna till muttern. Detta är som sagt inte ett precisionsjobb och därför kan man ta lite i taget, sätta i dämparen måtta med muttern och till slut få ett läge där de mesta av gängorna på muttern är nere, men fortfarande lite marginal så att de går att dra åt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-7c96575ead5384eb7327e067c868f8c3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-f46a4f2097d64f587045ef6911d4afc4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-425c8c92bc2e1d5bb5fe7f8614888cd9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-09c6b9ceab34135d524071d1dbccebf6.jpg

En liten glipa att fylla upp med svetsen för att få bra fastbränning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-8bf361681a82ee57f5a37bc01e19dc3b.jpg

Svetsat och slipat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-b6420b39ca6eeaf870ad84d442bc0ca9.jpg

Nu till problemet med topplagringen. Diametern på Saab dämparens topplager är 16 mm invändigt och 240ins är 17. Löste problemet genom att göra en hylsa av ett 0,5 mm rör som gick att tränga på/i. Klippte upp det längs med så att det kunde rulla ihop sig runt stötdämparstången. Inte det bästa kanske men har funkat för mig. Om det skall göras på riktigt sätt är ju de bästa att köpa en ny topplagring med den dimensionen, hittade dock inget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-72bb0fe69039a92d6810daa61db11ba1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ab91489003f3e571bb3aed90da428147.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-177cc05bccaee65a7b091ea661c07354.jpg

Rosten slipades bort med Biltemas stålborste till vinkelslip, kan säga att rosten inte hade en chans!
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-0be15ff283d21c42ab110ad31ee984b8.jpg

Målades med rostskyddsfärg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-2b8103e0900e91e42242f3d4d941cecb.jpg

Allt åtdraget! Här måste man lägga emellan antingen brickor eller som jag gjorde en lite större mutter, viktigt är också att "hylsan"är i rätt längd och blir lite åtdragen så att den inte kan åka upp eller ner i lagret, vilket kan leda till att övre fjäderskålen får ett glapp på 0,5 mm runt om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-6d48fb3b4447754c90b37c8079b8abf6.jpg

Fjäderbenet ihop monterat. Fjädern jag använde kom från en 940, men går ju såklart med original 240 eller 740 också. Chansade med kapen och sparade här tre varv, vilket blev helt perfekt för mig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-1a58517eb6e5a111be5303b5b98abb0b.jpg

En annan viktig grej är att fixera fjädern på något sätt, jag valde tjock ståltråd några varv wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-d5c88ca07f58db70cfb31bbf6ec50a2e.jpg

Tog en bild under med bilen nerhissad, detta är fjädringsvägen, satte dit ett gummi också vilket gör att fjädringsvägen här blir ca 5cm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-a708d21644fe6110aaa497523e7cb72c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-34e1aa71e98954237c715a8da7f12898.jpg

Slutligen en jämförelse på bilen, i somras och nu. Kanske är bilen någon cm högre nu än då, men det är lätt fixat genom att kapa fjädern om man nu vill det. Men det som framför allt är skillnaden är komforten! cool Går mycket fint på vägen och är inte gungig, rätt hård men fjädrar ändå det som behövs smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-aad576aa1b2bfbb11c4a44725ac98dd7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-319c23233c89a32134dc75eae346e686.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ee8b5b5afec4766cb5f455b0be589eec.jpg

Hoppas att tråden ger många lite inspiration i alla fall smile Bara att fråga om de är något som är lite oklart smile

thn_ragger Forest Fun!!!
6 maj 2015 · 54 Inlägg

Måste ju lägga en prem på denna så man kanske kommer ihåg vart man ska kolla när det blir aktuellt för sänkning av bilens fjäderben.. smile

Gummi är färsk vara, Spara inte på det.
Nissan Patrol K160 "Endless Forest Fun" (1985)
240Dizzel
6 maj 2015 · 225 Inlägg

thn_ragger skrev:
Måste ju lägga en prem på denna så man kanske kommer ihåg vart man ska kolla när det blir aktuellt för sänkning av bilens fjäderben.. smile

Ja de tycker jag att du ska göra smile

Lillkanto Inbiten Volvonörd
11 maj 2015 · 799 Inlägg

Du skulle gärna få förklara lite ner utförligt hur du gjorde med själva kapningen för att få kvar gängor osv. Annars kanonbra guide!smile

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
240Dizzel
11 maj 2015 · 225 Inlägg

ja jag glömde helt enkelt skriva upp hur mycket jag kapade exakt wink men de behöver inte heller vara exakt. man kan ta en liten bit i taget så märker man rätt snart hur mycket hänga man behöver smile

MaxxeT
20 februari 2016 · 243 Inlägg

Hejsan!

Har precis köpt mig dämparna och upptäckte att det passar ju inte alls?
Den går ju ner i själva röret men gängan som man gängar ner som håller dämparen på plats, dämparen i sig är 3mm för tjock.

Hur löste du detta problem? Sätter du dämparen under själva saken man gängar i så ligger den ju löst o slår?
Och om du gjorde detta ändå så måste du ha kapat ca 40mm för själva gäng grejen är ca 10-20 mm...

Väldigt nyfiken på hur du gjorde, samt håller din konstruktion fortfarande!? big_smile

Mvh Max

240Dizzel
24 februari 2016 · 225 Inlägg

MaxxeT skrev:
Hejsan!

Har precis köpt mig dämparna och upptäckte att det passar ju inte alls?
Den går ju ner i själva röret men gängan som man gängar ner som håller dämparen på plats, dämparen i sig är 3mm för tjock.

Hur löste du detta problem? Sätter du dämparen under själva saken man gängar i så ligger den ju löst o slår?
Och om du gjorde detta ändå så måste du ha kapat ca 40mm för själva gäng grejen är ca 10-20 mm...

Väldigt nyfiken på hur du gjorde, samt håller din konstruktion fortfarande!? big_smile

Mvh Max

Ja förstår att du blev fundersam wink muttern eller vad man ska kall den som håller fast dämparen behöver inte ansluta runt dämparen utan skruvas ovanpå som de blir bara smile men kapade lite för mycket på ena sidan och var då tvungen att kapa några gängor på muttern för att de skulle ansluta rätt. Kommer inte ihåg alla mått nu, men de viktiga är att muttern drar fast dämparen innan den bottnar själv! Och ja de höll under den sommaren jag körde. Många crousingar och turer till jobbet. Sitter nu original fjäderben på bilen då jag bytt motor till OM603. Kolla mitt andra projekt smile kan tillägga att de satt glt dämpare i benen och att muttrarna då skiljer sig från vanliga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang