Volvo S70 2.5 -98 går på 4 cylindrar

jesperolsson96
11 maj 2015 · 6 Inlägg

Hejsan, har lite problem med min S70 och är inte så kunnig när det gäller bilar men ska försöka förklara så bra som möjligt smile

Började en dag med att lampan för motoroljan började blinka och bilen verkade inte vilja gå som den skulle, fick liksom ingen kraft. Så åkte hem direkt för att fylla på motorolja. Märkte ingen markant skillnad mer än att lampan slutade lysa/blinka till. Skulle åka 3 mil för att äta på en pizzeria med polarna, så vi drar iväg. Polaren kör förbi mig och jag försöker gasa men ingenting händer, ligger stabilt i 100 km/h och går inte att öka farten, spelade heller ingen roll om jag växlade ner till 4:an. Kraften fanns inte där. Märker som sagt ingenting från bilen mer än att den inte får upp farten, har även koll på temperaturmäten och den står där den alltid står.

Väl framme vid pizzerian märker jag att det ryker från motorhuven, så öppnar upp och kollar, märker att expansionkärlet är slut på vatten. Går in på pizzerian och får flera flaskor med vatten för att fylla på, men allt bara rinner ut igen. Då märker vi att en slangklämma har rostat sönder och gått av så att en slang har lossnat från kylaren och hällt ut allt vatten i systemet. Så åker till närmsta butik (med polarens bil förståss) och köper ny slangklämma, felet fixat, vattnet ligger kvar smile

Så jag tog risken att köra hem 3 mil igen för att få hem bilen, vet inte om något hände under den färdens gång men något är det iaf. Bilen går bara på 4 cylindrar istället för 5 och fyller jag på med vatten och startar bilen så forsar det ut ur expansionskärlet igen, likt ett vulkanutbrott ^^. Och lite senare så är allt vatten slut igen och det är snustorrt i kärlet. I cylinder 2 såg vi även att tändhatten hade smällt och satt åt som bara den. Men fick loss den tillslut och köpte helt ny tändkabel på skroten, men det hjälpte dock inte. Vi har även testat lite smålösningar så som tätningsmedel för vi trodde det var topplockspackningen som hade gått, men finns inte riktigt något tecken på det då det inte ryker från bilen och oljan är inte vit. Det är väl då "vulkanutrbrottet" isåfall som är ett tecken.

Så nu behöver jag eran hjälp för jag är verkligen kass på bilar så hoppas någon här vet vad felet är, tack på förhand! smile

jesperolsson96
11 maj 2015 · 6 Inlägg

Såg nu att jag hade råkat gå in på fel kategori, så moderator får gärna flytta tråden! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang