Byte av M47 till M90 volvo 940

pontushenrikson
27 maj 2013 · 23 Inlägg

Ja, jag vet att det finns en massa såna här trådar redan, men jag vill bara kolla så att det blir helt rätt.

Om jag har m47:ans svänghjul, sachs 763 tryckplatta, lammel från dieselturbo dvs den här: http://www.autokatalogen.se/afw/strangn … dNo=286314

Sen m90 plus kardan och spakställ och balk, då ska det bara vara att sätta ihop det eller? Har jag missat någon detalj?

Thedriftking
27 maj 2013 ·

Ja Och sen får du inte glömma slavcylinder m.m

pontushenrikson
27 maj 2013 · 23 Inlägg

Thedriftking skrev:
Ja Och sen får du inte glömma slavcylinder m.m

Tack. Och med mera innefattar?

Thedriftking
27 maj 2013 ·

Ja Allt som behövs för att frikoppla,
Är de vajerkoppling på din nu?

pontushenrikson
27 maj 2013 · 23 Inlägg

Nej det är inte vajer.
Så det går inte att använda några av frikopplingsdetaljerna från m47:an?

nixon89 klabbarpan
27 maj 2013 · 3 041 Inlägg

Sitter hydraulisk original. Som sagt, spakställ kardan, vlåde balk, svänghjul och koppling är det som behövs smile

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
nixon89 klabbarpan
27 maj 2013 · 3 041 Inlägg

pontushenrikson skrev:
Nej det är inte vajer.
Så det går inte att använda några av frikopplingsdetaljerna från m47:an?

Joda samma grejjer. Hade själv m47 pisslådan innan wink

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
pontushenrikson
27 maj 2013 · 23 Inlägg

nixon89 skrev:

pontushenrikson skrev:
Nej det är inte vajer.
Så det går inte att använda några av frikopplingsdetaljerna från m47:an?

Joda samma grejjer. Hade själv m47 pisslådan innan wink

Suveränt!
Ja, det här är min andra m47 som jag kört sönder.
Hoppas att m90 håller lite bättre till drifting iaf.
Ska förstärka den med tänkte jag smile

Thedriftking
27 maj 2013 ·

Missa att du körde 940, då ska de va samma smile
Kör på, lycka till smile

pontushenrikson
27 maj 2013 · 23 Inlägg

Thedriftking skrev:
Missa att du körde 940, då ska de va samma smile
Kör på, lycka till smile

Samma som jag hade till m47 alltså? smile

pontushenrikson
27 maj 2013 · 23 Inlägg

nixon89 skrev:
Sitter hydraulisk original. Som sagt, spakställ kardan, vlåde balk, svänghjul och koppling är det som behövs smile

Ja, fast jag ska ju köra med svänghjul från m47 och lamell från en diesel. Det var bla det jag ville veta om det verkligen funkade smile

nixon89 klabbarpan
27 maj 2013 · 3 041 Inlägg

M90 har ju ett dubbelmasse svänghjul. M47stelt. Undrar om inte m47:ans bygger ut mindre än m90ns dubbelmasse. Kan givetvis mäta åt dig om du är sugen, men först imorrn:) har båda svänghjulen lösa smile

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Bjornn
27 maj 2013 · 749 Inlägg

Finns också lite grymmare växellådsoljor som gör att växellådorna håller längre. Va nån Grön Redlineolja som skulle va bra, finns hos mekonomen.

Senast redigerat av Bjornn (27 maj 2013)

pontushenrikson
29 maj 2013 · 23 Inlägg

Bjornn skrev:
Finns också lite grymmare växellådsoljor som gör att växellådorna håller längre. Va nån Grön Redlineolja som skulle va bra, finns hos mekonomen.

Ja, det verkar som en bra idé.
Ska även svetsa 3:ans stoppring så det inte rasar om jag råkar missa lite smile

Dennis_W_
4 juni 2013 · 17 Inlägg

pontushenrikson skrev:
Ja, fast jag ska ju köra med svänghjul från m47 och lamell från en diesel. Det var bla det jag ville veta om det verkligen funkade smile

Ja det borde ju fungera bra eftersom 740 turbo och 940 diesel med m90 har samma tryckplatta original och 763 är ju en förstärkt trycklatta till m46/47 så.

Du kommer att behöva shimsa ut klacken i lådan som kopplingsgaffeln sitter på ca 3mm eller ha ett urtrampningslager från dieseln som jag HAR FÖR MIG är lite längre. (obekräftad uppgift)

MVH Dennis

Senast redigerat av Dennis_W_ (4 juni 2013)

pontushenrikson
12 juni 2013 · 23 Inlägg

Dennis_W_ skrev:

pontushenrikson skrev:
Ja, fast jag ska ju köra med svänghjul från m47 och lamell från en diesel. Det var bla det jag ville veta om det verkligen funkade smile

Ja det borde ju fungera bra eftersom 740 turbo och 940 diesel med m90 har samma tryckplatta original och 763 är ju en förstärkt trycklatta till m46/47 så.

Du kommer att behöva shimsa ut klacken i lådan som kopplingsgaffeln sitter på ca 3mm eller ha ett urtrampningslager från dieseln som jag HAR FÖR MIG är lite längre. (obekräftad uppgift)

MVH Dennis

Tack, det var bra att veta smile

pontushenrikson
24 juni 2013 · 23 Inlägg

Dennis_W_ skrev:

pontushenrikson skrev:
Ja, fast jag ska ju köra med svänghjul från m47 och lamell från en diesel. Det var bla det jag ville veta om det verkligen funkade smile

Ja det borde ju fungera bra eftersom 740 turbo och 940 diesel med m90 har samma tryckplatta original och 763 är ju en förstärkt trycklatta till m46/47 så.

Du kommer att behöva shimsa ut klacken i lådan som kopplingsgaffeln sitter på ca 3mm eller ha ett urtrampningslager från dieseln som jag HAR FÖR MIG är lite längre. (obekräftad uppgift)

MVH Dennis

Är det förresten något man kommer att se när man ska byta, att man behöver shimsa, eller måste man helt enkelt veta om det?

pontushenrikson
25 juni 2013 · 23 Inlägg

Och M46 är det ju jag har såklart, men det spelar väl egentligen ingen roll..

nixon89 klabbarpan
25 juni 2013 · 3 041 Inlägg

du märker ju om du behöver schimsa då den ej frikopplar

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
pontushenrikson
12 maj 2015 · 23 Inlägg

Eller så köper en den här helt enkelt big_smile

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/lam … ecial.html

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang