Bil drar åt höger, kan olika slitna däck vara orsaken?

Teho
10 maj 2015 · 237 Inlägg

Tjena!

Har en S70 som jag märkt har börjat dra ytterst lite åt höger. Märkte det först i samband med att höger bromsok började kärva. Detta byttes i samband med att sommardäcken åkte på. Bilen drar fortfarande lite åt höger, varför jag börjat fundera på om det kan vara däcken som är problemet. Råkade nämligen ut för 2 punkteringar förra året, vilket resulterat i att jag har tre däck som rullat 1500 mil samt ett sprillans nytt (Alla av samma märke/modell/dimension). Bakdäcken ligger på strax över 6mm (Dessa satt fram under förra säsongen), vänster fram på lite under 7mm samt höger fram på 8mm.
Kan en så pass liten skillnad vara orsaken till att bilen drar snett? Är det skadligt för bilen att köra med olika mönsterdjup på drivande axel?

Däcken är av märket Federal och i dimensionen 215-40-18.

//

Senast redigerat av Teho (10 maj 2015)

Evildan
10 maj 2015 ·

Prova och montera dom jämnt slitna fram?

Skillnad på lufttryck?

Inte bytt några framvagnsdetaljer så inställningarna ändrats?

Jag tror på en felaktig framvagnsinställning eller någon glapp led till följd av stora hjul med liten mängd stötdämpande gummi.

_Thor_
10 maj 2015 · 512 Inlägg

Felaktig framvagnsinställning alt. slitna/bytta bussningar gör att däcken slits snett och fort!

Kolla de bussningar du har i framvagnen, byt de som behövs och gör sedan en framvagnsinställning. Så ska du se att det löser sig. (=

jaka54
11 maj 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Jag skulle säga nej! Det beror inte på däcken! Tänk efter...det drar snett =friktion, alltså bromsarna ligger på!

Evildan
11 maj 2015 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle säga nej! Det beror inte på däcken! Tänk efter...det drar snett =friktion, alltså bromsarna ligger på!

Hej!

Om vi då tänker oss att TS har:
Väldigt stor skillnad i lufttryck?
Felinställd framvagn?
Då skulle det enligt dig inte påverka bilen så den drar snett?

jaka54
12 maj 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Jodå! Du har helt rätt, men jag tror inte att det skulle kännas alltför mycket.
Frågan är bara : Hur mycket snett drar den?
Först kollar man naturligtvis att däcken har samma tryck men drar den fortfarande snett skulle jag kika på bromsarna.

Evildan
12 maj 2015 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Jodå! Du har helt rätt, men jag tror inte att det skulle kännas alltför mycket.
Frågan är bara : Hur mycket snett drar den?
Först kollar man naturligtvis att däcken har samma tryck men drar den fortfarande snett skulle jag kika på bromsarna.

Hej!

Prova att släpp ur 1.5kg ur någon av dina Audis framdäck och återkom sedan huruvida det känns mycket eller inte. wink

Att fullständigt utesluta lufttrycket/däck/framvagn som du gjorde i ditt tidigare inlägg är alltså något som du inte längre påstår.

Hej då!

jaka54
13 maj 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Kör jag med 1,5kg skillnad i tryck i mina framdäck på min Audi 100 Avant så märks inte det. Har haft bilen i 22 år.

Djo
13 maj 2015 · 10 157 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kör jag med 1,5kg skillnad i tryck i mina framdäck på min Audi 100 Avant så märks inte det. Har haft bilen i 22 år.

Alla bilar är olika känsliga din bil kanske funkar ypperligt medans en annan bil kan vara hopplös med den skillnaden.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
jaka54
13 maj 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Visst! Så kan det vara, men jag skulle ändå kolla om bromsarna inte ligger på. Frågan är ju: Hur snett drar den?
Svårt att avgöra när man själv inte kör bilen, men det ska ju till mycket motstånd om bilen markant drar sig åt något håll, tycker jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang