Vibrationer på ratten vid inbromsning & vibrationer på ratten vid en särskild hastighet

Alkalinee
14 maj 2015 · 138 Inlägg

Tja,

Jag får ganska kraftiga vibrationer när jag kommer upp till ~80km/h, därefter så övergår vibrationerna och vid ~90km/h så är vibrationerna borta. Vibrationerna kommer tillbaka vid ~120kkm/h uppåt, dock inte lika kraftiga. Dessa vibrationer är ganska svaga och snabba.

Kraftiga vibrationer i ratten när jag bromsar över 80km/h (Väldigt kraftiga)

Vad är troligast att orsaka detta?
Vad ska jag felsöka för något?

Bil: Volvo 850 GLT -1992
Nya främre yttre drivknutar
Nya bromsbelägg

Mickius
14 maj 2015 · 4 670 Inlägg

Hur ser skivorna ut?
Kollat alla stag i framvagnen?
Kolla över bussningarna i framvagnen?

Alkalinee
14 maj 2015 · 138 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Hur ser skivorna ut?
Kollat alla stag i framvagnen?
Kolla över bussningarna i framvagnen?

Höger bak: Körde ett tag (~1mån) med bromsbelägg som va helt slut, så skivan har fått sina spår av dumhet. Resterande skivor är i bra skick.
Vänster framhjul: Glappar Lite både sidled och upp/ner.

Ang bussningarna, vad är detta för något, samt hur kollar jag dessa?

Mvh

Mickius
14 maj 2015 · 4 670 Inlägg

Börja då med att byta skivan/skivorna!
Reparera hjulet som glappar!!!!! Ta bort hjulet o felsöka vad som inte sitter som det ska o byt ut den/dom delarna!

Bussningar finns lite överallt. Ta ett brytgärn o bryt lite där alla stag m.m sitter så märker du rätt snart vart bussningar inte gör sitt jobb och måste bytas ut

Du svarar lixom lite på din egna fråga. Sitter inte saker som dom ska och man kör runt med kassa grejer säger det sig själv att det kommer kännas att saker är dåliga.

Senast redigerat av Japs-Micke (14 maj 2015)

Alkalinee
14 maj 2015 · 138 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Börja då med att byta skivan/skivorna!
Reparera hjulet som glappar!!!!! Ta bort hjulet o felsöka vad som inte sitter som det ska o byt ut den/dom delarna!

Bussningar finns lite överallt. Ta ett brytgärn o bryt lite där alla stag m.m sitter så märker du rätt snart vart bussningar inte gör sitt jobb och måste bytas ut

Du svarar lixom lite på din egna fråga. Sitter inte saker som dom ska och man kör runt med kassa grejer säger det sig själv att det kommer kännas att saker är dåliga.

Kanske formulerade mig dåligt. Vad orsakar vad liksom... Att prioritera byte av bromsskiva känns sådär, då det känns som att en dålig/sliten bromsskiva på höger bakhjul skulle orsaka kraftiga vibrationer i ratten, då byter jag hellre hjullager, då jag tror det är det mest troligaste orsaken till mina problem.

Detta är som sagt mina tankar & idéer, jag skriver här pga jag gärna vill ha andras tankar & idéer också för att sedan dra min slutsats.

Mickius
14 maj 2015 · 4 670 Inlägg

Fast o sitta och gissa vad som är fel på din bil går ju lixom inte. Har ju skrivit vad som kan orsaka att det håller på med din bil. Sen måste du ju själv felsöka vilket av dom som är den bidragande orsaken.

Dåliga hjullage brukar låta illa om! Inget du skrivit att din bil gör?

Alkalinee
14 maj 2015 · 138 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Fast o sitta och gissa vad som är fel på din bil går ju lixom inte. Har ju skrivit vad som kan orsaka att det håller på med din bil. Sen måste du ju själv felsöka vilket av dom som är den bidragande orsaken.

Dåliga hjullage brukar låta illa om! Inget du skrivit att din bil gör?

Men alltså seriöst? Jag orkar inte ens diskutera dina "sido-påståenden"... Ditt svar däremot, var grymt hjälpande, och det är sånhär typ av diskussion/spekulation jag är ute efter.

Hjullagret för inga oljud, så då finns det en stor chans att det inte är nå fel på hjullagret. Tänk om jag skulle ha gått o bytt hjullagret nu helt i onödan.. Hoppas du förstår vilken typ av hjälp jag letar efter nu.

Jag kan vicka/jucka lite på hjulet med båda metoderna (Händerna kl3 och kl9 & händerna kl12 och kl6) Men inget oljud whatsoever kommer från hjulet. Är det styrleden eller nått då eller?

Mer please smile

shogun
14 maj 2015 · 2 117 Inlägg

Trevlig attityd kommer du längre med.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Alkalinee
14 maj 2015 · 138 Inlägg

shogun skrev:
Trevlig attityd kommer du längre med.

Men alltså VAFAN!? Jag blev glad o tackade han för hans svar ang att dåligt hjullager låter konstigt, och förklarade vilken typ av hjälp jag letar efter, hur fan kan du finna det otrevligt?

Lasse62
14 maj 2015 · 292 Inlägg

Ett taskigt hjullager behöver ju inte föra oljud eller glappa, inte moderna helkapslade lager i a f.

Jag har haft flertal bilar där lagren helt fallit isär vid demontering men som inte glappat eller fört oljud under körning, däremot när man spann hjulen upplyfta så hördes det ett tydligt oljud.

TS problem skulle jag tro är en glapp inre styrled alt p-ända (beroende på åt vilket håll det glappar) och/eller glapp spindelled.

Senast redigerat av Lasse62 (14 maj 2015)

jaka54
14 maj 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kan du vicka på hjulet så är det glapp i styrled eller spindelled.
Byt samtliga så är du säker!
Om ett hjullager är dåligt så brukar det höras ett vinande ljud.
När det gäller skivorna så ska dessa bytas om de slitits under en viss gräns.
På Audi 100 med ventilerade skivor fram så är nya skivor 22mm tjocka  och ska bytas när de är 20mm tjocka.

Lasse62
14 maj 2015 · 292 Inlägg

Helt klart.

En bakre skiva som är lite repig kan dock gå många år och mil utan problem på en bruksbil, förmodligen bilens livslängd ut i detta fall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang