Byta spindelled kadett c

Back
13 maj 2015 · 4 Inlägg

Skall i med nya undre spindel/kulleder på min kadett c. Hur får jag dom nya på plats enklast? Brukar det gå att knacka i dom eller måste det till något pressverktyg? Har ingen lust att ta loss hela bärarmen.

klaang_91
15 maj 2015 · 67 Inlägg

när jag byta spindlarna på min kadett c använde jag bara hammare och smörjmedel, fick pressa ytterst lite bara. gick relativt lätt att få dit dom.. rengör så gott du kan i dom små splinsen i bärarmen så ska det inte vara några större problem. se till att den går rakt bara smile

zzr94092
15 maj 2015 · 4 378 Inlägg

man kan även få slipa lite i länkarmen,

Back
23 maj 2015 · 4 Inlägg

Ok spindlarna var inga problem att få på plats i bärarmen men nu till nästa problem: hur får jag den koniska spindelledstappen att gå i botten i hålet där den ska in? Trodde det skulle räcka med att pumpa i hop bärarmarna med domkraften men tappen bottnar inte. Några tips?

zzr94092
23 maj 2015 · 4 378 Inlägg

är väl bara att dra år muttern,..håll emot övre länkarmen när du pumpar upp undre länkarmen

Back
24 maj 2015 · 4 Inlägg

Själva leden snurrar när jag försöker dra åt muttern!

joH900
24 maj 2015 · 414 Inlägg

Ibland kan det gå att dra på en vanlig mutter först för att få ihop det, dvs ingen mutter med nylock (låsmutter) då denna går rätt tungt. Har du tur är det M10 eller M12 eller någon annan vanlig gänga på tappen och då är det lätt att hitta mutter som passar.

När det sen har låst så kan du dra dit en nylock låsmutter istället så det sitter ordentligt.

Knugcab
24 maj 2015 · 5 111 Inlägg

Har du OHV- eller CIH-motor?
Och är du säker på att du har rätt leder?

Länge sedan jag meckade Kadett C nu (typ 10 år sen) men jag har för mig att CIH-bilarna har grövre leder.....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang