Skulle spänna handbromsvajer, och sen släppte det? Volvo 244 1985 LÖST!

Wheel_Spin
15 maj 2015 · 245 Inlägg

LÖST!

Hej, min handbroms tog så dåligt, läste i min haynes bok att den skulle ha full bromseffekt mellan 2 och 8:onde hacket, men det hade den inte i närheten av, så jag tog upp askkoppen kollade på fjädrarna där nere och spände på justeringsskruven, hade full bromseffekt vid kanske 12:e hacket efter lite spännande, så jag fortsatte att spänna lite till, sen gick något av och det släppte.. Antagligen vajern, vart tror ni att det gick av? Är det bara att byta allting, eller är det något litet?

LÖST!

Senast redigerat av Wheel_Spin (15 maj 2015)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2015 · 14 007 Inlägg

Wheel_Spin skrev:
Hej, min handbroms tog så dåligt, läste i min haynes bok att den skulle ha full bromseffekt mellan 2 och 8:onde hacket, men det hade den inte i närheten av, så jag tog upp askkoppen kollade på fjädrarna där nere och spände på justeringsskruven, hade full bromseffekt vid kanske 12:e hacket efter lite spännande, så jag fortsatte att spänna lite till, sen gick något av och det släppte.. Antagligen vajern, vart tror ni att det gick av? Är det bara att byta allting, eller är det något litet?

Det kan väl inga på detta forum veta. Det är väl bara att krångla dig under bilen och kolla.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Djo
15 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Duktigt komma åt utan att ta bort hela mittkonsol.

Hursom så är nog det mesta skrot om handbromsen tar så långt upp är backarna slut med all säkerhet förmodligen har du dragit av vajrarna om du har otur.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Wheel_Spin
15 maj 2015 · 245 Inlägg

Det löste sig, Volvo 240:s konstruktion vid handbromsen kan nog fan va de dummaste ja sett, en fyrkantig metall bit med gänga med en liten liten plupp som sticker upp som ska sitta fäst vid ett länkage till handbromsen som man i sin tur spänner åt med justeringsskruven, den lossade ur fästet bara, så det var bara o sätta tillbaka så spände de åt igen. Denna plupp hade ingen gänga eller mutter som låser fast den, utan den sticker bara upp där löst i hålet -.-.... Va i helvete, kunde dem inte ens ha gänga o mutter där, de va de snålaste.

Senast redigerat av Wheel_Spin (15 maj 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang