Hertz dcx 165.3 distar vid bas, enbart stereo

FortuN
24 juli 2014 · 58 Inlägg

Fick mina hertz dcx 165.3 or  idag. Kopplade in dem fram på min seat ibiza 98. Funkar fine förutom att så fort jag vrider på runt 35 av 62 i volym (pioneer 50x4 stereo) och höjer basen lite så hör man hur den liksom inte orkar utan börjar dista och de låter dåligt. Har inte hållt på med inkopplingar förut så har ingen aning vad det kan handla om. Tycker dock att dem borde klara en stereo utan slutsteg iallafall, men kommer inte ens upp i vad en ny bil med original högtalare klarar av idag. Vad kan  det vara för fel? Ska ju klara 60w rms och har inte ens slutsteg. Det är somsagt just när basen kommer som det händer, och kör jag med +6 i bas så distar det rejält även fast man kanske ligger på runt 35 i volym på stereon. Är väll något vanligt skitfel man gjort, så hade vart tacksam för hjälp!

De sitter monterade i framdörren och inga andra än de två är inkopplade!

Senast redigerat av FortuN (24 juli 2014)

BigMack
24 juli 2014 · 80 Inlägg

Ja det är med största sannolikhet ett vanligt skitfel du gjort, för lite effekt i kombination med en sådär montering.
Först och främst skall högtalaren monteras så luften från högtalarens baksida inte kommer i kontakt med luften på framsidan, det skall alltså vara tätt. Nästa steg är stabil montering, dämpa dörr/dörrsida för att minimera vibrationer och då blir det högtalaren som återger ljudet.
Kvarstår problemet efter dessa åtgärder kan det vara läge att investera i ett slutsteg.

Drönirettab
24 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Vid nivå 35 på stereon och +6 dB i basförstärkning så är det möjligt att ger stereon ut distorderat ljud pga att den helt enkelt inte klarar mer, inte en orimlig orsak iaf. Dålig strömförsörjning till stereon kan förstås ställa till bekymmer, men även om stereon har ordentlig försörjning så tror jag inte att man kan höja så mycket mer innan distorsion uppstår.

Jag håller med ovanstående om saker som bör åtgärdas, se även till att högtalarna inte är kopplade i motfas med varandra. smile

FortuN
24 juli 2014 · 58 Inlägg

Tack för svaren. Högtalarna är monterade där de gamla satt och framsida kommer inte i kontakt med baksida. Dämpning satt i på baksidan av högtalarna i bilen redan, tänkte om de kan vara att högtalarna kanske får för lite luft/utrymme?

Så kan en stereo göra så att högtalarna blir distortade? Trodde jämt att Stereorna kunde spela sin max kapacite (volym) men att det bara gällde högtalarna som satt i skulle hålla. Alltså att om jag spelar 62/62 i volym så spelar den sina 50watt på varje högtalare som den ska ge (50x4), och att man med ett slutsteg bara höjde ljudet ännu mer så om man kör på 62 t.ex i volym så blir det bara att ljudet blir högre med slutsteg?

Finns det något sätt man kan lätt testa om det är stereon som är boven i dramat? Har tyvärr inget slutsteg att tillgå, kan man koppla högtalarna i någon stereoanläggning och testa eller så?

Drönirettab
25 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Den effekt som står i specen till bilstereoapparater brukar vara maxeffekten, dvs med en massa distorsion. En stereo på tex 4x50 W kanske ger ut högst 4x20-22 W med vettigt ljud, sedan börjar det låta illa.

För att få reda på om det är själva stereon som ger ut dåligt ljud så kan man mäta utsignalen med ett oscilloskop samtidigt som högtalarna är inkopplade, men det gäller också att strömförsörjningen till stereon ska vara bra så att den kan ge ut så bra ljud som möjligt. smile

FortuN
26 juli 2014 · 58 Inlägg

Så om du fick gissa på så är det antingen kabeldragningen eller stereon som ger för klen effekt?

Teoretiskt sätt ska väll inte stereon kunna spela sönder de högtalarna så det distar som fan pga högtalarna inte pallar av stereon? För tycker verkligen inte att man känner av basen så mycket som man borde göra. Hade en Subaru Outback hyrbil av 2013 modell och den hade bra mycket bättre bas än vad jag har nu, och den var det original ljud på. Tycker det är lite märkligt. Jag förstår självklart att det inte är någon fet bas jag satt in utan högtalare. Men om jag jämför med andras originalsystem på nyare bilar så spelar denna inte alls lika bra, utan står nästan still på samma plats fast jag bytt högtalare.

Testade igår att skruva ut högtalarna ifrån bilen och köra dem utanför med stereon, samma problem fortfarande att det distar, tänkte att det kanske kunde vara att något låg mot själva högtalaren men verkade inte så. Testade även fasvända, ingen skillnad. Man ser ju att basen på högtalaren rör sig men tycker inte alls det känns i bilen och det distar något förjäkligt om man höjer. Knappt någon märkbar skillnad från de tidigare originalhögtalarna som satt i.

huntelaar DLS
26 juli 2014 · 1 147 Inlägg

Om du spelar dom utanför en låda så kommer dom garanterat gå sönder. Tänk efter vad en låda egentligen gör för något. Tex fungerar den som en fjäder som håller konen på plats och undviker den att bottna. Att ha tjuvluft som läcker skapar akustisk kortslutning och bakre vågor tar ut de främre och basen försvinner helt.

Drönirettab
26 juli 2014 · 21 761 Inlägg

FortuN skrev:
Så om du fick gissa på så är det antingen kabeldragningen eller stereon som ger för klen effekt?

Teoretiskt sätt ska väll inte stereon kunna spela sönder de högtalarna så det distar som fan pga högtalarna inte pallar av stereon? För tycker verkligen inte att man känner av basen så mycket som man borde göra. Hade en Subaru Outback hyrbil av 2013 modell och den hade bra mycket bättre bas än vad jag har nu, och den var det original ljud på. Tycker det är lite märkligt. Jag förstår självklart att det inte är någon fet bas jag satt in utan högtalare. Men om jag jämför med andras originalsystem på nyare bilar så spelar denna inte alls lika bra, utan står nästan still på samma plats fast jag bytt högtalare.

Testade igår att skruva ut högtalarna ifrån bilen och köra dem utanför med stereon, samma problem fortfarande att det distar, tänkte att det kanske kunde vara att något låg mot själva högtalaren men verkade inte så. Testade även fasvända, ingen skillnad. Man ser ju att basen på högtalaren rör sig men tycker inte alls det känns i bilen och det distar något förjäkligt om man höjer. Knappt någon märkbar skillnad från de tidigare originalhögtalarna som satt i.

Originalanläggningarna på nyare bilar har väl oftast ett slutsteg som driver högtalarna eller en eventuell bas?

I så fall går det inte att jämföra med att driva högtalare med enbart stereon.

Jag har iofs ingen stenkoll på vilken RMS-effekt samtliga bilsteroapparater har, men mitt exempel på 4x20-22 W tror jag stämmer in på de flesta apparater som är specade till 4x50 W (max) och en del kan nog även ha aningen lägre RMS-effekt. En bilstereo har helt enkelt inte större uteffekt när signalen dessutom ska vara någorlunda ren.

Att provspela högtalarna när de ligger löst ska man göra med försiktighet eftersom att det inte finns något begränsat luftutrymme som dämpar konrörelserna, jag håller med huntelaar om det.

Du får kolla upp hur spänningen är så nära stereon som möjligt och vid mätningen kan du ha stereons volymkontroll på runt 30 till att börja med, då bör du se ifall spänningen sviktar märkbart. Är spänningen minst 12 V (med motorn avslagen) eller minst 13,5 V (motorn påslagen) så ska inte spänningen vara något större problem iaf. smile

FortuN
26 juli 2014 · 58 Inlägg

Tackar återigen för hjälpen!
Hmm, nej det var original ljud bara, inget speciellt som slutsteg eller bas. 4 högtalare 2 bak 2 fram har jag för mig.


Iallfall. Gjorde som du sa, gick ut och voltmätte vid högtalaren. Fick ut 10 volt när jag mätte vid högtalaren vid volym 30/62 och +-0 i bas. Spänningen svajade varje gång som basen kickade också vilket jag dock antar är rätt? Nästa steg då är väll att mäta precis vid stereon kanske och se om volten är högre där när man spelar?

Drönirettab
26 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Det är spänningen till stereon du ska mäta, inte till högtalaren. Vid högtalaren är det växelspänning (musiksignal) och den varierar hela tiden i takt med musiken, vid stereon är det likspänning och det är den som är viktig att få reda på. smile

FortuN
14 maj 2015 · 58 Inlägg

Tror folket här på Garaget att det hade blivit skillnad med ett
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … 000033636/

Funderar på att köpa detta för att få igång ljudet i dessa högtalare

Andyah
14 maj 2015 · 242 Inlägg

som sagt. din stereo orkar inte driva högtalarna o behöver steg, o biltemas steg ger nog skillnad men hur bra det är vet jag inte. Sen läs på om reglagen på slutstegen hur dom fungerar osv. kan säga att INGEN av reglagen ska vridas på fullt som tips..

valstadkillen
16 maj 2015 · 1 523 Inlägg

FortuN skrev:
Tror folket här på Garaget att det hade blivit skillnad med ett
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … 000033636/

Funderar på att köpa detta för att få igång ljudet i dessa högtalare

för de pengarna får du ett vettigare 2 kanals begagnat

Peugeot 207 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang