Passat 2.0 tdi -08 - motorn dör

archie
21 oktober 2010 · 1 Inlägg

Motorn dör under färd tills man släpper gasen då kan man köra vidare. Inget felmedellande visas.
Jag har testat ett promotech chip som gjorde att bilen gick underbart bra, efter en vecka  med chipet började avgasreningslampan lysa och bilen "dog" (som tidigare beskrivet) helt plötsligt.

Har satt i dator i den och fick en felkod: P0473, avgastrycksensor hög insignal, trolig orsak: Ledningar kortslutna till plus, agastrycksensor, motorstyrdon.

Jag har kopplat bort chippet och kablarna och raderat felkoden, kör helt original nu. Inget felmdelande längre men motorn fortsätter "dö" då och då.

Är det nån som har en aning om vad som hänt och vad jag ska göra...?

Grimbart
26 juli 2011 · 2 Inlägg

Jag har en Passat 2.0 Tdi -06 som beter sig på precis samma sätt. Rätt som det är så dör motorn, framförallt när jag accelererar. Det verkar dock inte som att motorn dör helt, det är nog bara gasen som slutar att fungera. Men precis som för dig så kan det räcka att jag släpper gasen så fungerar det igen.

Det som är intressant är att jag har samma felkod... P0473 (och även P0471).

Har du hittat vad som var fel på din bil??

RD_87 Skrotsamlare
27 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Jag har upplevt liknande problem på andra dieslar. En gammal Caddy TDI som kroknande mitt under körning, visade sig vara filtret, jag vet inte hur det ser ut på Passat men det kanske kan vara värt att se över.
Har också drabbats av det på Renault diesel, elektronisk gaspedal som glappade. Men det känns inte riktigt aktuellt på en bil som inte är fransk. tongue
Men högt mottryck kan ju vara just högt mottryck, ingensatt katalysator/partikelfilter kanske?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Grimbart
28 juli 2011 · 2 Inlägg

Om det skulle bero på att nåt är igensatt så borde väl problemet vara där hela tiden...
I mitt fall så kan jag köra 20 mil utan att det händer en enda gång, men så rätt som det är så kan det inträffa lite oftare.

Det känns precis som om gaspedalen slutar att fungera helt för en liten stund. Det borde dock inte ha med felkoden att göra tycker jag. (det kanske det inte har heller, men det var intressant att vi har samma problem med gasen och samma felkod).

Jag har ett till problem, det är ESP lampan som tänds ibland. När den har tänts så kan jag varken koppla i eller ur ESP:n längre. Dock ingen felkod angående det.

cruel88 CREW FTR
28 juli 2011 · 435 Inlägg

haft liknande problem med mig 07a passat

förlora bara kraft rätt som de va o orka inget! dog ibland helt o motorlampan lös! sen ibland kunde den funka fast den lös fortfarande! koppla upp den mot en felkodläsare och visa att det högt avgastryck.

lämna in bilen! då bytte dom en givere i ena diffen samt en givare i avgasröret så funka den igen. men ojojoj vad de vart dyrt.

FUCKTARD RACING CREW
Audi-Alex
31 juli 2011 · 45 Inlägg

Lägger mina pengar på att du bör byta avgastrycksensor...

1nyfiken
20 maj 2015 · 6 Inlägg

Passat 2,0 tdi 06
Depress clutch to start!! Felmedelande!
Snälla om nån vet vad är felet

Parsan
20 maj 2015 · 166 Inlägg

Börja med att byt diff trycksensorn som du har felkod på samt anpassa den till motorstyrdonet.Inte ovanligt att det är fel på dom tyvärr och då kan man få detta fenomen som du beskriver.

Mvh Per

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
Parsan
20 maj 2015 · 166 Inlägg

1nyfiken skrev:
Passat 2,0 tdi 06
Depress clutch to start!! Felmedelande!
Snälla om nån vet vad är felet

Skulle tippa på hallgivaren alt kablarna till hallgivaren som går till kopplingspedalen.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
bronco_z
20 maj 2015 · 604 Inlägg

Parsan skrev:

1nyfiken skrev:
Passat 2,0 tdi 06
Depress clutch to start!! Felmedelande!
Snälla om nån vet vad är felet

Skulle tippa på hallgivaren alt kablarna till hallgivaren som går till kopplingspedalen.

Är du full eller trollar du?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Parsan
21 maj 2015 · 166 Inlägg

Var frågan till mig bronco_z? Om det var så kan du gärna förklara för mig vad den givaren heter isåfall.Du kanske vill kalla det kopplingskontakt men i våran värld heter det hallgivare.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
mrcarflow
21 maj 2015 · 139 Inlägg

jag hade samma problem för ett tag sedan och bytte vattenpumpen på bilen, vet att det låter helt "f?ckat" men det var det som blev lösningen. Felsökte innan hos däckverstad för nästan 2600kr

Testa det annars kolla givaren

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang