Ford Mondeo 2005, tomgången blir kvar på för högt varvtal

Roaster
15 oktober 2013 · 175 Inlägg

Min mondeo har fått ett fenomen, om man varvar upp och släpper gasen på tomgång, så blir den kvar 2s eller så vid 1600 rpm, om man däremot kör och trycker ner kopplingen så blir den kvar nästan 20sekunder på 1800 varv. Ibland höjer den tom varvet innan det sjunker tillbaka till normala 800rpm.

Jag har bytt tändstift, luftfilter, och har hällt i STP total system cleaner i bensinen, jag vet att det också kan vara vacumslangar någonstans som är spruckna, men jag hittade bara en på grenröret och den kändes ok.

Något tips på vad jag ska kolla eller vad det kan vara?

Roaster
19 oktober 2013 · 175 Inlägg

Bilen går bra för övrigt, men tomgången rusar ett tag när bilen rullar och man frikopplar.

robbinT
19 oktober 2013 · 341 Inlägg

vad är det för motor?

xXSammy
19 oktober 2013 · 6 569 Inlägg

Knackar det om du belastar motorn?

De/Dem
-matte En Medlem
19 oktober 2013 · 405 Inlägg

Bakom insuget så sitter oljefällan, där det brukar vara standard att gummislangen mellan insuget och oljefällan torrspricker. Man kan inte se något med blotta ögat men det går att känna om slangen är hel eller ej.

Roaster
19 oktober 2013 · 175 Inlägg

Det är bensinmotorn, 145 hästar, den knackar aldrig. var sitter oljefällan? i närheten av gasspjället?

-matte En Medlem
20 oktober 2013 · 405 Inlägg

Den sitter väldigt otympligt till bakom insuget inklämd mot motorn, om man kikar mellan insugets grenrör så kan man få syn på den om man har en smidig lampa.

Så här: http://i124.photobucket.com/albums/p23/stripe88/car2-1.jpg

Man kan få in handen från höger sida där det är en liten öppning och känna om den är hel eller inte, men det är svårt och det sitter även en slang med kylarvatten bredvid så det gäller att känna efter rätt slang.

Senast redigerat av -matte (20 oktober 2013)

Roaster
2 november 2013 · 175 Inlägg

Tack. Jag har inte lyckats få in handen där, men ska försöka igen nu när jag tittar på bilden igen.

Jag märker att kylarfläkten går igång, trots att bilen är kall. Temperaturmätaren i instrumentpanelen visar som den ska. Kan det har något med tomgången att göra? Var sitter den tempsensorn?

-matte En Medlem
3 november 2013 · 405 Inlägg

Att kylarfläkten går igång fast den inte är uppe i temp gör ingenting sålänge som bilen går upp i och håller tempen normalt. Att den startar beror på att ac är aktiverad, då går fläkten kontinuerligt.

Temperatursensorn för kylarvattnet sitter bredvid avgasgrenröret på förarens sida med 2 kablig kontakt.

Leornardo
15 mars 2014 · 2 Inlägg

Jag har precis samma problem, och har kollat felkoder, men det finns inga. Är oljefällan bästa tipset?

xXSammy
15 mars 2014 · 6 569 Inlägg

Slangen till oljefällan, ja.

Men river man bort insuget är det lika bra att byta det, plastspjäll som börjar glappa med tiden.

De/Dem
nozzen den enda som e som jag
16 mars 2014 · 274 Inlägg

Ta startgas och spruta runt insug och oljefälla så märker du om varvtalet ökar=läkage tjuvluft.

Din dröm är min verklighet
Roaster
17 juni 2014 · 175 Inlägg

Jag har fortfarande inte fixat detta. Bilmotorn ser inte likadan ut som i bilden ovan. Jag hittar denna vacuumslang, i mitten längst ner på bilden,

https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112698/112698-735c9900d7bf9dfafcc77ef5e3cd5033.jpg

som går till denna mojäng, vad är det för något? Slangen verkar hel dock.



https://www1.garaget.org/gallery/images/113/112698/112698-d7ac0bb9c0872e63a5e669fb30a05f16.jpg

Om det är rätt slang, och den verkar hel, vad bör jag kolla då? Var hittar jag oljefälleslangen på denna bil? (1.8liters bensinmotor, Mondeo 2005)

Senast redigerat av Roaster (17 juni 2014)

xXSammy
17 juni 2014 · 6 569 Inlägg

Löste ett tidigare ett problem.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=291367

De/Dem
-matte En Medlem
17 juni 2014 · 405 Inlägg

Det är samma motor som på bilden jag visade. Grejen är att du måste av med insuget för att komma åt slangen.

Du har tagit bild på vakuumsolinoiden för virvelspjällen, visst kan det även gå hål i de slangarna och få ett vakuumläckage därifrån men i 9/10 på Mondeo så är det vevhusventilationsslangen som det går hål i.

Roaster
21 maj 2015 · 175 Inlägg

Jag har inte haft tid/lust att undersöka detta förrän nu, det gick ju ändå att köra.

Jag vill tacka Matte som hjälpte så fint. Det var mycket riktigt ett hål i den ca 15cm långa 16mm tjocka slangen och med bytt slang blev det som en ny bil. Så nu vet ni andra som råkar ut för det vad ni ska göra.

Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang