940 bakaxel undre momentstag

Gladalaxen
19 maj 2015 · 3 Inlägg

Tja, nu är det såhär att bulten till undre momentstaget knäcktes för några dagar sen. Upptäckte att det var en M8 bult som satt rakt igenom eftersom hålet på bakaxeln är för litet för något större... Är det någon annan som detta hänt för och vad ska man göra? Är det att borra upp hålet som gäller? Kan säga att bulten för det övre staget är i rätt storlek så det är bara undre för någon anledning..

Tacksam för all hjälp och tips!!

jaka54
19 maj 2015 · 5 727 Inlägg

Hej!
Har du inte mutter på andra sidan? För hur sitter annars M8 bulten fast?

Gladalaxen
20 maj 2015 · 3 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har du inte mutter på andra sidan? För hur sitter annars M8 bulten fast?

Jo det satt en mutter där

jaka54
21 maj 2015 · 5 727 Inlägg

Hej!
Om du tar bort muttern...kommer du inte åt bulten då och kan vrida ut den med polygrip, eller slå ut den med dorn/hammare?

Ibanezman Skåning
21 maj 2015 · 739 Inlägg

Orginal så ska det finna gängor i bakaxeln som bultarna till momentstagen gängas i.
Jag har själv varit med om att den övre bulten gängades ut och bockades helt.
I mitt fall så borrade jag bort gängorna med ett 14-millimeters borr och ersatte med
en genomgående och stabil bult med låsmutter och brickor.
Det är värt ett försök, om det nu går att göra till det undre staget.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Gladalaxen
21 maj 2015 · 3 Inlägg

Hej, har lyckats göra en patentare på detta nu.. Förhoppningsvis håller den. Sitter en genomgående bult som är tjock på ena sidan för att matcha momentstaget men sen smal till fästet på bakaxlen. Vi får se hur bra det håller. Försökte först att borra men var hopplöst då mitt borr är så slitet att det bara slipar ytan..

Tack för era svar och idéer, kanske blir att man gör så ifall det sviker igen.. smile

aqulio
21 maj 2015 · 1 146 Inlägg

Låter som mitt problem som jag också hade den hade gått sönder så borrade helt nytt hål.. gängat osv..
sen nu efter allt de så började den skaka osv.. ändå var den bytt hela paket!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang