Skakningar i ratten vid bromsning?

Brådhis * Voff voff *
14 mars 2013 · 10 276 Inlägg

adde9400 skrev:
Behöver hjälp igen, bytte ju som sagt skivor och det slutade skaka, efter det så stod bilen utan att köras i cirka 1 månad kanske lite mindre men cirka 1 månad. Och nu skakar det igen, fast det dunkar mer men ändå skakar på ett sätt.

Och bilen har då alltså bara stått still, och som sagt bytte ju skivor och det slutade skaka, bilen står 1 månad efter det och nu skakar det igen? Va fanken är det frågan om.

Mvh

Oftast blir det rost överallt utom just där beläggen är när bilen står ett tag. Lösningen är att köra ut och bromsa lite så skivorna blir blanka igen efter att bilen stått. Dunkningarna du känner/hör är varje gång beläggen passerar ytan där beläggen låg emot under tiden bilen stod still.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Clintan66
14 mars 2013 · 2 011 Inlägg

adde9400 skrev:

Clintan66 skrev:
Luft trycket i däcken verkar det som. Hade kollat luft trycket

Lufttrycket är bra, tror dock inte att det skulle påverka så mycket som det skakar.

Ok. Tänkte mer på om däcken blivit tillplattade när den stått den här månaden i kylan.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Putteliten
14 mars 2013 · 9 073 Inlägg

Brådhis skrev:

adde9400 skrev:
Behöver hjälp igen, bytte ju som sagt skivor och det slutade skaka, efter det så stod bilen utan att köras i cirka 1 månad kanske lite mindre men cirka 1 månad. Och nu skakar det igen, fast det dunkar mer men ändå skakar på ett sätt.

Och bilen har då alltså bara stått still, och som sagt bytte ju skivor och det slutade skaka, bilen står 1 månad efter det och nu skakar det igen? Va fanken är det frågan om.

Mvh

Oftast blir det rost överallt utom just där beläggen är när bilen står ett tag. Lösningen är att köra ut och bromsa lite så skivorna blir blanka igen efter att bilen stått. Dunkningarna du känner/hör är varje gång beläggen passerar ytan där beläggen låg emot under tiden bilen stod still.

//Brådhis

Som sagt ovan....     Ut och åk lite å bromsa en del så försvinner det. tar mer än 1 månad för att däcken ska bli platta...

Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Crille88
14 mars 2013 · 1 353 Inlägg

kollat så inte nåt hjul sitter löst? annars som ovan redan nämnt, kör med bilen

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
amoreex
20 maj 2015 · 2 712 Inlägg

Gammal tråd vet det. men testar ändå..
Nån som vet någon mer anledning till att det kan skaka?
Jag bytte mina skivor hösten 2013 runt om på bilen.

Nu i vintras bytte jag igen, fick nya på garanti då det var lite väl kort tid för dem att börja skaka!
(Brembo skivor)

Nu har jag kört ca 600-700 mil sedan bytet, bilen rullar dagligen 12 mil, skivorna är blanka och fina, alla ok glider bra, inga leder etc som det är glapp i.
Men hur jag än gör så skakar ratten och även bilen när jag bromsar på motorvägen, men när jag kommer ner under t ex 70 km/h så slutar det.. däcken är nyligen balanserade och inget problem där!

Däcktrycket ligger på ca 2,6-2,8. vet inte exakt vad jag ska ha då min dimension ej finns med i boken!
215-45-17 tror jag det var om det spelar någon roll! smile

Är ju ganska störande att det hela tiden skakar.. och är inte så sugen att byta skivor igen.... fast har planerat att byta till större OK, min bil har 276mm skivor, och väger ca 50 kg mindre än bilen med nästa motor alternativ, men dem har 296 skivor.. kan det göra någon skillnad? Tänkte om det kan vara så enkel sak att skivorna är underdimensionerade ?

Bilen ifråga är en Mitsubishi Galant! smile
Tack på förhand!

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Rojpen
20 maj 2015 · 2 230 Inlägg

ska du byta bromsar igen skaffa nått som håller. en annan använder skivor från bromsmannen.se på både x5an och volvon. fan så mycket billigare än alla andra i stort sett samt riktigt bra kvalite som faktiskt håller.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
amoreex
20 maj 2015 · 2 712 Inlägg

Men brembo är väl ändå ett bra märke?
Är köpt hos BDS!

Men frågan är ändå har de kunnat bli skevt redan...

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Evildan
20 maj 2015 ·

Har det skakat hela tiden eller började det efter bytet?

Cupra_
20 maj 2015 ·

Jag hade exakt samma problem på min gamla Volvo 850 både innan och efter bromsbyte, den drog dessutom lite snett vid kraftig inbromsning. Efter mycket om och men så visade det sig vara länkarmsbussningarna fram som var slut..

amoreex
20 maj 2015 · 2 712 Inlägg

Evildan skrev:
Har det skakat hela tiden eller började det efter bytet?

Innan jag bytte första gången 2013 så skadade de som fan!
Köpte bilen sån..

Sen va de jätte fint några månader !
Sen i höstas började det igen..
Bytte i december igen och blev som nytt igen.. Sen kanske i början av april iår börja det igen!

Så funderar om skivorna är för små?

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
jaka54
21 maj 2015 · 5 718 Inlägg

Hej!
Antingen är det kolvarna som fastnar eller en sliten länkarm/styrstag.
Är det kolvarna så byt ok! och byt bromsvätska , bromsvätska bör/ska bytas vartannat år.
Hissa upp bilen fram och  tag i däcket ungefär kvart i tre  och rucka på det! Känns det glappt? Däcket ska nästa inte röra sig om allt är OK!

amoreex
21 maj 2015 · 2 712 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Antingen är det kolvarna som fastnar eller en sliten länkarm/styrstag.
Är det kolvarna så byt ok! och byt bromsvätska , bromsvätska bör/ska bytas vartannat år.
Hissa upp bilen fram och  tag i däcket ungefär kvart i tre  och rucka på det! Känns det glappt? Däcket ska nästa inte röra sig om allt är OK!

Kan säga att alla länkarmar byttes i framvagnen hösten 2013 också.. Förutom dem övre!
Ska kolla dem övre!

Kolvarna kunde jag nästan trycka in för hand.. Bromsvätska ska bytas en viss mängd!

Ja dem bör men den är hygroskopisk ju, och är de under 5% vatten klarar de sig. Man byter ju pga vattnet som blandar ut sig med vätskan!
Ska bara ha 2 domkrafter!
En att pressa upp länkarma med så bilen hamnar i körläge så man känner glapp! smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Rojpen
22 maj 2015 · 2 230 Inlägg

amoreex skrev:
Men brembo är väl ändå ett bra märke?
Är köpt hos BDS!

Men frågan är ändå har de kunnat bli skevt redan...

Ja det borde ju vara så.
Enligt Ivars bil östersund som är Verkstad och ÅF för BMW, så enligt dom så har alla bmw bilar dom fått in som haft brembo skivor varit skeva så att dom fått byta till antagligen original skivor då.

Om det är sant eller bara för dom vill sälja sina egna kan jag ej svara på, men lite sanning borde det ju finnas.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
amoreex
22 maj 2015 · 2 712 Inlägg

Rojpen skrev:

amoreex skrev:
Men brembo är väl ändå ett bra märke?
Är köpt hos BDS!

Men frågan är ändå har de kunnat bli skevt redan...

Ja det borde ju vara så.
Enligt Ivars bil östersund som är Verkstad och ÅF för BMW, så enligt dom så har alla bmw bilar dom fått in som haft brembo skivor varit skeva så att dom fått byta till antagligen original skivor då.

Om det är sant eller bara för dom vill sälja sina egna kan jag ej svara på, men lite sanning borde det ju finnas.

Hm.. Får köpa feltema eller liknande då haha!

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Brådhis * Voff voff *
17 juni 2015 · 10 276 Inlägg

Prova att tvärnita ordentligt 1-2 ggr. Det förekommer belägg som vid lugn körning ger beläggningar på skivan som sedan upplevs som vibrationer.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang