Volvo 855 T5r - Startspärr / startar ej.

ferz0z
2 september 2011 ·

Halloj, ställer frågan åt en polare.

Han köpte nydligen en 855 T5r, tidigare importerad ifrån usa.
Men han kom över den extremt billigt, då den inte startar.
För att förklara det rätt, motorn går runt, men får ingen gnista.
Enligt papper är det en 96'a, och ska ha chip i nyckeln aka startspärr, men det finns ingen "immo box" - om jag nu stavade det rätt.

Han köpte ett steg tre chip, och fick sockel insatt men bilen får ändå inte gnista.
Så vi har nu trixat lite med olika chip, och hela "lådor".
Den startade och gick när vi lånade en random låda ifrån skroten, men misstände.

Då det är nyckel chip, istället för en extra pinne som på dom äldre modellerna, så undrar jag om immo'n sitter i själva chippet?
Killen som gör trimchippen har skickat flera, för att vi ska kunna hitta nått som går.
T.ex. så testade vi att köra 95'ans modell, den som har separat immo, men icke.

Har vi rätt med att immon sitter i chippet?
Eller är den bortskruvad ur bilen?

Det är förbannat knepigt att formulera texten rätt, men jag hoppas ni förstår.
Det vore skönt att få den boxen vi köpte bilen med att fungera, istället för att plöjja ut ännu mer pengar på en ny t5r låda.

"Förövrigt så sa förra ägaren detta: Bilen gick bra, tills frugan körde in den i garaget, sen startade den inte längre"

Tack på förhand /b

Zulu
2 september 2011 · 98 Inlägg

är det en 96:a så är det en 850R INTE T-5R.

på 96:or (europa modeller) så är immobilizern chippet i nyckel och ingen pinne behövs.
Men USa modeller brukar vara lite speciella ibland.

Enklast är väl att skaffa en ny styrenehet utan startspärr. (eller åtminståne försöka).

alt 2 så åker in (typ med buss lr nåt) och snackar med lokaka volvomekanikern och frågar hur man ska göra big_smile

behöver ju inte heller vara startspärren.
har ni testat med en ny/begaganad tändspole

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
turbodeath
2 september 2011 · 2 452 Inlägg

låna en box av nån som har en som heter 073(074)på slutet är en box utan startspärrom det nu sitter en immo så sitter den till höger av handsfacket är där jag sett vissa placera sina....

döden kommer tillbaka
Bjornn
2 september 2011 · 749 Inlägg

När startspärren ej fungerar brukar alltid motorn starta nån sekund och lägger sedan av.
Om det är en 96a så borde det också finnas diagnosuttag så man kan kontrollera om det är problem med startspärren.

ferz0z
2 september 2011 ·

Det är en T5r, ingen fråga om saken.
Och yes, det är ju som sagt ingen pinne på denna - och tändspolen är det inget fel på, har även testat med en som var 100% fungerande.

Frågan va ju den om det gick och ta sig förbi immobilizern på dessa modeller?
För boxen är just nu chippad, och därför slog tanken att chippnissen eventuellt kunde få bort den.
Men simplaste / kostsamma lösningen är ju givetvis att skaffa en ny box och chippa den också.

/b

ferz0z
2 september 2011 ·

Bjornn skrev:
När startspärren ej fungerar brukar alltid motorn starta nån sekund och lägger sedan av.
Om det är en 96a så borde det också finnas diagnosuttag så man kan kontrollera om det är problem med startspärren.

Just nu står den och tuggar på startmotorn, och vi har kollat tändspole, tändmodul, kamaxelgivare och impulsgivare, fördelarlock och tändkablar.

Bjornn
2 september 2011 · 749 Inlägg

ferz0z skrev:

Bjornn skrev:
När startspärren ej fungerar brukar alltid motorn starta nån sekund och lägger sedan av.
Om det är en 96a så borde det också finnas diagnosuttag så man kan kontrollera om det är problem med startspärren.

Just nu står den och tuggar på startmotorn, och vi har kollat tändspole, tändmodul, kamaxelgivare och impulsgivare, fördelarlock och tändkablar.

Okej men sprutar den in bränsle?

Senast redigerat av Bjornn (2 september 2011)

850Refined
2 september 2011 · 94 Inlägg

Tänkte bara skriva att T-5R:en tillverkades visst 96 men endast ett fåtal olivgröna.
Har imobilizer på min med fast med pinne, utan den går bara tändningen igång men inget mer.
Kan man inte "nollställa" den befintliga boxen på något sätt? det måste ju fungera på något sätt!
Mvh

ferz0z
3 september 2011 ·

Han hittade en box vid handsfacket, men när han kopplar ur den fungerar inte fjärrlåset.
Och bilen startade ej när man tog ur den, men det är väl kablar som måste dras om?
Sitter fjärrlåset och immon i samma dosa på usa modeller?

/b

850Refined
3 september 2011 · 94 Inlägg

En fuling på 96-97 är säkringen till bromsljus, går den sönder startar ej bilen... samma säkring till imobilizer! Annars får man kolla felkoder vanligaste fel är impulsgivare, bränslepumpsrelä, relä till insprutare (i motorrum) eller helt enkelt fukt i fördelaren.
Prova något av detta!

turbodeath
3 september 2011 · 2 452 Inlägg

ja man får koppla om i så fall då det är draget på något konstigt sätt finns som sagt antagligen en dosa under rattstången med som skall byglas...

döden kommer tillbaka
Freddddan
5 december 2011 · 87 Inlägg

Lånar denna tråden lite.. Har en volvo 855 T5R -96 som vägrar starta nu.. Hade igång bilen i förrgår då vi bytte skiten till tändningslåset som glappade. Körde hem bilen efter de och de va inga problem. Ställde sen in bilen i garaget. Och när jag skulle starta bilen igår så gick de inte. Går bara runt. låter som att den inte tänder. Men de konstiga är att om jag larmar bilen och larmar av, så startar bilen i några sekunder och sedan dör. Vad kan de vara?.. Behöver akut hjälp!!

Mvh Freddddan

Saab 9-3 2.0t "Aero T5" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2011 · 13 736 Inlägg

fel nyckel kanske?!
om du bytte hela låset

för 96:orna är det inbyggt i nyckeln och eftersom bilen startar till är det nog startspärrsrelaterat

sitter en givare runt tändningslåset kollat att allt är rätt där till att börja med
och att du använder rätt nyckel om den nu inte passar i låset lägg den i mot ringen iallfall så ska den starta

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Freddddan
5 december 2011 · 87 Inlägg

Bytte inte låset, utan den på andra sidan. så borde inte va nåt med nyckeln då eller? För den vägrade bara starta efter den hade stått i garaget över natten.

Saab 9-3 2.0t "Aero T5" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2011 · 13 736 Inlägg

Freddddan skrev:
Bytte inte låset, utan den på andra sidan. så borde inte va nåt med nyckeln då eller? För den vägrade bara starta efter den hade stått i garaget över natten.

kolla så inte sladden hoppat ur då allt sitter på vänstersidan går i samma kabelhärva

en felkods avläsning kan vara bra att göra oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Freddddan
5 december 2011 · 87 Inlägg

Okej, får kika på de. Tack smile

Saab 9-3 2.0t "Aero T5" (1999)
Freddddan
5 december 2011 · 87 Inlägg

Kablarna o de satt på plats. Så vet inte riktigt vad det kan vara

Saab 9-3 2.0t "Aero T5" (1999)
Prelude88
22 maj 2015 · 8 Inlägg

Hej , har en 850 t5r -96 och har slarvat bort nyckeln , har beställt ny från Volvo och det visade sig att tändningslåset är bytt... Bilen har startspärr och den står 250km hemifrån . finns det någon lösning på detta???? sad

Gyllenerattens bil
Volvo S70 TURBO "R" (2000)
Volvo S70 GLT "R-design" (1998)
Alfa Romeo 164 super V6 Pinifarina "Alfa Hanen Pinifarina" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang