V40 nyrenoverad t4 går på 3 burkar

flexet
29 april 2015 · 292 Inlägg

Jag tänkte be lite om hjälp här på forumet av någon som kanske har råkat ut för ett liknande problem
Min V40 t4 som jag renoverade och byggde ihop och mappade för ca en månad sedan  går numer bara på 3 cyl på lägre varv pga ett misstänkt oljeläckage i 2:ans cylinder. Bilen är renoverad med nya kolvringar, nya veltätningar och samtliga packningar är nya, problemet uppstod efter en tur när jag var ute, gasglad som man är så drog man på ett par gånger och sköt slangen in i spjällhuset på trycksidan, eftersom jag inte hade någon skruvmejsel körde jag sakta till garaget (ca 2 km) och när bilen stod på tomgång och jag skulle sätta fast tryckslangen börjar de plötsligt ryka en massa om bilen,
Jag stänger av och låter bilen stå en liten stund, sedan startar jag o kör in i garaget och komptestar motorn ca 11 bar i samtliga cylindrar som de var innan mappningen också. Men när jag lyfte på stiftet till 2:a cylindern var elektroden oljig, kompet var dock bra i cylindern och den misständer nu på varv under 3000 troligtvis på den andra cylindern men börjar tända när man varvar på lite mer ( i friläge) någon som har varit med om något liknande som kan dela med sig av sina erfarenheter av problemet?

Senast redigerat av flexet (29 april 2015)

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Mack Forum- och sitemoderator
30 april 2015 · 26 133 Inlägg

Har du gnista för det första, på alla stift?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
flexet
30 april 2015 · 292 Inlägg

Mack skrev:
Har du gnista för det första, på alla stift?

Inte som jag har testat nej

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Muninet
22 maj 2015 · 769 Inlägg

kolla så det inte är sprickor i tändspolen, vanligt fel på s/v40 syns inte när spolen är kall men har man kört en stund så plasten sväller så ser man sprickan tydligt, dom gånger min v40 gick orent och på 3 burkar och stiftet var kladdigt så var det tändspolen som var felet.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
rudarmy
23 maj 2015 · 354 Inlägg

Kolla slangen mellan magnetventilen och kompressorn (ja el vilken det nu är som gör att turbon tokladdar)så den sitter på,
Tänkte att turbon överladdar så du sköt loss slangen till spjällhuset.
och som följd stora vevhustryck, som tryckt in olja i en cylinder.
Ut å ladda på å se om det överladdar, släpp gasen direkt om det laddar mer än vad mappen säger!

Senast redigerat av rudarmy (23 maj 2015)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang