Låg motorvärme, övertryck i kylarvattnet!! S70 2.4T

raafikooo
11 maj 2015 · 11 Inlägg

Hej!

Detta blir mitt första inlägg här på garaget. Finns det redan trådar med detta ämne så hänvisa mig gärna dit!

Det är nu så att jag nyligen köpt en Volvo S70 2.4T årsmodell 98 med 25000 mil på nacken.
Det jag märkt på senare tid är att kylarvattnet försvinner regelbundet, dock så har jag inte lokaliserat något läcka. Motorn kommer aldrig upp i normal temp utan stannar vid 75 grader ungefär. Endast på tomgång går den upp i normaltemp. Öppnar jag locket till kylarvätskan och låter någon vän gasa på så kan jag se att det uppstår vibration i vattnet (väldigt små bubblor). Kompression i kylarvattnet?? I övrigt så ser kylarvattnet bra ut, inte blandats med olja och och motoroljan ser även den bra ut. I övrigt går bilen riktigt bra och har jämnt och fint acc, inget hack eller annat störande.

Får heller inte in någon värme i kupen när jag kör, utan bara när jag står på tomgång!
Finns det något som har haft liknande problem??

Topplocket som håller på att gå åt helvete? Dålig termostat?
Vill gärna ta reda på om det kan va topplocket innan jag börjar lägga pengar på att reparera andra delar.

Väldig tacksam för svar och hjälp! smile

Volvo S60 2.4T Steg 1 "Black Moose" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2015 · 26 114 Inlägg

2.4T?
Torde väl vara 2.5T?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
raafikooo
11 maj 2015 · 11 Inlägg

Kanske det! Men det är fortfarande samma motorvolym trots att dem bytte namn där i slutet på 90 talet om jag har rätt. Både 2.4T och 2.5T ligger på ca 2400cc och med 193hk. Rätta mig om jag har fel smile

Volvo S60 2.4T Steg 1 "Black Moose" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2015 · 26 114 Inlägg

raafikooo skrev:
Kanske det! Men det är fortfarande samma motorvolym trots att dem bytte namn där i slutet på 90 talet om jag har rätt. Både 2.4T och 2.5T ligger på ca 2400cc och med 193hk. Rätta mig om jag har fel smile

Hm, du har nog rätt.
Fanns nog att välja båda två.

Hursomhelst. Har du provtryckt termostaten?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
raafikooo
11 maj 2015 · 11 Inlägg

Nej det har jag inte gjort! Hur gör man det?

Volvo S60 2.4T Steg 1 "Black Moose" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2015 · 26 114 Inlägg

raafikooo skrev:
Nej det har jag inte gjort! Hur gör man det?

Koka den i vatten och se om den öppnar vid rätt antal grader.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
raafikooo
11 maj 2015 · 11 Inlägg

Okej ska göra det! Hoppas verkligen att det bara är termostaten big_smile

Volvo S60 2.4T Steg 1 "Black Moose" (2001)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
17 maj 2015 · 233 Inlägg

Det är nog tyvärr topplocks packningen.. då är de standard att tempen blir låg, högt tryck i kylarsystemet, bubblor (som kanske lucktar avgaser) som kryper upp i expantionkärlet.. jag tror till 100% att det är topplocks packningen... hmm

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Eddie-johansson Black smoke don't mean it's broke
17 maj 2015 · 233 Inlägg

Eddie-johansson skrev:
Det är nog tyvärr topplocks packningen.. då är de standard att tempen blir låg, högt tryck i kylarsystemet, bubblor (som kanske lucktar avgaser) som kryper upp i expantionkärlet.. jag tror till 100% att det är topplocks packningen... hmm

Men kolla så klart annat först! man vill ju inte riva i onödan, jag kan ju ha fel men de tror jag inte.. sad

FRIDAY is my second favorite F word ;)
Mack Forum- och sitemoderator
17 maj 2015 · 26 114 Inlägg

Eddie-johansson skrev:

Eddie-johansson skrev:
Det är nog tyvärr topplocks packningen.. då är de standard att tempen blir låg, högt tryck i kylarsystemet, bubblor (som kanske lucktar avgaser) som kryper upp i expantionkärlet.. jag tror till 100% att det är topplocks packningen... hmm

Men kolla så klart annat först! man vill ju inte riva i onödan, jag kan ju ha fel men de tror jag inte.. sad

Var lite så jag tänkte också..lite enklare att kolla termostaten..även om det hellre lutar åt blockpackningen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
jaka54
17 maj 2015 · 5 682 Inlägg

Hej!
Tyvärr är det nog topplockspackningen eftersom vatten försvinner och det bubblar i expansionskärlet.

raafikooo
19 maj 2015 · 11 Inlägg

Verkar nog ändå inte som det bubblar, lät en annan vän titta på det och han mena att det jag trodde va små bubblor var egentligen bara att vattnet vibrera lite pga att motorn vibrerade när vi gasa på. Kan detta stämma? Dock så är jag väldigt pessimistisk till att kylarvatten försvinner utan någon synlig läcka...köpte bilen billigt så vill helst veta om topplocket är paj innan jag börjar reparera andra saker. Bra ide att komptesta cylindrarna och mäta hc från expansionskärlet först? pris på detta?

Volvo S60 2.4T Steg 1 "Black Moose" (2001)
jaka54
19 maj 2015 · 5 682 Inlägg

Hej!
Varierar vattennivån i expansionskärlet väldigt från kall till varm motor så är det garanterat topplockspackningen! Tyvärr!

raafikooo
23 maj 2015 · 11 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varierar vattennivån i expansionskärlet väldigt från kall till varm motor så är det garanterat topplockspackningen! Tyvärr!

Vattenivån är den samma kall som varm. Dock så försvinner det kylarvatten väldigt långsamt men regelbundet. Har bokat felsökning av detta på lokal verkstad i hopp om att dem ska hitta problemet!

Volvo S60 2.4T Steg 1 "Black Moose" (2001)
jaka54
23 maj 2015 · 5 682 Inlägg

Hej!
Du har inte blöta mattor o kupén?
I så fall har du svaret där vart vattnet tar vägen.

raafikooo
26 augusti 2015 · 11 Inlägg

Tja igen! Nej det läcker inte in i kupén, kört med bilen utan problem nu i några månader. Behöver bara fylla på kylarvätska då o då. Upptäckt en liten liten spricka i expansionskärlet precis där övre kylarslang går in, kanske det som är felet? Oavsett vad så går bilen bra och orkar inte bry mig längre då jag snart köper ny 😃

Volvo S60 2.4T Steg 1 "Black Moose" (2001)
Meaganeowner
26 augusti 2015 · 2 250 Inlägg

Är det en genomgående spricka, dessutom högt upp, så pyser om inte annat luft ut där. Då får du inget tryck i systemet när motorn är varm. Trycket regleras normalt av ventiler i t ex locket till exansionskärlet. Utan tryck så kokar kylarvätskan vi de partier i motorn som blir hetare än 100 grader. Då blir det luftblåaor i kylvätskan. Samlas t ex i värmeväxlaren till kupevärmen. Och så får du ingen värme. Större spricka brukar leda till att motorn kokar.

Meaganeowner
26 augusti 2015 · 2 250 Inlägg

Byt exansionskärlet till att börja med.

raafikooo
24 oktober 2015 · 11 Inlägg

Kört bilen fram till förra månaden utan några problem förutom att man måste fylla på kylarvätska då och då, gav bilen till morsan då jag köpte ny smile...nästan gång jag hälsar på så ska jag se om det blir nån skillnad med att byta expasionskärl...annars får det va!

Tack för hjälpen iaf!

Volvo S60 2.4T Steg 1 "Black Moose" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang