Konstigt problem med bilbas, i behov utav hjälp!

Sprattelvinkeln
22 maj 2015 · 6 Inlägg

Tjenare! köpte idag en aktiv baslåda ifrån biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … 000019684/

Jag har sedan innan redan köpt ett kabelkit som är färdigdraget i bilen.
när jag kopplat in basen på ett korrekt sätt och startar upp bilen så att basen kickar igång så är det som att den inte orkar att hålla sig vaken.
det är som att den inte får tillräckligt med ström och den låter knappt något. så fort basen i låten går upp så är det som att den minskar i kraft och lampan blir svagare.

är inte jättekunnig som många andra som försöker sig på det här med att koppla bas, men har haft hjälp utav flera som inte heller kan förstå vad problemet ligger.

prövade även i vintras när jag hade köpt kabelkitet att koppla in ett steg och bas som jag hittade i garaget med samma resultat. Så trodde då att det var steget eller basen som var trasig. därför gav jag mig på en enklare variant denna gång som var en aktiv bas där jag inte skulle behöva fiffla med ett steg och även komma ner lite i pris.

jag är inte ute efter ett monsterljud, men den ger ju knappt 5% utav sin kapacitet som det är just nu.

är jag luddig eller är det någon som förstår eller har haft samma problem som kan veta vad problemet är på rak arm?

bilder kan ordnas ifall det skulle underlätta.

Tack

AVC
22 maj 2015 · 401 Inlägg

Har du bra jord? Mät med multimeter om du har samma ström på + - kablarna som på batteriet..

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
MammDiin
22 maj 2015 · 2 019 Inlägg

Men om lampan som visar att förstärkaren är på lyser märkbart svagare vid belastning så tyder det på spänningsfall.

Du har väl slipat plåtrent där du jordat? Även plus på batteriet är bra att putsa rent innan man skruvar dit kabelskon för att få bra kontakt.

Sprattelvinkeln
22 maj 2015 · 6 Inlägg

Jag har slipat plåten där jorden sitter, även mätt upp. den visar 12v på jorden, och 12v på batteriet, och även på säkringen som sitter 3dm ifrån basen som går direkt in.

rengjort batteriets pluspol har jag dock inte gjort, och det ser rätt risigt ut där faktiskt. kan det vara det även om det visar att 12v kommer fram ända in i basen?

MammDiin
23 maj 2015 · 2 019 Inlägg

Skruva löst kabeln vis pluspolen och rengör för att vara säker på att det är bra kontakt.

Vet inte om du skrev fel eller har batteriet bak i bilen? Men säkringen ska sitta högst 30cm från batteriet och inte vid slutsteget.

Och om du ska mäta spänningsfallet så mät vid belastning och jämför spänningen över batteriet och slutsteget.
Man kan även mäta spänningsfallet skilt på plus och minussidan vid belastning för att få fram var spänningsfallet finns.

Sprattelvinkeln
23 maj 2015 · 6 Inlägg

jag har nu rengjort pluspolen och sandpapprat lite så det är säkert att den får bra kontakt utan resultat.
och nej du missförstod mig inte inte, hade ingen aning om att det spelade någon roll vart säkringen satt någonstans. är det bara för säkerheten eller kan det påverka basens effekt på något sätt? det ska fixas smile

med spänningsfallet menar du asså när basen vill slå och behöver mer ström så orkar den inte ge? och att jag ska mäta när basen väl slår för att se om den tappar kraft från batteriet?

eller? smile

Senast redigerat av Sprattelvinkeln (23 maj 2015)

Sprattelvinkeln
23 maj 2015 · 6 Inlägg

jag har nu filmat en liten video för att ni ska få en överblick på hur det ser ut. såg att videon var lite halvtaskig, men hoppas att den kan visa lite hur det ser ut.
allt är lite virrvarr just nu, men det är bara för att jag försöker få igång den innan jag sätter den på plats.
ingen utav sladdarna som inte borde få kontakt med varandra ligger emot varandra eller så.

jag rengjorde även pluspolen på batteriet efter att jag gjorde videon.

Kabelkitet som är draget är i stort sätt nytt, och även när det var helt nytt och jag testade det steg och baslåda jag hittade i garaget med samma resultat.

kan det vara signalkablarna eller någon annan kabel som är krajj?

Stereon är också helt ny, men fick höra att det kanske var den som kruksade med, men det kan jag verkligen inte tro.

Länk till videon: https://youtu.be/GRS_TD49lAo

MammDiin
23 maj 2015 · 2 019 Inlägg

Viktigt att säkringen är högst 30cm från batteriet.
För säkringens uppgift är att skydda kabeln mot överbelastning vid exempelvis en kortslutning som kan resultera i kabelbrand och i värsta fall brinner hela bilen upp.
Och kabeln före säkringen är inte skyddad så därför ska säkringen helst vara så nära strömkällan som möjligt.

Spänningsfallet ökar med belastningen så om förstärkaren är av så kommer det troligen visa samma spänning över förstärkaren som över batteriet. Men du kan testa spela en låt och se hur mycket spänning du har över batteriet och förstärkaren.

Hur grova kablar har du till plus och minus? Och AGU glassäkringar är inte det bästa ifall det kom med en sån hållare och säkring med kittet du köpte.

Sprattelvinkeln
23 maj 2015 · 6 Inlägg

Okej! dags att fixa det då wink Tack!
mätte upp precis, och den visar att den ger 12v ifrån batteriet. mätte även på där kabeln går ifrån batteriet och inte bara på båda polerna. sedan även på kopplingen som går direkt in i basen och den visar även där att den får 12v utan någon förändring när låten med hög bas går.

från batteriet så är den en grov kabel som jag sen fick sätta på en hona på för att få ihop den med orginalkabelsatsen som kom med baslådan. och den sladden är lika liten som jordkabeln är.

fick med en sån där glassäkring med kitet som sitter bak vid lådan just nu, och har även orginalsäkringen som kom med basen på också, så just nu är det 2st säkringar.

Senast redigerat av Sprattelvinkeln (23 maj 2015)

Sprattelvinkeln
23 maj 2015 · 6 Inlägg

Jag har nu löst problemet.
problemet var att remotkabeln inte fick tillräckligt med ström. basen kickade igång men fungerade inte till en början, men sen när jag bytte remotkabelns utgång ifrån stereon så hoppade skiten igång och detta halvår utav ren smärta är nu över.

Tack så mycket grappar smile allt gott

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang