Juggen1988 skrev:
Evildan skrev:
Juggen1988 skrev:
Köpte den !
Fick bara ner den till 90tkr, men bilen var verkligen i kanonskick. Ser nästan ny ut och den har följt serviceschemat till punkt och pricka. Vinter/sommardäcken som medföljade var i princip nya också.
Körde hem den från Trollhättan, var nästan 100km och snittade på 5.3L/100km
Grattis!!
Misstänkte det då bilen var borta från blocket i går kväll, jag var så jkl nyfiken så jag var tvungen att uppdatera mig.
Toyotahandlarna kan vara svårprutade, dom vet att bilarna säljs närapå av sig själva.
Nya gummin är strålande.
Hoppas du lägger upp lite bilder på den framöver.
Tackar! Jo, denna var mycket svårare än Toyota handlaren i Kungsbacka, fast där var ju bilen i betydligt sämre skick också.
Jag ska försöka lägga upp lite bilder under de kommande dagarna
Har du förresten några bra tips på hur bäst man sköter om Priusen och några tips på att köra bränslesnålt?
Är som sagt min första bil så jag vet ju inte ens hur man kollar trycket i däcken
Kul, vi behöver ännu en fin Prius på den här sidan.
Du behöver bara tvätta, kolla olja och köra din Prius, dom är närapå underhållsfria emellan servicar.
Gör emellanåt varannan månad eller så två/tre hårda inbromsningar för att motionera bromsoken, speciellt bak då dessa inte används så mycket.
Använd alltid den mekaniska parkeringsbromsen, då sparar du på tätningar/packningar i transmissionen och den kärvar inte sedan vintertid.
För att köra en genII Prius snålt, rulla fram till korsningar, trafikljus för så fort du släpper gasen med varm bränslemotor kommer den stänga av sig, låt bilen själv sakta in eller bromsa försiktigt, när du bromsar återvinns energi till batteriet.
*Sega inte iväg, utan gasa på "lagom" inte taxi/budbilsfort tills du kommer upp i rätt hastighet, när du kommit upp i fart släpp gasen lite tills bilen nästan börjar sacka, då "växlar den upp" och går som snålast.
*Ha lite mer lufttryck än vad som rekommenderas, då minskar rullmotståndet.
*Öppna fönster (som är så jkl skönt sommartid) gör att bilen får högre luftmotstånd och vill ha ngn droppe till, kör du med öppna fönster stäng av klimatanläggningen, den får jobba skiten ur sig annars vilket faktiskt kan leda till isbildning på rör.
*Som vanligt gör allt onödigt som man gärna lägger kvar i bilen att den blir tyngre och vill ha mer bränsle, samt kläder och väskor binder fukt som bidrar till isbildning vintertid, vilket gör att man får köra defrostern en längre tid vilket gör bränslemotorns uppvärmningstid längre.
Hybridsmurfen fyller säkerligen på med lite smarta tips och trix han har för sig.