Opel Vectra B CC går ojämnt i jämna hastigheter under 90km/h

BigMac94
4 mars 2015 · 12 Inlägg

Hej! Har nyligen införskaffat mig en Opel Vectra 2.2 Elega och jag har märkt att den går lite ojämnt i jämnare hastigheter (går klockrent vid gaspådrag) och jag har läst lite om att det kan vara kamaxellägesgivare eller Vevaxellägesgivare som kan ådstakomma ett sånt här problem, motorlampan lyser hela tiden. Hur kan man kolla om det är något utav ovanstående utan att lämna in bilen på en felsökning?
Tacksam för snabba svar! big_smile

Opel Vectra "2.2 Elega" (2001)
simlar
4 mars 2015 · 5 524 Inlägg

Kolla felkoder till att börja med eftersom motorlampan lyser, sen efter du gjort det kan man fortsätta felsökningen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
xXSammy
4 mars 2015 · 6 569 Inlägg

BigMac94 skrev:
Hej! Har nyligen införskaffat mig en Opel Vectra 2.2 Elega och jag har märkt att den går lite ojämnt i jämnare hastigheter (går klockrent vid gaspådrag) och jag har läst lite om att det kan vara kamaxellägesgivare eller Vevaxellägesgivare som kan ådstakomma ett sånt här problem, motorlampan lyser hela tiden. Hur kan man kolla om det är något utav ovanstående utan att lämna in bilen på en felsökning?
Tacksam för snabba svar! big_smile

Det vanliga är att den lägger felkod på kamlägesgivaren för kedjan har sträckt sig.

De/Dem
BigMac94
4 mars 2015 · 12 Inlägg

Motorlampan blinkar inget och är igång hela tiden, är det någon "kod"?

Opel Vectra "2.2 Elega" (2001)
BigMac94
4 mars 2015 · 12 Inlägg

Men att kedjan sträckt sig är det något man bör oroa sig för eller det är vanligt?

Opel Vectra "2.2 Elega" (2001)
Jerry Reparatör
4 mars 2015 · 306 Inlägg

Det är vanligt på dessa att kedjan sträcker sig och det åtgärdas genom att byta den.
Inget att köra runt med utan du bör vara riktigt försiktig innan du tagit reda på om detta även är ditt problem.

BigMac94
4 mars 2015 · 12 Inlägg

Men hur kan jag få fram felkoderna? Hittar inget på internet till den årsmodellen

Opel Vectra "2.2 Elega" (2001)
Jerry Reparatör
5 mars 2015 · 306 Inlägg

Du får läsa ut felkoderna med hjälp av en felkodsläsare av något slag.

gunnar_ha
25 maj 2015 · 2 Inlägg

Vet ej om d e samma problem på den motorn som på 2,0 men den jag hade så låg å svajade från tomgång å upp över 110 km/h pga att tomgångsmotorn gav upp å det var tydligen ett vanligt fel på den motorn iaf. Den satt till vänster om spjällhuset å släpper förbi luft till tomgången men motorn reagerade även när jag körde på motorväg plus att motorlampan tändes pga den ibland.

Senast redigerat av gunnar_ha (25 maj 2015)

gunnar_ha
25 maj 2015 · 2 Inlägg

Fick å kamaxelgivaren å gå sönder men då slutade motorn att varva mer än 3000 varv/min.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang