Köpråd: Volvo C70 T5 mk1 eller Saab 9-3 Aero (03-06)

Ensio
25 maj 2015 · 2 Inlägg

Tjena Sverige

Tänkte lägga upp en tråd för er då det gäller tvätt äkta svenska bilar.

Har tänkt importera en bil från Sverige till Finland.
Har kommit fram att det skall vara en Volvo C70 (97-02) eller Saab 9-3 Aero. (03-06)
Pris klass ungefär 60000 spänn, eller 6000 euros. smile
Dock tror jag att jag klarar mig med 30000 - 40000 spänn?

Har kollat upp några C70 bilder på garaget och de ser verkligen bra ut.
Några fall gropar gällande C70 som är kört över 20 000 mil?
Hört att tätningen på rutorna börjar susa då man kör fort?
Vad är skillnaden mellan T5 automat eller manuell i daglig körning?
Kommer Automaten som 4 eller 5 växlad? Eller finns den bara som 5?

Saaben har jag resonerat som mycket för pengarna men ändå lite trist?
(inget att skruva på smile ser bra ut och inredningen är snygg i de flesta fall)

Skulle gärna vet vilka priser dessa ligger på som byte i bil affär?

Är jag långt ifrån att man får 20000 - 30000 SEK för en begagnad C70 eller Aero i utbyte i Bilaffär?

Uppskattar alla råd.


Tack!

Senast redigerat av Ensio (25 maj 2015)

AX3L
26 maj 2015 · 398 Inlägg

Bara en finne kan kalla Saab tråkigt när man jämför med Volvo big_smile

Något du kan fundera på när det gäller staben är vilken motor du tänkt dig. 210 hk fyran är vanligast på Aero av de årsmodellerna, men 06 hade de flesta (alla?) Aero en V-sexa från Holden på 250 kusar. Helt okej sång i den motorn smile

Ensio
26 maj 2015 · 2 Inlägg

AX3L skrev:
Bara en finne kan kalla Saab tråkigt när man jämför med Volvo big_smile

Något du kan fundera på när det gäller staben är vilken motor du tänkt dig. 210 hk fyran är vanligast på Aero av de årsmodellerna, men 06 hade de flesta (alla?) Aero en V-sexa från Holden på 250 kusar. Helt okej sång i den motorn smile

Tack för svar, Har flere gånger besökt paradiset (Trollhättan) Men måste ju lägga upp lite humor så man får lite svar, big_smile

Kör väldigt lite så en V6 går också väldigt bra. Har dock kollat på blocket att den flesta 210hk Aeron har mera utrustning än de nyare V6?

Har aldrig dock kört en Saab V6, samma som 9-3 aero men med mera ös?

Skulle gärna vela ha en riktig Trollis bil inte något som är byggt med GM Opel botten.  (kanske jag måste då börja kolla på 900 wink )

C70 verkar bara så udda att den är kool.

AX3L
26 maj 2015 · 398 Inlägg

Det var ett år sedan jag var insatt i utrustningsnivåerna när jag själv skulle köpa bil (det blev tillslut en 9-3 Aero Biopower 2.0t 2009), men det är möjligt att de äldre bilarna ofta har mer utrustning. Jag vet inte om det är något specifikt du syftar på, men en Aero är ju generellt sett ganska bra utrustad som standard.

Jag har faktiskt heller aldrig kört en V6a, men den ska ha en riktigt trevlig karaktär har jag hört. Framförallt bottenvridet är helt annat, och sen låter den såklart betydligt trevligare än en rak fyra (även om det är subjektivt). Den är inte riktigt lika trimvänlig om man vill plocka ut mycket effekt dock, men 280 kusar får man väl med ett steg 1/steg 2 vill jag minnas.

Saabturboclub är ett trevligt forum om du är intresserad av Saab, om du inte redan besökt det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang