Bmw 320i Stcc -02 M54B22 STARTPROBLEM?????????

MeckarMarcus
23 maj 2015 · 44 Inlägg

Tja! Har en bmw 320i stcc M54B22 utförande, har nu ett väldigt underligt problem. Det är så att den är väldigt segstartad vid vissa tillfällen kvittar om den är kall eller varm, startar man den kall ibland så kan den gå som en motorbåt o då får man gasa rent den och sen efter det går den skit bra. Sen när man startar den varm så måste man köra ett bra tag på starten o till och med vrida på nyckeln ett X antal gånger..

Har bytt:

Kamaxelgivar på insugssidan.
Kamaxelgivar på avgassidan.
Vevaxelgivare.
Lufttempgivaren i insuget.
Smörjt upp nästan alla slags tänkbara kontakter man kommer åt.
kollat tänkbara läckage: luftbälg, vakuumslangar osv.
Bytt tändstift.
Kollat igenom jordpunkter.
Sprutat kontaktspray i säkring/Relä boxen till höger i motorrummet.



Börjar bli trött på att felsöka osv. Är det någon där ute som har hört talas om nått sånt här underligt fel på en BMW, släng in en kommentar.

Tack på förhand!

Senast redigerat av MeckarMarcus (23 maj 2015)

jaka54
23 maj 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har du bytt fördelarlock och rotor?
Har du bytt tändkablar eller mätt upp motståndet i de gamla?
Hur är det med tändspolen?

zshoe Kokar ris
24 maj 2015 · 923 Inlägg

m54 har separata tändspolar, så finns ej lock rotor eller kablar.

börja med att läsa ut felkoder för att få någon aning om vart problemet ligger, byta delar är bara dyrt.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
zekezeke Vila i frid, pappa..
25 maj 2015 · 517 Inlägg

Antar att du bytt/kollat luftfiltret..
Har du en motortempgivare som sitter in i blocket? Byt den i så fall, den styr ju mycket. Kolla även om du har en givare som sitter på nedre kylarslangen..
Annars kan du ju kolla hur igensotad tomgångsmotorn är.. Borde dock inte ge så här brutala symptom.
Annars är ju främre lambdasond en gissning.

Men som sagt.. Kolla felkoder först. Alla dessa saker jag nämnt skulle även databoxen nämna om det var något fel på dem.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
MeckarMarcus
25 maj 2015 · 44 Inlägg

Tja alla! har nu kollat felkoder o den säger inget.. mvh marcus

zekezeke Vila i frid, pappa..
25 maj 2015 · 517 Inlägg

MeckarMarcus skrev:
Tja alla! har nu kollat felkoder o den säger inget.. mvh marcus

Med vilket program kollade du? Verkar ju konstigt om den inte gett några som helst felkoder.. Dålig tomgång bör ge NÅGON form av kod tycker jag.

Men pröva med främre lambdan då. Dyr som fan, men den går ju att kolla om den lever också, antingen via autodata eller gamla hederliga handverktyg..

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
MeckarMarcus
25 maj 2015 · 44 Inlägg

Tja! har nu felsökt igen. Har använt biltemas obd dosa, BSR dosa och använt den som e på jobb Autodata.

Får inte upp nån felkod.

Har hört nått om nått bränsle relä som kan spöka på e46orna ?

ZekeZeke du kan inte skicka nån bild på dessa givarna?

Mvh marcus

zekezeke Vila i frid, pappa..
26 maj 2015 · 517 Inlägg

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar … Id=11_2169
Nr 3 på bilden. Vatten/oljtetempgivare.. Kan vara boven.

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar … Id=17_0215
nr 4. Temp för utlopp kylare.. Styr väl inte så mycket egentligen.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
zshoe Kokar ris
28 maj 2015 · 923 Inlägg

kanske bränslerelaterat? bränslereläer brukar väl inte strula men däremot pumparna dör ju lite då o då.. du skulle försöka få fram problemet och se om den går igång med startgas, alternativt ta bort baksätet och höra hur pumpen låter, ifall den går konstant då, eller lägger av ibland.

Är alltid lite klurigt när problemet bara är framme ibland...

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
MeckarMarcus
22 juni 2015 · 44 Inlägg

Hej alla ! Har nu bytt båda lambdasonderna framför katten, LMM, bränslerelä.

Har plockat ner nästan hela motorn utanpå för eventuella luft lekage osv.   

Kan tillägga att DISAN är hel o fin, har tätat noggrant runt anslutning till luft osv.

Den börja sätta felkod på lambdason bank 1 för katten. Men byte dom men blev bara mindre törstig osv.

Har även bytt vanos enheten.

Kan också tillägga att den går sinnessjukt bra när den väl är igång, o sen att detta fel bara sker ibland.. -.-

Det ända som jag känner till nu som inte är bytt är ju pumpen i tanken. Vad säger ni?

Tacksam för svar.

_Thor_
22 juni 2015 · 512 Inlägg

MeckarMarcus skrev:
Hej alla ! Har nu bytt båda lambdasonderna framför katten, LMM, bränslerelä.

Har plockat ner nästan hela motorn utanpå för eventuella luft lekage osv.   

Kan tillägga att DISAN är hel o fin, har tätat noggrant runt anslutning till luft osv.

Den börja sätta felkod på lambdason bank 1 för katten. Men byte dom men blev bara mindre törstig osv.

Har även bytt vanos enheten.

Kan också tillägga att den går sinnessjukt bra när den väl är igång, o sen att detta fel bara sker ibland.. -.-

Det ända som jag känner till nu som inte är bytt är ju pumpen i tanken. Vad säger ni?

Tacksam för svar.

Har du kört ett flödestest på pumpen?

MeckarMarcus
22 juni 2015 · 44 Inlägg

nope.

_Thor_
22 juni 2015 · 512 Inlägg

Hittar inget om hur man flödestestar dem, men ett bränsletryckstest fanns iallafall; http://www.pelicanparts.com/BMW/techart … esting.htm

Kan dock vara enklast att byta in en pump du vet fungerar, och kolla så att ingen bränsleslang kommit i kläm.

Kan ju också bero på en/flera läckande spridare. Då borde det lukta bensin om du skruvar ur tändstiften när den stått en stund.

MeckarMarcus
22 juni 2015 · 44 Inlägg

Har bytt ett bränsle relä framme vid torpedväggen i motorrummet så den instruktionen du skicka att där ska finnas ett relä till under handskfacket ??  smile

_Thor_
22 juni 2015 · 512 Inlägg

MeckarMarcus skrev:
Har bytt ett bränsle relä framme vid torpedväggen i motorrummet så den instruktionen du skicka att där ska finnas ett relä till under handskfacket ??  smile

De kanske sitter på olika ställen beroende på år och modell, har du ditt i motorrummet så har du inget någon annanstans.

zekezeke Vila i frid, pappa..
23 juni 2015 · 517 Inlägg

MeckarMarcus skrev:
Hej alla ! Har nu bytt båda lambdasonderna framför katten, LMM, bränslerelä.

Har plockat ner nästan hela motorn utanpå för eventuella luft lekage osv.   

Kan tillägga att DISAN är hel o fin, har tätat noggrant runt anslutning till luft osv.

Den börja sätta felkod på lambdason bank 1 för katten. Men byte dom men blev bara mindre törstig osv.

Har även bytt vanos enheten.

Kan också tillägga att den går sinnessjukt bra när den väl är igång, o sen att detta fel bara sker ibland.. -.-

Det ända som jag känner till nu som inte är bytt är ju pumpen i tanken. Vad säger ni?

Tacksam för svar.

Bytte du givarna som jag tipsade om?

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
MeckarMarcus
23 juni 2015 · 44 Inlägg

Du menar den olje tempgivaren i blocket? smile

_Thor_
23 juni 2015 · 512 Inlägg

MeckarMarcus skrev:
Du menar den olje tempgivaren i blocket? smile

Bytte du den? (=

Epforce
23 juni 2015 · 111 Inlägg

Har du kikat på dina tändspolar?
Vet att dom är kan ge sig och ifall 1 eller 2 st är dåliga kan den ju kanske bli svårtstartad? smile

zekezeke Vila i frid, pappa..
24 juni 2015 · 517 Inlägg

MeckarMarcus skrev:
Du menar den olje tempgivaren i blocket? smile

Dels den, som ju har 4 funktioner och inte bara olja, och även vattengivaren nere på kylarslangen..?

Kolla även säkringen för lambdasonderna. Sitter bakom databoxen i en liten svart dosa.

Senast redigerat av zekezeke (24 juni 2015)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang