Opel Astra 00 1.6 Servoproblem?

DUBBELPANNA
3 maj 2014 · 43 Inlägg

Ska försöka berätta detaljerat vad mitt problem är.

Inleder en fickparkering, känner mig nöjd, stänger av bilen. Inser att jag kunde göra bättre, startar bilen men inser att ratten inte rör på sig? Blir lite konfunderad,stänger av och sätter på igen, men samma sak,det konstateras att servon inte går igång.

Går ut ur bilen för att kolla under huven(finns en pöl på marken av någon vätska, dock verkar den inte färsk nog för att vara från mig tänker jag). Kollar runt lite, hittar dock inte behållaren för styrservoolja? Sätter mig i bilen igen och startar, vrider lite höger o vänster och woop så funkar den utan problem. Handlar klart och tar mig hem som vanligt.

Testade den nu ståendes och drog ut säkringen för att kolla så att de verkligen var servot,och det visade sig vara den som ovan inte funkat korrekt.
När jag lyssnar noga hör jag ett svagt men inte för svagt vinande när jag vrider på ratten stillaståendes(förutom vinandet verkar det funka, föredrar dock inte att ta ut och köra den just ifall att servon skulle ge upp mitt på vägen). Detta vinande finns en när ratten står still.

Nu vill jag höra era spekulationer?

Det är en Astra från 00 som titeln lyder

Senast redigerat av DUBBELPANNA (3 maj 2014)

Saab 9-3 Vector "Bertil" (2008)
Hafgrimr
3 maj 2014 · 15 Inlägg

det ska ju finnas en behållare för styrservoolja, kollat den så att det finns olja? Styrservon brukar vina vid lite olja, hacka/rycka/fastna vid dålig olja (vatten/smuts i oljan). Alternativt så håller pumpen på att rasa, men kolla först nivån och skick på oljan (den ska vara klarröd)

zzr94092
3 maj 2014 · 4 390 Inlägg

säkringen?

DUBBELPANNA
4 maj 2014 · 43 Inlägg

Hafgrimr skrev:
det ska ju finnas en behållare för styrservoolja, kollat den så att det finns olja? Styrservon brukar vina vid lite olja, hacka/rycka/fastna vid dålig olja (vatten/smuts i oljan). Alternativt så håller pumpen på att rasa, men kolla först nivån och skick på oljan (den ska vara klarröd)

Jag letade kollade höger och vänster men lyckades inte hitta någon servo behållare, om du skulle kunna visa ungefär vart den ligger på denna bild skulle jag vara väldigt tacksam smile

https://www.google.se/search?q=astra+G+ … 1024%3B768

zzr94092 skrev:
säkringen?

Som jag skrev ovan, så funkade servon efter det utan problem...

Saab 9-3 Vector "Bertil" (2008)
Hafgrimr
4 maj 2014 · 15 Inlägg

Vet ej helt säkert, kolla mellan motorn och torpedvägg på höger sida motorrumet (vänster sida om du ser bilen framifrån) under luftinsug. Har en vag känsla av att den bör sitta där i närheten. Annars får du fortsätta leta längs torpedväggen, för någonstans bör den ju sitta om du inte tappat skiten o därför inte hittar den wink

FullChokeRacing servicetekniker/montör
4 maj 2014 · 11 Inlägg

det sitter el-servo på dom. jag har det på min

Volvo 245 (1992)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2014 · 14 056 Inlägg

Om det såg ut som att oljan inte kom från din bil så kan det mycket väl vara servooljan som normalt ska vara klarröd som nån skrev. Det är i de flesta fall automatlådeolja typ Dexron eller liknande. Servon blir tung och hackig med för lite olja då det går åt mer olja vid fullt rattutslag. Är oljan svart så kan det vara servoras.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DUBBELPANNA
4 maj 2014 · 43 Inlägg

Vettemannen skrev:
Om det såg ut som att oljan inte kom från din bil så kan det mycket väl vara servooljan som normalt ska vara klarröd som nån skrev. Det är i de flesta fall automatlådeolja typ Dexron eller liknande. Servon blir tung och hackig med för lite olja då det går åt mer olja vid fullt rattutslag. Är oljan svart så kan det vara servoras.

/Benny

Som jag sa, den funkade efter den lilla incidenten, så jag tror man kan stryka det faktum att den har förlorat oljan. körde den även efter det utan problem.

Saab 9-3 Vector "Bertil" (2008)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2014 · 14 056 Inlägg

DUBBELPANNA skrev:

Vettemannen skrev:
Om det såg ut som att oljan inte kom från din bil så kan det mycket väl vara servooljan som normalt ska vara klarröd som nån skrev. Det är i de flesta fall automatlådeolja typ Dexron eller liknande. Servon blir tung och hackig med för lite olja då det går åt mer olja vid fullt rattutslag. Är oljan svart så kan det vara servoras.

/Benny

Som jag sa, den funkade efter den lilla incidenten, så jag tror man kan stryka det faktum att den har förlorat oljan. körde den även efter det utan problem.

Det skadar aldrig att kolla oljekvalitet och oljenivå.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DUBBELPANNA
4 maj 2014 · 43 Inlägg

Vettemannen skrev:

DUBBELPANNA skrev:

Vettemannen skrev:
Om det såg ut som att oljan inte kom från din bil så kan det mycket väl vara servooljan som normalt ska vara klarröd som nån skrev. Det är i de flesta fall automatlådeolja typ Dexron eller liknande. Servon blir tung och hackig med för lite olja då det går åt mer olja vid fullt rattutslag. Är oljan svart så kan det vara servoras.

/Benny

Som jag sa, den funkade efter den lilla incidenten, så jag tror man kan stryka det faktum att den har förlorat oljan. körde den även efter det utan problem.

Det skadar aldrig att kolla oljekvalitet och oljenivå.

/Benny

Måste bara hitta behållaren haha x)

Saab 9-3 Vector "Bertil" (2008)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2014 · 14 056 Inlägg

DUBBELPANNA skrev:

Vettemannen skrev:

DUBBELPANNA skrev:

Som jag sa, den funkade efter den lilla incidenten, så jag tror man kan stryka det faktum att den har förlorat oljan. körde den även efter det utan problem.

Det skadar aldrig att kolla oljekvalitet och oljenivå.

/Benny

Måste bara hitta behållaren haha x)

Ja, dessa nyare bilar. Man hittar ju inget. Antagligen bara för att man ska lämna dom till märkesverkstad.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
DUBBELPANNA
4 maj 2014 · 43 Inlägg

Vettemannen skrev:

DUBBELPANNA skrev:

Vettemannen skrev:

Det skadar aldrig att kolla oljekvalitet och oljenivå.

/Benny

Måste bara hitta behållaren haha x)

Ja, dessa nyare bilar. Man hittar ju inget. Antagligen bara för att man ska lämna dom till märkesverkstad.

/Benny

Kan också vara de att jag inte är den bilkunnigaste, dock har jag hittat den på farsans bil utan problem hmm

Saab 9-3 Vector "Bertil" (2008)
Hafgrimr
4 maj 2014 · 15 Inlägg

Fan om man hade läst ordentligt från början.

Du har el-servo. Mysteriet med den försvunna behållaren löst.

DUBBELPANNA
4 maj 2014 · 43 Inlägg

Hafgrimr skrev:
Fan om man hade läst ordentligt från början.

Du har el-servo. Mysteriet med den försvunna behållaren löst.

Som sagt inte den kunnigaste inom bilar, så den har ingen behållare? Funkar den allmänt utan olja?

Saab 9-3 Vector "Bertil" (2008)
marcus80 Sir
4 maj 2014 · 935 Inlägg

Minnet är bra men kort. Efter lite googlande har jag nu postat rätt svar och inte det felaktiga som jag lyckades skriva här.

Senast redigerat av marcus80 (4 maj 2014)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 maj 2014 · 14 056 Inlägg

marcus80 skrev:
Det är en elmotor som hjälper dig likadant som en vanlig servo hjälper dig. Men du har ingen oljebehållare då den är elektrisk. Kan vara så att det är glapp eller så håller motorn på att ge upp så kan vara därför den inte fungerade som den skulle just då. När du rattade fullt så kan ratt stoppet gjort så du kom över glappet.

Jaha, det är så den funkar. Jag trodde att elmotorn drev oljeservon istället för en rem.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
marcus80 Sir
4 maj 2014 · 935 Inlägg

Det var så jag trodde med tills jag googlade nyss. Var längesen jag pillade på Opel så lätt att komma ihåg fel. Det är en elektrisk pump på den som sitter ihop med oljebehållaren. Allting sitter nere på styrsnäckan bakom motorn.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
lak09cfa
26 maj 2015 · 2 Inlägg

Hur har det gått Dubbelpanna? Jag har exakt likadant problem med min Opel. PS. Skickar ett PM för säkerhetsskull. DS

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang