Saab 9000, Automat eller manuell?

Stinkfist
7 november 2008 · 3 Inlägg

Har bestämt mig för att sälja min Bmw 523i -96 nu och ska köpa Saab 9000 turbo. Har hittat en mycket fin, men den är automat. Självklart är det mycket roligare att köra manuell, men det jag undrar är vad skillnaderna är när det gäller trimning och sådant. Är det stor skillnad att trimma automat jämfört med manuell?

Sen bara för nyfikenhet, hur funkar Saab 9000 turbo som trimbil? hört mycket gott om den!

Tacksam för svar! big_smile

Mickius
7 november 2008 · 4 670 Inlägg

Stinkfist skrev:
Har bestämt mig för att sälja min Bmw 523i -96 nu och ska köpa Saab 9000 turbo. Har hittat en mycket fin, men den är automat. Självklart är det mycket roligare att köra manuell, men det jag undrar är vad skillnaderna är när det gäller trimning och sådant. Är det stor skillnad att trimma automat jämfört med manuell?

Sen bara för nyfikenhet, hur funkar Saab 9000 turbo som trimbil? hört mycket gott om den!

Tacksam för svar! big_smile

vad är det för årsmodell på saaben?

Temilit
7 november 2008 · 42 Inlägg

Vet inte om er men.. själv skulle jag aldrig få för mig att trimma en framhjulsdriven tongue (om du inte gillar att spinna konstant smile )
sen gillar jag inte automat heller iofs :>

Stinkfist
7 november 2008 · 3 Inlägg

Den jag har kollat på är en 96...

R1kard V-Power
7 november 2008 · 1 186 Inlägg

Eftersom Saab inte kan bygga automatare, när det gäller dem nya iaf, så tror jag knappast dem var bättre förr. Du förlorar alldeles för mycket kraft.

Sen får du ofta mindre Nm vid trimning om du har automatare.

/Rikard

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Fredrik_Rangert Egenföretagare
7 november 2008 · 999 Inlägg

Saab har aldrig byggt automatlådor, det är väl ZF som tillverkar dom.

Jag hade en 9000 2,3T -94 automat, underbar bil!
Dock skulle jag inte rekommendera automat om du vill trimma bilen, eftersom den inte kommer hålla lika bra som en manuell.

blacken
7 november 2008 ·

Konbanan skrev:
Eftersom Saab inte kan bygga automatare, när det gäller dem nya iaf, så tror jag knappast dem var bättre förr. Du förlorar alldeles för mycket kraft.

Sen får du ofta mindre Nm vid trimning om du har automatare.

/Rikard

Eeh?, Saab tillverkar inte några automatlådor. Det är ju ZF:s lådor som dom har. För övrigt så sliter inte automatlådor lika mycket på bilen och motorn som manuella, och är det något som Saab är kända för så är det pissiga manuella lådor..

Senast redigerat av blacken (7 november 2008)

R1kard V-Power
7 november 2008 · 1 186 Inlägg

Jag skiter väl i VEM som gör Saabs lådor, poängen var att det inte var att rekommendera eller hur.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Donvito
7 november 2008 · 964 Inlägg

Jag skulle inte ha köpt en automat, har för mej att dom inte tål mer än 400 nm i vrid alltså får man sänka vridet redan vid steg 1, inte för att den manuella lådan håller för speciellt höga effekter heller, men den tål nog mer än automaten iallafall, Annars kan jag hålla med om att den är mycket bra att trimma ;D dom går ganska bra även med relativt orörda motorer! Tycker di ska satsa på en SAAB tongue

Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
blacken
7 november 2008 ·

Stinkfist skrev:
Har bestämt mig för att sälja min Bmw 523i -96 nu och ska köpa Saab 9000 turbo. Har hittat en mycket fin, men den är automat. Självklart är det mycket roligare att köra manuell, men det jag undrar är vad skillnaderna är när det gäller trimning och sådant. Är det stor skillnad att trimma automat jämfört med manuell?

Sen bara för nyfikenhet, hur funkar Saab 9000 turbo som trimbil? hört mycket gott om den!

Tacksam för svar! big_smile

Jag hade tagit automaten tio gånger av tio när det gäller Saab..

AndreasPlars
7 november 2008 · 1 062 Inlägg

blacken skrev:

Stinkfist skrev:
Har bestämt mig för att sälja min Bmw 523i -96 nu och ska köpa Saab 9000 turbo. Har hittat en mycket fin, men den är automat. Självklart är det mycket roligare att köra manuell, men det jag undrar är vad skillnaderna är när det gäller trimning och sådant. Är det stor skillnad att trimma automat jämfört med manuell?

Sen bara för nyfikenhet, hur funkar Saab 9000 turbo som trimbil? hört mycket gott om den!

Tacksam för svar! big_smile

Jag hade tagit automaten tio gånger av tio när det gäller Saab..

Problemet är väl att man ofta skjuter diffen i båda MAN och AUT.
Med den diffbroms håller den manuella klart bättre.
Men ska man inte våldstrimma så fungerar nog automaten bra.
Kör man mycket stadstrafik så är det ju bekvämt men annars hade jag valt MAN alla gånger då tillgången på delar till den är överlägset bättre och fler kan repa de också.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
lingua
7 november 2008 · 2 271 Inlägg

Har automat i min men jag sitter å andra sidan hälften av min tid i Stockholmsköer!mad Då är det skönt.smile
Steg 1 ska i min till våren och ska tydligen ge 20 nm mindre än den manuella.

Bra eller inte så är Saabs automat i alla fall jävligt mjuk och och skön att köra.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Stinkfist
7 november 2008 · 3 Inlägg

Ok, tack för alla svar smile

Men det mesta som folk säger här är vad deras personliga åsikt är, inte vad det är för skillnad...alla säger olika också, vad stämmer egentligen?

Sen var det nån som sa att framhjlusdriften inte var någe bra när det gällde trimning? Har inte tänkt brutaltrimma den, bara Sportluftfilter, Catback avgasystem och kanske, kanske chippning...

Vore jättebra om nån kunde ge mig konkret fakta om skillnader mellan ATM och MAN ?? big_smile

MVH // Frank

Fredrik_Rangert Egenföretagare
7 november 2008 · 999 Inlägg

Konbanan skrev:
Jag skiter väl i VEM som gör Saabs lådor, poängen var att det inte var att rekommendera eller hur.

Vad tuff du är

Stinkfist skrev:
Vore jättebra om nån kunde ge mig konkret fakta om skillnader mellan ATM och MAN ?? big_smile

Jag grundade min åsikt om att det inte kommer hålla lika bra på en saabmek och hans erfarenheter av trimmade saab automater.
Sportfilter & catback ger inte några större effektvinster, så det kommer inte slita mer på automaten.
Steg 1 borde också gå bra, ett tips är att ha fräsch olja (av rätt typ) i lådan med.
Programvaran skiljer sig också mellan man & aut, ifall du skall köpa en begegnad trimbox.

bmx
7 november 2008 · 7 100 Inlägg

hadde valt automat ja,skönast de!

de går visst att trimma automaten  mkt,finns folk som bara satsar på motor och skiter i bromsar,drivlina mm!så grejar man med lådan så går de bra!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
NICKE86
8 november 2008 · 131 Inlägg

bmx skrev:
hadde valt automat ja,skönast de!

de går visst att trimma automaten  mkt,finns folk som bara satsar på motor och skiter i bromsar,drivlina mm!så grejar man med lådan så går de bra!

kan det bero på att du inte får köra nå annat än automat??wink

Senast redigerat av NICKE86 (8 november 2008)

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
25 maj 2015 · 901 Inlägg

maptuns svar om trim med automatare
MapTun Steg 5 - 340 hk/510 Nm
https://www.maptunparts.se/trimsatser/s … 1998/at/91
och maptun litar jag pa till 100%

AndreasPlars har ratt.
Vill man grovtrimma o tavla da valj manuelllada, vill man ha lite flera hk/nm for egen skull da man kan "latt trimma" enl saab mojligheter.

mvh

Senast redigerat av gps18 (25 maj 2015)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
saab_sonett Handledare
26 maj 2015 · 1 481 Inlägg

gps18 skrev:
maptuns svar om trim med automatare
MapTun Steg 5 - 340 hk/510 Nm
https://www.maptunparts.se/trimsatser/s … 1998/at/91
och maptun litar jag pa till 100%

AndreasPlars har ratt.
Vill man grovtrimma o tavla da valj manuelllada, vill man ha lite flera hk/nm for egen skull da man kan "latt trimma" enl saab mojligheter.

mvh

Saab själva begränsade automaten till 330Nm medan den manuella hade 350Nm.  Automatlådan lär ge upp ganska snabbt med 510Nm

IceEyes Varningar: För många..
26 maj 2015 · 2 552 Inlägg

Dagens trådlyft big_smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
27 maj 2015 · 901 Inlägg

ja det blev lite trådlyft! smile
då är det maptun helt ute i det gröna? knappast!
https://www.maptunparts.se/trimsatser/s … 1998/at/91
lite förstärkning kanske kan hjälpa till.....

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang