Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11
Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett hörn.
Far åt fan, ett garage! Jag är sjukt impad av vad du har åstadkommit i garageuppfarten dock. Det har sin charm med utomhusmeck om det är bra väder, men jag kokade topplockspackningen i höstas så jag var inte lika optimistisk då när jag stod och monterade tillbaka toppen och det närmade sig November
-Westerlund- skrev: Far åt fan, ett garage! Jag är sjukt impad av vad du har åstadkommit i garageuppfarten dock. Det har sin charm med utomhusmeck om det är bra väder, men jag kokade topplockspackningen i höstas så jag var inte lika optimistisk då när jag stod och monterade tillbaka toppen och det närmade sig November
Tack. Satte själv tillbaka en topp på en Saab i ösregn förra veckan, fy vad förbannad jag var stundvis! Riktigt skönt att vara inomhus
Marcuses skrev: Kör hårt Yasse så syns vi på fredag?
Drivkraft. Vad är det egentligen? Vad kommer det ifrån? Är det bra eller dåligt att ha mycket av det? För mycket av det?
9 dagar innan bimmers var jag äntligen klar med allt annat som behövde göras så jag kunde ta tag i min egna bil. Allt från första bilden fram till bimmers är utfört på 9 dygn, ca 12-15 timmars arbete på bilen per dygn.
Förra säsongen hade jag problem med skenladd på höga växlar och höga varv, förmodligen var det därför mina topplocksbultar sträckte sig så den började dra vatten. Så prio nu var bl.a. att konvertera till extern wg, fick bli en 50mm från biltema, måttade, byggde en jigg och skicka på Fredster som fick TIGa:
Ända sättet att få plats med wgn och få det rätt flödesmässigt var att kapa upp "lite" vid passagerarens fötter!
Min underbara flickvän Sara fick ansvar över dörrsidorna. Hon gjorde mallar i papp och klippte ut dessa i 1mm aluplåt=lätt (5,4kg/m2)
Även dessa tillverkade av Sara, nödvändigt för att få en tät och funktionell brandvägg in till catchtanken i skuffen:
Listan typ 5 dagar kvar:
Grenrör tillbaka
Får hjälp av Mackan att montera ny vindruta:
Screampipe punktad:
Listan kryssas av allt eftersom, men den växer också!!
Plastrutor laserskurna 4mm lexan från england!
Diffbulten hade böjt sig lite så morbror tillverkade en ny i härdat 12:9 stål, fint!
Stolsfäste till passagerare ihopkastat
Det börjar ta sig!!!
Körde ner bilen till en polares jobb som gjorde fyrhjulsinställning. Nu är den inställd för e36 coupe trackday, rätt rideheight och grejer! Detta var på torsdagen, körning på lördag:
Sen på kvällen var vi ute och mappade på gatan till 0,6 bars ladd. Dock med misständningar innan laddet kom. Efter en tids körning försvann laddtrycket i princip helt. Fick hjälp att riva på natten till fredag och konstaterade att den interna wgn, som lagts igen genom att hålla den stängd och svetsa armen på utsidan, hade öppnat sig. Förmodligen har det blivit så varmt att axeln som är pressad i armen och spjället vridit sig. Fredde svetsade dagen efter:
Sen kläckte Mackan som mappar ur sig att varvtalet i sprutet satt fast på 2800rpm på låga varv men att den följde motorns varv på högre varv, så blev till att byta triggergivare också.
Sen skulle jag "bara" ta ett varv runt området och se så jag fick laddtryck och så den inte misstände innan jag lastade och åkte mot mantorp. Detta var alltså fredag kväll runt 19:30. Körning Lördag. Vad händer? -Jo jag blåser toppackningen! -Det är kört...
...
Jag är helt slut, ont i magen, sömnbrist, matbrist (gick ner 3 kilo på 9 dygn) offrat pengar och tid från familj. Varför fortsätter jag för? Jag river toppen:
En o-ring i blocket hade gått åt fanders också.
Jag ringer runt efter toppackning, lyckas få tag i en Victor Reinz-packning från en kille som heter Ralf som hade garage söder om stan (rätt sida stan för min del).
Så klockan 1 på natten mot lördag står jag här: Toppen är planad och har allt för att plocka ihop den, inklusive material för att tillverka en ny o-ring till blocket.
Krigade på till klockan 4 på morgon, sen tog jag beslutet att lasta bilen och plocka ihop det sista nere på mantorp.
Sen var det ju det här med släpet som jag hyrde från macken.... Jag fick inte med vinschen när jag plockade ut det. Farsan kom och hjälpte till. Det slutade med att farsan fick putta upp Liket på släpet med sin Passat med massa wellpapp i mellan.
Åkte hem och sov 2 timmar, sen åkte vi ner lördag morgon.
_________________________________________________________________________________________ Lördag, på mantorp.
Nu kommer bilder från tjejens telefon, kände att det inte riktigt var läge att plocka upp telefonen.
Nästan hela dagen gick åt att skruva
Nu handlade det inte längre om att få köra, nu handlade det om att jag bestämt mig för att nå mitt mål som jag kämpat så för. Kom jag inte ut på den där jävla banan hade allt slit och alla uppoffringar varit förjäves.
Fick igång han, men han snubblade lite på en cylinder till och från.
Provade byta stift
Sen var det dags för dagens sista körpass
Haltade runt stundtals på 3 cyl och stundtals på 4 cyl (visade sig senare vara kabelbrott, en jordkabel till signalen till en spole). Men kom iaf ut på banan! Det var ingen som trodde kl 19:30 kvällen innan.
Här har jag precis kommit ur "bubblan" jag varit i senaste veckan. Trött, hungrig men nöjd över att ha nått mitt mål.
Farsan var med, tjejen var med, tillochmed morsan åkte ner trotts att hon alltid sagt att hon inte vågar följa med och se när jag kör. Tjejens bästa kompis och hennes kille till vänster var också med. Alla stod och jublade när jag äntligen rullade ut på banan
Det var historien om Bimmers det. Jag vet vad drivkraft är, men jag har ingen aning om var den kommer ifrån och varför man har den. Såhär i efterhand tycker jag delvis att jag är dum i huvudet som utsätter mig för sånt här. Men då andra sidan jag vet att känslan när man står i lajnen i depån med hjälmen på och blir utvinkad är ovärdelig. Bestämmer man sig för något kan man klara det om man bara ger sig fan påt och inte fokuserar på problemen.
Gatebil mantorp 12-14 juni var nästa event, 3 veckor efter bimmers.
Fixade kabelbrottet som gjorde att den snubblade på en cyl ibland och var ute och gled lite med bilen, Här är jag och Max och hämtar pizza tex: "Pizzaräser"
Fick surfplattan att funka med sprutet, trevligt att ha koll på vattentempen!
Var ute och mappade upp laddtrycket till ca 1,3 bar. Här står bilen färdigmappad torsdag kväll, avfärd mot gatebil fredag morgon!
Fick tag i lite robustare biltransport denna gång: Dessutom sovhytt för 2, så jag och Jesper hade sovplats för hela helgen
Bilen höll och är tillbaka i garaget för olje- och filterbyte. Här är en av körningarna från gatebil:
Nästa steg blir att montera hydraulkrycka så man lära sig använda den när man sladdar och bygga fästen till splittern och bromskylning så man kan börja piska lite varvtider med slicksen
AndreAron skrev: Tycker det är helt otroligt hur du lyckas fortsätta. Du ska ha ALL cred för det! och det såg riktigt kul ut att få se dig köra liket äntligen
Tack! Fina ord! Sjukt kul att äntligen få köra lite efter allt skruvande!