Instrumentbelysning polo-97

folkavicke
25 maj 2015 · 9 Inlägg

Tja!

Tänkte i mina vilda tankar på att byta ut den mögelgröna instrumentbelysningen till en lite mer hemtrevlig och skönare färg.
Jag vart extremt betuttad i de äldre passaternas sköna blåfärg och röda "mätarpekare" eller vad man nu kallar dem. Jag montera bort allt vad plastdetaljer heter och efter många om och men fick jag ut själva "huset" ut det minimala utrymmet men hittar inget som indikerar på vart man byter lampor, har jag missat nånting eller? Kanske ska säga att det är den nyare mätaren med temp och tankmätare mellan varv och hastighetsmätare. För jag bytte på min förra bil(-96as vento) och på den var de liksom ovanför huset nån sorts lampa och grön film, men hittade inge sånt här heller

Min lösning på visarna var att jag tog en röd sprit penna( tror att det var det iaf.) och måla över det vita på dem.

Extremt tacksam för svar.

yttrium
25 maj 2015 · 69 Inlägg

Är det inte en massa lysdioder på ett kretskort?
Glödlampa sitter de väl enbart i helljusindikeringen om jag inte minns fel.

Mew
25 maj 2015 · 2 156 Inlägg

yttrium skrev:
Är det inte en massa lysdioder på ett kretskort?
Glödlampa sitter de väl enbart i helljusindikeringen om jag inte minns fel.

På det nyare mätarhuset är det såhär, ja. På det äldre (-96 och bakåt antar jag, då min -96:a har det såhär) är det som TS nämnde 2 st lampor som lyser ovanifrån, med en grön film under sig.

Ska du byta färg är det nog bara att öppna upp instrumentet och löda om dioderna till önskad färg, alternativt byta ut den gröna filmen. Tunna plastmappar funkar fint att göra film av, själv gjort blå sådan med gott resultat. Använd den gamla filmen som mall. smile

folkavicke
29 maj 2015 · 9 Inlägg

Har ju ingen större lust att löda om(helt enkelt sämst på löda). Green IT is !

folkavicke
29 maj 2015 · 9 Inlägg

Ingen som har koll ifall tavlan från en passat passar? Dom ser hyfsat lik ut. Nackdelen är väl att den har andra funktioner än min.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang