Trasig turbo Saab 9-5

Portvakten
30 maj 2007 · 29 Inlägg

Har tidigare skrivit här om min 9-5:a som blårykte massor vid kallstart i ca 10 sek, för att sen bli normal igen. För detta var den i höstas in på märkesverkstad, man hittade då inte något fel. Man passade då på att kolla turbon, och vid det tillfället sas den vara helt ok.
För ca 1 vecka sen upphörde helt plötsligt blårykandet, istället tillkom ett visslande ljud vid gaspådrag samt att bilen märkbart blev slöare.
Felsökning visade på att turbon troligtvis rasat, och man hittade även på olja i intercoolern.

Någon som har erfarenhet av samma/liknande fel på en Saab? Jag har läst om andra fall där Saab-verkstaden verkligen visat goodwill och löst detta via förlängda motorgarantin, men i mitt fall lät det jäkligt knöligt, utan jag ska i stället stå där med lång näsa och punga ut med 13.000 kronor på byte av turbo för en bil jag ägt i 10 månader... Surt sa räven..

Kan det vara så turbon redan varit på att rasa sen jag köpte den??

hanomag
30 maj 2007 · 410 Inlägg

finns kanske utbytes turbos å bytet kanske någon händig kompiss till dig lr du själv fixa för så svårt äre inte.

turbon kan nog ha vart dålig när du köpte den eller så har du bara haft väldig otur och turbon bara pajjat, kanske fått dålig smörjning, kanske va ett måndas exx, finns massa olika teorier. men du lär ju byta turbon nu iaf om den är dålig.

Copyright @ Rybbs Production
AeroMalm BMW fantast
30 maj 2007 · 1 172 Inlägg

köp en bättre bagagnat turbo och byt den själv... rasa turbon på min förre 9000... fick en bagagnad för 800... visserligen av en polare, men du kan hitta en för inte alltför mycket pengar... inte så svårt att byta... tog mig lite mer än 2 timmar och göra det på marken... vilken motor är det... årsmodell... aeron har mitsubitshi turbo och dom är svåra att hitta, men 150/170/185/200hks motorerna har samma turbo... Garett t25... kolla bara så turbon inte glappar för mycket om du köper en

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
Portvakten
30 maj 2007 · 29 Inlägg

Motorn är en 2.0 T, årsmodell 2001. Den har rullat 11970 mil i dagsläget, drygt 11000 vid inköp.
Låter lagom komplicerat, men jag ska höra mig för lite grann...

KarlNilsson Örebroare i exil
30 maj 2007 · 970 Inlägg

Då sitter det ett Gt1752s agg i din bil. Inte allt för komplicerat att byta den. Som prisexempel tar Maptun 4500 kr + moms för ett renoverat utbytesaggregat.

Vill du inte ge dig på att byta den själv, kanske nån bekant kan hjälpa dig? Saab är duktiga på att ta betalt, så lämna inte iväg bilen till dom om du vill spara en slant.

Senast redigerat av _Kekke_ (30 maj 2007)

Hej FRA!
UniCorn
30 maj 2007 · 3 Inlägg

jag kan ju säga att vi är två då.. min turbo rasa och i helgas.. och troligtvis var den kass redan från början.. volvon drack nästan mer olja än soppa.. surt.. tur att man känner folk som fixar åt mig smile så bilen blir körbar igen till helgen!

Lycka till! //Kikki

~ Jag tar varje km som den kommer! ~
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang