Tappar xenon ljusstyrka med tiden? Funderar på att byta.

Mlin
15 juni 2015 · 17 Inlägg

Har en BMW e87 -09

Tappar xenon ljusstyrka med tiden? - I så fall när bör man byta lampor?

Är Night Breaker D2S 35W Osram Xenonlampa bättre än BMW orginal? - Någon som har erfarenhet

Intresserad av starkare lampor runt samma färgtemperatur smile

Mvh
MLin

BMW 118d (2010)
it_mutt Avstängd
15 juni 2015 · 10 388 Inlägg

Mlin skrev:
Har en BMW e87 -09

Tappar xenon ljusstyrka med tiden? - I så fall när bör man byta lampor?

Är Night Breaker D2S 35W Osram Xenonlampa bättre än BMW orginal? - Någon som har erfarenhet

Intresserad av starkare lampor runt samma färgtemperatur smile

Mvh
MLin

Ja det gör den. Har -för- mig att jag läst att "precis innan den går sönder" har den bara "halv effekt" mot när den var ny.

Vad bytesintervallen är (om det finns någon rekommenderad) vet jag faktiskt inte. Beror väl mycket på hur/var man kör (kör man "bara" på välbelysta stadsgator är man kanske inte lika "beroende" av maximalt ljus...möjligen).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
15 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Stämmer det som it_mutt skriver. Jag har även för mig att jag läst något om att du bara har 80% av ljuset kvar efter halva livstiden (xenonlampan håller i cirka 3000 timmar), men huruvida det stämmer eller inte kan man ju undra, men det låter logiskt.

Jag har för mig att BMW använder Philips, i alla fall E39 pre-facelift, men både Philips och Osram gör ju kvalitetslampor. Om du har Philips drivdon (ballaster) så bör du använda Philips lampor också för bästa resultat då deras produkter är utvecklade att funka ihop med varandra.

Om du ska byta till starkare lampor så måste du även byta drivdonen. Max på original är 35W. Byter du till starkare lampor så riskerar du böter plus ombesiktning eller i värsta fall registreringsbesiktning beroende på hur grinig konstapeln är.

Christian S
15 juni 2015 · 4 816 Inlägg

det är dags att byta när den börjar lysa rosa aktigt då den byter färg ett tag innan den pajar big_smile
stämmer säkert att dom tapper lite effekt med tiden.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mervolic Yawn...
15 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Christian S skrev:
det är dags att byta när den börjar lysa rosa aktigt då den byter färg ett tag innan den pajar big_smile
stämmer säkert att dom tapper lite effekt med tiden.

Inte säkert, dom kan smälla av direkt också. Min Osram D2S gjorde det iaf.

MammDiin
15 juni 2015 · 2 019 Inlägg

Philips anger att D2S 85122 har runt 75% kvar av ljuset efter 1500h. Men livslängd och ljusstyrka påverkas bland annat av hur ofta de tänds.

Både Philips och Osram har lampor som avger mera ljus, och priset är rätt så bra på dem nu också.
Exempelvis: https://www.lichtex.de/xenon-leuchtmitt … /a-851238/
https://www.lichtex.de/2x-osram-d2s-662 … a-2662405/

Funkar även att köra med 50 eller 55W ballaster till original 35W lampor för att få mera ljus. Men kanske inte så bra idé på en nyare bil.

Hur ofta man ska byta är lite en fråga om pengar. Är man snål så kör man tills de slutar funka, och vill man ha rätt så bra ljus så kan man byta dem efter 1000h.
Sen så är det svårt att veta hur länge lamporna man har varit igång också. Men om man byter en lampa först så kan man jämföra med den andra att det verkligen är skillnad på ljusstyrkan på nya och gamla. Så man inte byter lampor i onödan om man vill ha så bra ljus som möjligt och byter ofta.

Även att ha DRL eller dimljus istället för halvljus när man kör dagtid är en fördel för att spara på xenonlamporna.

Christian S
16 juni 2015 · 4 816 Inlägg

MammDiin skrev:
Även att ha DRL eller dimljus istället för halvljus när man kör dagtid är en fördel för att spara på xenonlamporna.

ja och det är en av anledningarna att många bilar numera har drl, problemet är bara att alla bilar har inte nått auto läge så att halvljuset tänds automatiskt när man kör in i en tunnel eller när det blir mörkt eller som i många andra fall på bilmodeller som jag vet har auto läge har föraren valt att sätta vredet på läge 0 så att bara drl lamporna lyser fram och det är helt släckt bak, såg senast i natt (runt kl 00) när jag åkte till jobbet en bil som enbart hade p-ljus eller om det va drl lampor tända fram, bak va det helt svart och det händer allt för ofta att man ser folk köra omkring så när det är mörkt ute.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mlin
16 juni 2015 · 17 Inlägg

Vilken temperatur är laglig gällande xenonljus? Har fått för mig att endast 4300K är lagligt. Någon som vet mer om detta? Hade ju gärna haft 4800K Philips lamporna smile

BMW 118d (2010)
MammDiin
16 juni 2015 · 2 019 Inlägg

Christian S skrev:

MammDiin skrev:
Även att ha DRL eller dimljus istället för halvljus när man kör dagtid är en fördel för att spara på xenonlamporna.

ja och det är en av anledningarna att många bilar numera har drl, problemet är bara att alla bilar har inte nått auto läge så att halvljuset tänds automatiskt när man kör in i en tunnel eller när det blir mörkt eller som i många andra fall på bilmodeller som jag vet har auto läge har föraren valt att sätta vredet på läge 0 så att bara drl lamporna lyser fram och det är helt släckt bak, såg senast i natt (runt kl 00) när jag åkte till jobbet en bil som enbart hade p-ljus eller om det va drl lampor tända fram, bak va det helt svart och det händer allt för ofta att man ser folk köra omkring så när det är mörkt ute.

Andra anledningar är för att spara bränsle och för att synas bättre framifrån.

Ja blir farlig när föraren inte lägger på halvljuset när det är mörkt om bilen inte har automatik.

MammDiin
16 juni 2015 · 2 019 Inlägg

Mlin skrev:
Vilken temperatur är laglig gällande xenonljus? Har fått för mig att endast 4300K är lagligt. Någon som vet mer om detta? Hade ju gärna haft 4800K Philips lamporna smile

Alla Philips och Osram är lagliga, men Philips 6000K är vad jag vet inte helt lagliga pga. färgtemperaturen.
Så bara att satsa på Philips 4800K om du vill ha bra lampor.

it_mutt Avstängd
16 juni 2015 · 10 388 Inlägg

Mlin skrev:
Vilken temperatur är laglig gällande xenonljus? Har fått för mig att endast 4300K är lagligt. Någon som vet mer om detta? Hade ju gärna haft 4800K Philips lamporna smile

4300K och 5000K är det förordningarna säger. Men 4800K lär inte vara några problem smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mervolic Yawn...
16 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Om man inte orkar scanna lagboken så är det enklast och kolla E-märkningen så att den stämmer överens med den lyktan du ämnar placera lampan i.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang