ITB och insprut (MS-II) i VW Polo -87'a

_Leon_
18 juni 2015 · 20 Inlägg

Knallar rundor i en gammal VW Polo från -87 men knappa 5k mil på räknaren. Misstänker att det sitter en 1L motor med den 4vxl lådan. (Väntar på en Haynes bok så jag kan kolla upp detta ordentligt.)

I snitt så drar den ca 0,7 l/milen och jag fick ett sug efter att insprutskonvertera den i ett försök att optimera, effektivisera och förbättra i ett hopp om att kanske få ner den siffran något. Samtidigt kanske man kunde hitta några hästar till samt få bättre gasrespons. (I dagsläget har den sina original, 48kW/55ish hk)

Samtidigt gillar jag ITB-stuket och kände att det skulle vara en festlig grej att ha i Polo'n. smile

Nu vet jag inte hur mycket som skiljer en motor (säg... en V8) från ex.vis '68 och denna lilla fyra från '87. Utöver det uppenbara, så kan tänka mig att det finns ytterligare en del elektronik i den yngre mot den andra (men rent mek. är de mer eller mindre identiska.)

Jag är dock medveten om att detta skulle kosta mer än det smakar och effektökningen är minimal. Men så är detta inte tänkt som något avancerat trim-bygge.

Så, enbart i "idé stadiet" , vad behöver jag tänka på och vem/finns det någon här som gjort processen tidigare som också kan tänkas ge lite tips?

Mvh

"Leon"

Senast redigerat av _Leon_ (18 juni 2015)

_Leon_
24 april 2020 · 20 Inlägg

Ingen?

Utmarks-Loke
24 april 2020 · 5 833 Inlägg

Det är väl en 1,3l i en sådan? Det var det i min polo från 1984, och den hade 56hk.

Jag fick googla ITB och det är alltså individual throttle bodies. Till en så liten motor borde du kunna ta från någon motorcykel. Sedan får du svetsa ett plenum med lagom långa insugsrör och hela den grejen, försöka få till bra luftflöde och så vidare. Det kommer bli en väldig massa arbete, har du tillgång till alla maskiner som krävs för att bygga ett insug? Och till sist kanske du inte ens tjänar någon effekt eftersom det är svårt att få till optimala luftströmmar utan avancerade datorsimulatorer. Plus att du inte kommer kunna besikta bilen.

Vill du ha mer effekt i just den bilen är det bättre att skaffa en nyare motor, typ en insprutningsmotor från en senare polo. De hade ju inte samma motorer som golfarna, de hade en tekniskt sett enklare maskin så det gäller att du kollar upp noga vad som passar eller någorlunda enkelt går att få till att passa.

_Leon_
24 april 2020 · 20 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är väl en 1,3l i en sådan? Det var det i min polo från 1984, och den hade 56hk.

Jag fick googla ITB och det är alltså individual throttle bodies. Till en så liten motor borde du kunna ta från någon motorcykel. Sedan får du svetsa ett plenum med lagom långa insugsrör och hela den grejen, försöka få till bra luftflöde och så vidare. Det kommer bli en väldig massa arbete, har du tillgång till alla maskiner som krävs för att bygga ett insug? Och till sist kanske du inte ens tjänar någon effekt eftersom det är svårt att få till optimala luftströmmar utan avancerade datorsimulatorer. Plus att du inte kommer kunna besikta bilen.

Vill du ha mer effekt i just den bilen är det bättre att skaffa en nyare motor, typ en insprutningsmotor från en senare polo. De hade ju inte samma motorer som golfarna, de hade en tekniskt sett enklare maskin så det gäller att du kollar upp noga vad som passar eller någorlunda enkelt går att få till att passa.

Stämmer. Det är 1.3 liters motor det gäller. Jo, jag har varit inne på spåret motorbyte till den som satt i MkII golf, 16v (vill minnas att det är MkII). Men utan att ha kollat så trodde jag faktisk polon och golfen hade samma motor, men så är alltså inte fallet.

Att man kan ta spjällhus från MC har jag faktiskt inte tänkt på så det var ett bra tips!

Projektet är inte menat att vara något avancerat eller ambitiöst trimm, utan mest för nöjet, nyfikenheten och lärdom/erfarenhet.
Men du lyfter några bra punkter och det tar jag till mig! Tackar!

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang