_Leon_
18 juni 2015
· 20 Inlägg
Knallar rundor i en gammal VW Polo från -87 men knappa 5k mil på räknaren. Misstänker att det sitter en 1L motor med den 4vxl lådan. (Väntar på en Haynes bok så jag kan kolla upp detta ordentligt.)
I snitt så drar den ca 0,7 l/milen och jag fick ett sug efter att insprutskonvertera den i ett försök att optimera, effektivisera och förbättra i ett hopp om att kanske få ner den siffran något. Samtidigt kanske man kunde hitta några hästar till samt få bättre gasrespons. (I dagsläget har den sina original, 48kW/55ish hk)
Samtidigt gillar jag ITB-stuket och kände att det skulle vara en festlig grej att ha i Polo'n.
Nu vet jag inte hur mycket som skiljer en motor (säg... en V8) från ex.vis '68 och denna lilla fyra från '87. Utöver det uppenbara, så kan tänka mig att det finns ytterligare en del elektronik i den yngre mot den andra (men rent mek. är de mer eller mindre identiska.)
Jag är dock medveten om att detta skulle kosta mer än det smakar och effektökningen är minimal. Men så är detta inte tänkt som något avancerat trim-bygge.
Så, enbart i "idé stadiet" , vad behöver jag tänka på och vem/finns det någon här som gjort processen tidigare som också kan tänkas ge lite tips?
Mvh
"Leon"
Senast redigerat av _Leon_ (18 juni 2015)