Låter illa trots mycket jobb å slit!

firrefisken
9 juni 2015 · 108 Inlägg

Hej, började fixa till ljudet sen jag köpte bilen (ca 1,5 år sen.) och har förbättrat allt (förutom extra batterier, men det är på g) som går att förbättra i ljudväg, dvs nya högtalarkablar, nya högtalare, separata slutsteg, baslåda, nytt batteri, hatthylla (fanns ingen orginal i bilen så byggde en själv), ny stereo. Trots allt detta så vill ljudet inte låta så bra som jag vill hmm Midbasen är det största problemet, vid låg volym är det helt okej men vid lite högre så blir det brötigt å orent. Kan inte spela så högt jag vill helt enkelt.

Mina grejor i bilen är : HU - Kenwood bt34u

Frontsystem - ground zero hydrogen gzhc 65c kit
Baksystem (bakdörrar) - gas alpha 626
Slutsteg för front och baksystem - ground Zero Titanium GZTA 4125X

Hatthylla - 2x mtx audio road thunder extreme rtx658 & 2x mtx audio road thunder extreme rtx2bt
Slutsteg för hatthylla - jbl gx a604 (bryggat 4 ohm)

Baslåda - 2x12" gas (äldre gasbasar) 240w i egenbyggd basreflexlåda.
Slutsteg för baslåda - impulse sd700, kopplat i 8 ohm, ej bryggat.

Alla slutsteg är inställda efter dess högtalares frekvenskrav.

Generator bosch 90A, batteri Tudor tb620. Strömkabel på 20mm2 (ska utökas till 50mm2 i samband med extra batterier mm. inom kort), bra jordpunk i bältesinfästningen. Högtalarkabel till alla högtalare på 2,5mm2. 2 lager silent coat vibbrodamping  och 1 lager silent coat sound absorber i alla dörrsidor.
Egenbyggda högtalarinfästningar i mdf (TROR det är här ETT av felen kan ligga, finns lufthål vid alla skruvarna som infästningen är fäst med så det är inte 100% tätt). Förslag på bygge av nya infästningar?

Har försökt med de flesta inställningar som går att göra på både stereo och slutsteg utan större förbättring på ljudet.

Som ni ser, jag har (tycker jag) inga dåliga saker men jag är samtidigt medveten om att det inte är några värsting grejor.

Så ja, min fråga är: vad 17 har jag gjort fel? Ge mig alla tips ni har!

// Niklas

Senast redigerat av firrefisken (9 juni 2015)

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Fjong
11 juni 2015 · 1 494 Inlägg

Nu är jag ingen expert på SQ men det jag reagerar på är att du har blandat så mycket olika. Känns som att hatthyllan kommer ta överhanden helt och dom elementen får väl inte delas så lågt heller så middarna fram hänger inte med när du ökar volymen, blir liksom ljudfruktsallad av det. Se om du kan få tag på någon SQ nisse och diskutera saken med dom smile

Janneutanb
13 juni 2015 · 7 271 Inlägg

Ju mer luft från baksidan av elementen som når framsidan ju mindre bas blir det.

firrefisken
14 juni 2015 · 108 Inlägg

Fjong skrev:
Nu är jag ingen expert på SQ men det jag reagerar på är att du har blandat så mycket olika. Känns som att hatthyllan kommer ta överhanden helt och dom elementen får väl inte delas så lågt heller så middarna fram hänger inte med när du ökar volymen, blir liksom ljudfruktsallad av det. Se om du kan få tag på någon SQ nisse och diskutera saken med dom smile

De är paralellkopplade parvis så varje kanal blir belastat med 4 ohm. Du menar att eftersom hatthyllan är så lättdrivet så hänger inte resten med?

Brains skrev:
Ju mer luft från baksidan av elementen som når framsidan ju mindre bas blir det.

Ja, misstänkte detta. Har dock svårt att få till en bra högtalarfästning, testat med sådana i plast men de går inte att skuva fast så hårt utan att de spricker och inte heller sitter högtalarna stumt i dom... har ni några bra idéer på bra högtalarfästen (alltså såna ringar som man har mellan högtalaren och dörren) som finns till salu eller bra sådana som man kan  bygga själv så dela gärna med er!

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Fjong
14 juni 2015 · 1 494 Inlägg

Framdörrar, bakdörrar och hatthylla får ju helt olika känslighet, effekttålighet, delning och karaktär. Men som sagt du får nog ut mer av att diskutera saken med någon erfaren SQ byggare. smile

valstadkillen
14 juni 2015 · 1 523 Inlägg

hmm strunta i bakdörrarna och hatthyllan... kör framsystemet bryggat på 4 kanal steget eller om det finns filter så kör aktivt och flytta upp diskanterna

Peugeot 207 (2006)
firrefisken
14 juni 2015 · 108 Inlägg

Fjong skrev:
Framdörrar, bakdörrar och hatthylla får ju helt olika känslighet, effekttålighet, delning och karaktär. Men som sagt du får nog ut mer av att diskutera saken med någon erfaren SQ byggare. smile

Hmm, ja det stämmer ju förvisso. Men det går ju att ställa in med gainen på slutstegen? Ja, får försöka få tag på någon.

valstadkillen skrev:
hmm strunta i bakdörrarna och hatthyllan... kör framsystemet bryggat på 4 kanal steget eller om det finns filter så kör aktivt och flytta upp diskanterna

Framsystemet är ett kit besående av midbas och diskant med ett externt delningsfilter till. Vad menar du med att flytta upp diskanterna?

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Andyah
14 juni 2015 · 242 Inlägg

hatthyllan i fråga..har dom högtalarna egna lådor? annars så har du ju ett moment där som stör ljudet, baslådans tryck får dina högtalare att hoppa i basens takt. bara ren nyfikenhet, det är allt för många olika märken överallt i bilen iaf så..gör som dom tipsat om och kör bara framdörrarna till en början.

firrefisken
14 juni 2015 · 108 Inlägg

Andyah skrev:
hatthyllan i fråga..har dom högtalarna egna lådor? annars så har du ju ett moment där som stör ljudet, baslådans tryck får dina högtalare att hoppa i basens takt. bara ren nyfikenhet, det är allt för många olika märken överallt i bilen iaf så..gör som dom tipsat om och kör bara framdörrarna till en början.

Ja, dom är satta i en egen låda

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
firrefisken
16 juni 2015 · 108 Inlägg

Köpte mig nya rca y-splitar för ett tag sen då en jag hade hade gått sönder (delicato skit) och passade då på att köpa dubbelkärmade och köpte 4 stycken för å byta ut alla andra y-splitar med. Märker då med stor förvånad att det faktiskt låter bra igen. Begriper inte, kan det verkligen göra så mycket mer oskärmat respektive dubbelskärmat? Körde som sagt med delicato först och köpte sedan dessa : http://www.ebay.com/itm/360215434435?_t … EBIDX%3AIT

Senast redigerat av firrefisken (16 juni 2015)

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.
Horsyhorse
17 juni 2015 · 1 727 Inlägg

firrefisken skrev:
Köpte mig nya rca y-splitar för ett tag sen då en jag hade hade gått sönder (delicato skit) och passade då på att köpa dubbelkärmade och köpte 4 stycken för å byta ut alla andra y-splitar med. Märker då med stor förvånad att det faktiskt låter bra igen. Begriper inte, kan det verkligen göra så mycket mer oskärmat respektive dubbelskärmat? Körde som sagt med delicato först och köpte sedan dessa : http://www.ebay.com/itm/360215434435?_t … EBIDX%3AIT

Det är inte skärmen i sig som ger bättre ljud, den håller "bara" bort störningar.
Det är själva "överföringen" av signalen som kan skilja beroende på vilken kabel man har.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
valstadkillen
18 juni 2015 · 1 523 Inlägg

firrefisken skrev:

Fjong skrev:
Framdörrar, bakdörrar och hatthylla får ju helt olika känslighet, effekttålighet, delning och karaktär. Men som sagt du får nog ut mer av att diskutera saken med någon erfaren SQ byggare. smile

Hmm, ja det stämmer ju förvisso. Men det går ju att ställa in med gainen på slutstegen? Ja, får försöka få tag på någon.

valstadkillen skrev:
hmm strunta i bakdörrarna och hatthyllan... kör framsystemet bryggat på 4 kanal steget eller om det finns filter så kör aktivt och flytta upp diskanterna

Framsystemet är ett kit besående av midbas och diskant med ett externt delningsfilter till. Vad menar du med att flytta upp diskanterna?

att du kör diskanterna och middarna utan passiva filter. sedan bara ändrar du i eq och har tidskomp

Peugeot 207 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang