Vaxat bilen, vatten fläckar?

xanan
20 juni 2015 · 23 Inlägg

Tjue!

Försökte mig på att vaxa bilen för första gången, började med kallavfettning från listerna och neråt (skitig!) följt utav avfettning över hela bilen, lät det sitta och dra ca 10 min sen sköljde av ordenligt.
Shamponerade bilen med ett meguiers schampo med en tvättvante, sköljde av sedan rullade in bilen i garaget och körde lera över hela bilen, följt av torkning med tvättduk.

När den sedan vart godkänd körde jag med meguiers nxt 2.0, på med tunt lager och lät det härda tills det var klart (finger testet, ca 30 min) och sen torkade av nogrant med fiberdukar, gjorde av med ca 4-5 st för hela bilen.

Resultatet vart kanon, gjorde "vatten" testet och vattnet bara rann av direkt utan att lämna märken!

Grejjen är nu, 2 dagar senare när det regnade så vare som vattnet stannade kvar på taket och huven av bilen, vattnet typ åkte ihop till flera större klumpar, sen kom solen och det vart vatten fläckar när det dunstade.

Hade jag för mycket eller för lite vax, eller hade jag bara otur? Känns om varje gång det regnar har jag ett lager med vatten på tacket som klumpat ihop sig istället för bara rinna av, det försvinner dock så fort jag tar första bästa svängen med bilen.

mb_pucken
20 juni 2015 · 5 083 Inlägg

Fläckarna kan ju vara pollen eller annat skräp som kommer från luften.
Borde inte bli stora klumpar med vatten så länge det inte är gropar i taket tycker jag.
Borde bli pärlor med vatten dock om det inte rinner av.
Jag hade provat att vaxa bilen igen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
xanan
20 juni 2015 · 23 Inlägg

Mjo pärlor är nog ett bättre ord

blir typ http://www.dodojuice.com/images/protected-paintwork.jpg sådär över hela taket och huven, är det normalt ? Jobbigt att det inte rinner undan bara.

Bike
21 juni 2015 ·

Så här är det
vax pärlar sig det är vad det är designat för att göra.

Sedan torkar det ofta och blir kalkfläckar eller som du beskriver fula fläckar speciellt om det är pollen i luften.
Detta är något man får testa sig fram till men det finns massor med medel beroende på vad man är ute efter.

Många jagar den där pärleffekten
men många medel ink lackskydd (även billiga)
så rinner vattnet av istället för pärlor.

säger inte att bilen kommer alltid bli 100% torr
men kommer bli bra mycket torrare än vax pärlor

Bike
21 juni 2015 ·

Kan förklara ytterligare

se som denna reklam klipp

https://www.youtube.com/watch?v=IU2pOOR_D0k

då häller han en grov stråle och det blir helt torrt
alla tänker wow. Men vatten är gjort så att kommer det i en fast stråle som i videon så drar den med sig vatten,
Därför kan du torka en bil med vatten med just den tekniken hälla en grov stråle.

I alla fall regn kommer ju i fin form och då blir det pärlor
detta är om vi pratar vaxer.

Finns ett annat medel som är 1k lackförsegling
heter glare  polish det är ett polermedel och lackskydd i ett
hållbarheten är några månader så inget super om du söker hållbarhet
men det är rätt ok

Detta ger mer den effekt du söker där det rinner av mer är pärlor

xanan
21 juni 2015 · 23 Inlägg

Okej tack!

Men det är inget negativt med den effekt jag får nu för lacken? Vill ju främst ha ett vax/lackskydd som faktiskt skyddar, glare effekten är bara något positivt, tänkte med alla kalkfläckar, känns som det nästan är mer nu än innan..

Dock fastnar det inte lika mycket skit på bilen som förut men kalkfläckarna stör jag mig på..

Bike
21 juni 2015 ·

Hej
Nej det vill jag inte påstå vaxet skyddar ju lacken mot smuts uv strålning surt regn mm

Om vi pratar om hållbarhet och avrinning så vet jag inte hur mycket pengar du vill lägga på en skyddande yta.

Det finns många trevliga 2k lackskydd som inte så farligt dyra
då får ett paket för runt 450-600:-  och det räcker till 4-6 bilar beroende på storlek och så klart hur flödigt man lägger ut på lacken.

Nackdelen är att det rekommenderas att stå i ett garage under natten så medlet kan bita sig
och det är ju inte alla som har den möjligheten.

Det heter i så fall BBV T3

Sedan kan man klättra upp till 900:- för lackskydd
som går under PPS lackskydd
det är ju jätte fina saker och håller länge
men igen det är mycket pengar.

Men T3 känns som ett trevligt val
har även en instruktions videos på youtube hur du lägger på det om det skulle vara någon fundering

xanan
21 juni 2015 · 23 Inlägg

Tackar! Ska kolla upp det! Kan man även jobba med dubbla wax? tex bolnäsbilvärds T3 som lackskydd sen på med tex mitt meguiers nxt 2.0 för "gloss" effekten? Eller blir det pankaka med dubbla skydd?

Bike
21 juni 2015 ·

Det går bra att göra så som du sa
om lackskyddet ligger i botten.

Men tror det blir lite meningslöst om vaxet är på toppen
för då blir det pärlor.
Men du kommer få ett väldigt bra skydd

xanan
21 juni 2015 · 23 Inlägg

Okej tackar så mycket!smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang