7000kr En bil och en nybörjare!

Gunilla95
21 juni 2015 · 6 Inlägg

Hej,

Jag Registrerade på detta forum här idag för att söka hjälp av er.
Det är så att jag vill uppgradera mitt bil ljud. jag har 7000 kr att investera och har redan gjort lite små grejer innan.

Jag har då en Toyota Corolla 2003 Combi.
Jag har redan installerat en KENWOOD DPX405BT stereo.
Jag har förmodligen också en SPLDynamics ICE150.4 slutsteg (begagnat)

Min fråga nu är vad jag ska göra härifrån. Vilka kit rekommenderar ni för dörrarna?
Ska jag göra alla dörrar eller bara främre?
Kommer det vara nödvändigt att dra nya kablar till alla högtalare eller kan jag återanvända de gamla?
Bas eller inte?

Räcker 7000 kr? eller måste jag investera mera än så?

Tackar för all hjälp ni erbjuder då detta är mitt första Bil system jag bygger.

Mvh
Gunilla

Jockk3
21 juni 2015 · 1 426 Inlägg

Gunilla95 skrev:
Hej,

Jag Registrerade på detta forum här idag för att söka hjälp av er.
Det är så att jag vill uppgradera mitt bil ljud. jag har 7000 kr att investera och har redan gjort lite små grejer innan.

Jag har då en Toyota Corolla 2003 Combi.
Jag har redan installerat en KENWOOD DPX405BT stereo.
Jag har förmodligen också en SPLDynamics ICE150.4 slutsteg (begagnat)

Min fråga nu är vad jag ska göra härifrån. Vilka kit rekommenderar ni för dörrarna?
Ska jag göra alla dörrar eller bara främre?
Kommer det vara nödvändigt att dra nya kablar till alla högtalare eller kan jag återanvända de gamla?
Bas eller inte?

Räcker 7000 kr? eller måste jag investera mera än så?

Tackar för all hjälp ni erbjuder då detta är mitt första Bil system jag bygger.

Mvh
Gunilla

är du ute efter välljud elr spela högt utanför bil ?
jag skulle dragit nya kablar då orginalkabeln brukar vara 0.75mm2 elr liknande och skarvad på diverse ställen.
7000 räcker gott och väl då du redan har fixat en vettig stereo.
nu vet jag ej storlek på högtalarna i brädan och framdörrarna, men tycker du ska strunta i bakdörrarna och köra en mindre baslåda.
då räcker ice150.4 steget cool

Gunilla95
21 juni 2015 · 6 Inlägg

Jockk3 skrev:
är du ute efter välljud elr spela högt utanför bil ?
jag skulle dragit nya kablar då orginalkabeln brukar vara 0.75mm2 elr liknande och skarvad på diverse ställen.
7000 räcker gott och väl då du redan har fixat en vettig stereo.
nu vet jag ej storlek på högtalarna i brädan och framdörrarna, men tycker du ska strunta i bakdörrarna och köra en mindre baslåda.
då räcker ice150.4 steget cool

Hej!

Jag är hellre ute efter ett Rent ljud än högt.
det är 6.5or-ich i dörrarna och diskanterna är monterade "öppet" så vad som helst passar typ.

Jag har suttit o googlat mycket sedan jag skrev inlägget.
Ett par frågor utöver har jag och jag hoppas någon kan svara på detta.

1. Om jag installerar högtalarna i den "Orginala" monteringen kan vatten och grejer komma åt högtalaren gör detta något?
2. Måste jag bygga en låda till dörrarna. om ja, Hur fan får jag in en låda där inne?! Kanske finns guider där ute jag bara inte har hittat.
3. Jag tänkte om man har Ice150 steget till dörrarna och köper ett till till en lite bas, Men det kanske är overkill.

Jockk3
21 juni 2015 · 1 426 Inlägg

Gunilla95 skrev:

Jockk3 skrev:
är du ute efter välljud elr spela högt utanför bil ?
jag skulle dragit nya kablar då orginalkabeln brukar vara 0.75mm2 elr liknande och skarvad på diverse ställen.
7000 räcker gott och väl då du redan har fixat en vettig stereo.
nu vet jag ej storlek på högtalarna i brädan och framdörrarna, men tycker du ska strunta i bakdörrarna och köra en mindre baslåda.
då räcker ice150.4 steget cool

Hej!

Jag är hellre ute efter ett Rent ljud än högt.
det är 6.5or-ich i dörrarna och diskanterna är monterade "öppet" så vad som helst passar typ.

Jag har suttit o googlat mycket sedan jag skrev inlägget.
Ett par frågor utöver har jag och jag hoppas någon kan svara på detta.

1. Om jag installerar högtalarna i den "Orginala" monteringen kan vatten och grejer komma åt högtalaren gör detta något?
2. Måste jag bygga en låda till dörrarna. om ja, Hur fan får jag in en låda där inne?! Kanske finns guider där ute jag bara inte har hittat.
3. Jag tänkte om man har Ice150 steget till dörrarna och köper ett till till en lite bas, Men det kanske är overkill.

1 o 2: dörren brukar bestå av 2 lager plåt, så om man tar bort dörrsidan så syns inte rutan när den vevas ner. har aldrig rört en toyota så vet ej. du kan ju ta bort högtalaren som sitter och kolla efter om det är en sluten låda i plåt bakom smile om det skulle komma in vatten i dörren så är det väldigt lite och det kommer inte i närheten av högtalaren.
3: brukar oftast räcka med 1 kanal per kit (då behöver du ej brygga steget) men du kan brygga så får du ut 350 watt rms till varje dörr men om man bara är ute efter lite ljud så räcker det med 1 kanal per kit.
Då har du 2 kanalr över som du kan brygga så du får lite effekt till en mindre bas.

kolla hur djupt högtalarhålet är så du inte köper en högtalare vars magnet inte får plats i hålet.

Gunilla95
21 juni 2015 · 6 Inlägg

Jockk3 skrev:
1 o 2: dörren brukar bestå av 2 lager plåt, så om man tar bort dörrsidan så syns inte rutan när den vevas ner. har aldrig rört en toyota så vet ej. du kan ju ta bort högtalaren som sitter och kolla efter om det är en sluten låda i plåt bakom smile om det skulle komma in vatten i dörren så är det väldigt lite och det kommer inte i närheten av högtalaren.
3: brukar oftast räcka med 1 kanal per kit (då behöver du ej brygga steget) men du kan brygga så får du ut 350 watt rms till varje dörr men om man bara är ute efter lite ljud så räcker det med 1 kanal per kit.
Då har du 2 kanalr över som du kan brygga så du får lite effekt till en mindre bas.

kolla hur djupt högtalarhålet är så du inte köper en högtalare vars magnet inte får plats i hålet.

Hej Igen,

Kul att du tar dig tiden att svara på en Total nybörjare som jag.

Jag har redan bytt front dörrarna en gång innan. så jag vet att de "Yttre" facket där rutan befinner sig är öppen. Regn kommer altså in där från hur plåten där inne ser ut. men kittet som sitter där nu verka iaf. inte tagit någon mera skada av det. så vi låter de som det är.


Alright. Så för att sammanfatta. bara fronten och sen en liten bas, jag tittade på dessa.
http://dbakuten.se/bilstereo/varumarken … -spg-17cs/
http://dbakuten.se/bilstereo/varumarken … be-1044br/
Hade det varit tillräckligt för ett bra ljud. eller borde jag gå för något kraftigare?
Jag har ingen aning hur mycket vad borde kosta. Det är väldigt svårt för mig. neutral

Jockk3
21 juni 2015 · 1 426 Inlägg

http://dbakuten.se/bilstereo/varumarken … -s1%2F2708

du får dock mäta om du får in 6.7 cm in på djupet, annars är detta ett kit som låter väldigt bra och om du skulle vilja så kan det lira högt också.

http://dbakuten.se/bilstereo/varumarken … -s1%2F2708
och denna basen smile

nåt som kan vara bra att investera pengar i är vibrationsdämpande material
http://www.brl.se/sv/artiklar/silent-co … matta.html
för att få bort så mycket oljud samtidigt som det dämpar bruset från vinden på motorvägen till en viss del

Gunilla95
21 juni 2015 · 6 Inlägg

Dämpningsmatta stod på inköpslistan redan från första början då Det rasslar o prasslar i dörrarna redan nu.

Jockk3
21 juni 2015 · 1 426 Inlägg

Gunilla95 skrev:
Dämpningsmatta stod på inköpslistan redan från första början då Det rasslar o prasslar i dörrarna redan nu.

en aluminium roller kan vara bra att ha när du sätter dit mattan roll
även en flaska t-röd för att göra rent före så ytan är fettfri så mattan sitter kvar.

även ett par lager i skuffen kan vara något då basen kan få luckan att skaka lite.

lycka till!

Gunilla95
21 juni 2015 · 6 Inlägg

Underbart. Ska komma Ihåg detta. Skuffen kan man ju göra i efterhand om man uptäcker problem senare.

Tack för hjälpen!

svartadimman
21 juni 2015 · 44 Inlägg

Hej! Jag tror du kan få till ett väldigt bra ljud för 7000 med tanke på det grejer du redan har. Jag tycker absolut att du skall fokusera på ett bra framsystem kitt och nya kablar till dessa. Sedan dra dessa till steget och en liten bas.

Här har du en kille som gör väldigt bra tutorials på alla olika kategorier inom billjud. Just i denna video så visar han vad man skall tänka på för att för lite midbas och ingen skrammel i dörrarna!

https://www.youtube.com/watch?v=S7WKCFHGwRY

Bara och fråga om du undrar någonting, lycka till!

Gunilla95
21 juni 2015 · 6 Inlägg

svartadimman skrev:
Hej! Jag tror du kan få till ett väldigt bra ljud för 7000 med tanke på det grejer du redan har. Jag tycker absolut att du skall fokusera på ett bra framsystem kitt och nya kablar till dessa. Sedan dra dessa till steget och en liten bas.

Här har du en kille som gör väldigt bra tutorials på alla olika kategorier inom billjud. Just i denna video så visar han vad man skall tänka på för att för lite midbas och ingen skrammel i dörrarna!

https://www.youtube.com/watch?v=S7WKCFHGwRY

Bara och fråga om du undrar någonting, lycka till!

Mycket snällt av dig. ska absolut titta in det! Jag försöker lära mig så mycket som möjligt ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang