Frågor om mitt slutsteg, till min bas

Gripen_
22 juni 2015 · 49 Inlägg

Hej jag har ett mds audiophile team 1ch class-d mono block det är 2400w
1250w rms på 1ohm 750 på 2ohm och 450w på 4 ohm.

Basen är en rockford fosgate 12" push Ps3 i sluten låda den har en peak på 800w
400w rms 4 ohm.

Så när jag kopplar in till steget så är det alltså på 4ohm basen klarar alltså av 400w rms
Leverar steget max 450w rms då. Så jag kan köra på nästan fullt eller?

Och vill jag sen ha en bas som spelar högre så är det en bas med tex 2 ohm eller 1 som gäller?
Och vill jag ha typ renare ljud på 4 ohm så är det bättre bas som gäller. Är det typ så?

Om det är så borde mitt steg vara typ optimalt? för att driva den basen jag har?
Och en som klara tex 600w rms i 4ohm hade jag inte fått ut mer av förutom bättre ljud om.det är en bättre bas typ?

Skulle jag kunna ha 2 sånna basar som jag har tex i samma låda. Till mitt steg? Skulle dom dela på 450w rms i så fall?

Senast redigerat av Gripen_ (22 juni 2015)

Fjong
22 juni 2015 · 1 494 Inlägg

Vad menar du med nästan fullt? Syftar du på gainen så ska den ställas in efter huvudenhetens signal och inget annat. Bästa sättet är att mäta med tex oscilloskop eller SMD DD-1 så att man vet var stereo samt steg börjar dista och inte gå över den gränsen.

450wrms är specsen på pappret, vet inte hur bra dom stegen är men det kan leverera både mer eller mindre effekt beroende av vilket märke det är och ifrån steg till steg, för att få reda på exakt vad det lämnar måste man bänka det men för dig spelar det inte så stor roll. Till musik lämnar inte steget maximalt med effekt konstant utan det går upp och ner. Sen finns det en mängd andra faktorer som spelar in också som tex lådan och spänningen.

Skaffar du en bas/basar som du kan koppla i 1 eller 2 ohm så bör du få ut mer effekt och borde spela högre men finns fler sätt att öka trycket än bara effekt. Köper du en till bas (likadan som du har) så kan du ju koppla i 2 Ohm. Rockford gör bra grejer så tvivlar på att du blir missnöjd med ljudet pga basen förutsatt att den fungerar som den ska. Sen ska ju allt annat hänga med och vara rätt inställt och ordentligt installerat

Optimalt är ett svårt ord men det passar bra till den basen ja. Att steget kan lämna mer effekt än vad basen tål är ingen nackdel heller, man måste ju inte skicka på så mycket effekt steget kan ge konstant heller. tongue

Om du får ut mer eller mindre av en bas med högre/lägre effekttålighet beror också på en massa faktorer, ett exempel är basens känslighet (hur lätt den är att driva).

Kör du med 2 sådana basar kan du koppla dom i 2 Ohm och därmed få ut 750 wrms (på pappret) som basarna får dela på. Är du helt säker på att det är singel 4 Ohm spolar och inte dubbla 4 Ohm spolar på basarna?

Gripen_
22 juni 2015 · 49 Inlägg

Fjong skrev:
Vad menar du med nästan fullt? Syftar du på gainen så ska den ställas in efter huvudenhetens signal och inget annat. Bästa sättet är att mäta med tex oscilloskop eller SMD DD-1 så att man vet var stereo samt steg börjar dista och inte gå över den gränsen.

450wrms är specsen på pappret, vet inte hur bra dom stegen är men det kan leverera både mer eller mindre effekt beroende av vilket märke det är och ifrån steg till steg, för att få reda på exakt vad det lämnar måste man bänka det men för dig spelar det inte så stor roll. Till musik lämnar inte steget maximalt med effekt konstant utan det går upp och ner. Sen finns det en mängd andra faktorer som spelar in också som tex lådan och spänningen.

Skaffar du en bas/basar som du kan koppla i 1 eller 2 ohm så bör du få ut mer effekt och borde spela högre men finns fler sätt att öka trycket än bara effekt. Köper du en till bas (likadan som du har) så kan du ju koppla i 2 Ohm. Rockford gör bra grejer så tvivlar på att du blir missnöjd med ljudet pga basen förutsatt att den fungerar som den ska. Sen ska ju allt annat hänga med och vara rätt inställt och ordentligt installerat

Optimalt är ett svårt ord men det passar bra till den basen ja. Att steget kan lämna mer effekt än vad basen tål är ingen nackdel heller, man måste ju inte skicka på så mycket effekt steget kan ge konstant heller. tongue

Om du får ut mer eller mindre av en bas med högre/lägre effekttålighet beror också på en massa faktorer, ett exempel är basens känslighet (hur lätt den är att driva).

Kör du med 2 sådana basar kan du koppla dom i 2 Ohm och därmed få ut 750 wrms (på pappret) som basarna får dela på. Är du helt säker på att det är singel 4 Ohm spolar och inte dubbla 4 Ohm spolar på basarna?

Ok då är jag med lite,
Är inte säker såg bara det stod 4ohm där man kopplar in högtalarsladden...
Och ingenting är inställt, allt är nervridet på det minsta eller 3/4 delar på steget som nog va utgångsläget, har ingen kondensator till steget heller behöver jag det? Hur många far bör det ligga på i så fall?

Min stereo blir jag galen på med, varje gång jag stänger av bilen måste jag ställa in ljudet igen det sparas inte

Fjong
22 juni 2015 · 1 494 Inlägg

Har den dubbla talspolar finns det 2 terminaler på basen (2+ och 2 -)

Kondensatorer är idag överflödigt, bättre att sätta i ett eller flera bra AGM batterier istället smile Biltemas gula AGM batterier är bra om man inte vill köpa ''märkesgrejer'' Du borde klara dig bra på ett batteri (kanske inte ens behöver byta), du märker om du behöver mer om spänningen dippar för mkt men kan även bero på kablar.

Ett vanligt problem med stereos men lösningen är ganska simpel. På baksidan av stereon finns det två strömsladdar, en är konstantström och en är tändningsström och dom behöver du byta plats på. Gul brukar vara konstantström och röd tändningsström men mät med multimeter för att vara säker. Finns säkert kopplingsschema i manualen till din stereo med där du ser var konstant ström och tändningsström ska in och där kan du dubbelkolla med tongue

Gripen_
23 juni 2015 · 49 Inlägg

Tack för tipset om stereon :-)
Ska kolla det på biltema med.


Hittade manual till basen, den heter ps3d412.
Det är 2 + och 2 -
Så om jag kör 2 basar på 1 ohm så matar steget ut 1250w rms blir det för mkt?
2 basar blir 4 eller 1 ohm,  är det bättre att köra båda på 1 eller 4 ohm då?

Steget är ju på 750w rms på 2 ohm men för att köra på 2 ohm så går det bara på 1 eller 4 basar?
Men 1 bas kan väl köra på 4 ohm med om man vill? Eftersom det står 4 ohm där man kopplar in den?

Eller hur ska jag koppla? För att få ut så mkt som möjligt från steget,  med 1 eller 2 basar om jag skaffar en till?
Och vad skulle det bli för skillnad om jag kör med 1 bas på 2 ohm eller 4 ohm

Senast redigerat av Gripen_ (23 juni 2015)

Isaksson5 Ungdoms Räser
23 juni 2015 · 425 Inlägg

Gripen_ skrev:
Tack för tipset om stereon :-)
Ska kolla det på biltema med.


Hittade manual till basen, den heter ps3d412.
Det är 2 + och 2 -
Så om jag kör 2 basar på 1 ohm så matar steget ut 1250w rms blir det för mkt?
2 basar blir 4 eller 1 ohm,  är det bättre att köra båda på 1 eller 4 ohm då?

Steget är ju på 750w rms på 2 ohm men för att köra på 2 ohm så går det bara på 1 eller 4 basar?
Men 1 bas kan väl köra på 4 ohm med om man vill? Eftersom det står 4 ohm där man kopplar in den?

Eller hur ska jag koppla? För att få ut så mkt som möjligt från steget,  med 1 eller 2 basar om jag skaffar en till?
Och vad skulle det bli för skillnad om jag kör med 1 bas på 2 ohm eller 4 ohm

Är det dubbla 4ohms spolar så parallell kopplar du ner till 1 ohm ( parallellt på varsit element ner till 2 ohm, sen dina 2 element till 1 ohm och in i slutsteget, Rätta mig gärna om jag har fel!)

Gripen_
23 juni 2015 · 49 Inlägg

Tror det är så, men skulle det bli någon skillnad?  Basen pallar ju inte mer än vad steget Leverar i 4 ohm. Borde inte 4 ohm bli bäst då?

Isaksson5 Ungdoms Räser
23 juni 2015 · 425 Inlägg

Gripen_ skrev:
Tror det är så, men skulle det bli någon skillnad?  Basen pallar ju inte mer än vad steget Leverar i 4 ohm. Borde inte 4 ohm bli bäst då?

Ja klarar ditt steg 450w RMS på 4 ohm så behöver du inte hålla på att koppla om till 2 eller 1 ohm. Däremot om du haft andra element, eller ett extra, så hade du kunnat koppla till 2 ohm för att kunna driva båda elementen fast med mer effekt från steget! smile

Gripen_
23 juni 2015 · 49 Inlägg

Ok då förstår jag hur det fungerar med watt och ohm.
Ska bara försöka fixa stereon med så att inställningarna ska sparas
Och försöka ställa in steget då.

Gripen_
23 juni 2015 · 49 Inlägg

Fjong skrev:
Har den dubbla talspolar finns det 2 terminaler på basen (2+ och 2 -)

Kondensatorer är idag överflödigt, bättre att sätta i ett eller flera bra AGM batterier istället smile Biltemas gula AGM batterier är bra om man inte vill köpa ''märkesgrejer'' Du borde klara dig bra på ett batteri (kanske inte ens behöver byta), du märker om du behöver mer om spänningen dippar för mkt men kan även bero på kablar.

Ett vanligt problem med stereos men lösningen är ganska simpel. På baksidan av stereon finns det två strömsladdar, en är konstantström och en är tändningsström och dom behöver du byta plats på. Gul brukar vara konstantström och röd tändningsström men mät med multimeter för att vara säker. Finns säkert kopplingsschema i manualen till din stereo med där du ser var konstant ström och tändningsström ska in och där kan du dubbelkolla med tongue

Ska jag bara klippa den gula och röda? Och koppla gul till röd?
Eller ska jag dra ut båda och byta plats i ena änden?

Fjong
23 juni 2015 · 1 494 Inlägg

Så du är säker på att det är 2x4Ohm spolar och inte 2x2 ohm? Att steget lämnar mer effekt än basarna är specade till att tåla är inga problem om man vet vad man gör när man ställer in det och använder det. Lättare att bränna grejer med tex dist i signalen, för lite ström, för lite effekt eller spela för djupa frekvenser

Finns det inga smidiga kontakter i iso kablage eller i stereons kablage där man kan shifta smidigt? Annars får du väl göra egna kontakter eller byta plats på dom i ISO kablaget. Rekommenderar att du inte klipper i nått annat än ISO kablaget och har du inget så köp ett även om bilens originalkablar passar den nya stereon, då slipper man massa skarvar i bilens kablage och i stereons kablage och ISOn är ju bara att dra ur å slänga sen om man vill ha hela sladdar igen. smile

Gripen_
23 juni 2015 · 49 Inlägg

Fjong skrev:
Så du är säker på att det är 2x4Ohm spolar och inte 2x2 ohm? Att steget lämnar mer effekt än basarna är specade till att tåla är inga problem om man vet vad man gör när man ställer in det och använder det. Lättare att bränna grejer med tex dist i signalen, för lite ström, för lite effekt eller spela för djupa frekvenser

Finns det inga smidiga kontakter i iso kablage eller i stereons kablage där man kan shifta smidigt? Annars får du väl göra egna kontakter eller byta plats på dom i ISO kablaget. Rekommenderar att du inte klipper i nått annat än ISO kablaget och har du inget så köp ett även om bilens originalkablar passar den nya stereon, då slipper man massa skarvar i bilens kablage och i stereons kablage och ISOn är ju bara att dra ur å slänga sen om man vill ha hela sladdar igen. smile

Japp 2st 4ohm spolar på basen, verkar inte finnas några smidiga kontakter i ison ska kolla lite närmare på det.
Väntar med att ställa in steget tills jag fått det rätt med stereon

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang