Brand i generatorn BMW E46 -05

Dannekkk
7 juni 2015 · 322 Inlägg

Tjenare! ikväll när jag var ute och körde började det lukta bränt i bilen men jag trodde först att det var utifrån (som det gör ibland från grillar etc) men 20 sec senare stannar jag och kollar under motorhuven och ser att det är en liten låga från generatorn, släcker direkt och kyler med vatten.. Jag bytte till ett Biltema AGM Batteri
( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000028225/ 70 AH) för att det gamla var dåligt idag men jag hade kört i ca 3 h innan själva branden startade. Vad tror ni har hänt? Inte kan det väl vara så att batteriet har fel "specs" för min bil som gör att generatorn fick för mycket motstånd eller liknande?

Ska kolla på det imorgon men hade varit skönt med lite idéer från mer kunniga!

cyberk2
7 juni 2015 · 214 Inlägg

Måste väl in på verkstad och koda in nya batteriet? Så bilen vet att du bytt batteri och hur den ska ladda det?

steifan DR!FTT3KN!K3R
7 juni 2015 · 10 427 Inlägg

Bytte till ett Biltema AGM-batteri förra hösten till min 323Ci 00 och det har fungerat snart ett år utan problem, jag är tveksam till att det just är batteriet som skulle orsakat något problem.

Dannekkk
7 juni 2015 · 322 Inlägg

cyberk2 skrev:
Måste väl in på verkstad och koda in nya batteriet? Så bilen vet att du bytt batteri och hur den ska ladda det?

Låter väldigt långsökt, är du verkligen säker på att det är så? mad

Dannekkk
7 juni 2015 · 322 Inlägg

steifan skrev:
Bytte till ett Biltema AGM-batteri förra hösten till min 323Ci 00 och det har fungerat snart ett år utan problem, jag är tveksam till att det just är batteriet som skulle orsakat något problem.

Jo jag känner mig också lite skeptisk men samtidigt hände detta på samma dag som jag bytte batteri och har aldrig varit några problem innan..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 juni 2015 · 14 041 Inlägg

Dannekkk skrev:

steifan skrev:
Bytte till ett Biltema AGM-batteri förra hösten till min 323Ci 00 och det har fungerat snart ett år utan problem, jag är tveksam till att det just är batteriet som skulle orsakat något problem.

Jo jag känner mig också lite skeptisk men samtidigt hände detta på samma dag som jag bytte batteri och har aldrig varit några problem innan..

Vissa fel kan uppstå helt oförklarligt och precis som du säger samma dag du bytte batteri. Det kan vara så att generatorn gick sönder precis då. Bara en tanke jag fick.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
thelaughingmadman
9 juni 2015 · 711 Inlägg

Dannekkk skrev:

cyberk2 skrev:
Måste väl in på verkstad och koda in nya batteriet? Så bilen vet att du bytt batteri och hur den ska ladda det?

Låter väldigt långsökt, är du verkligen säker på att det är så? mad

Tror de tidigare modellerna är förskonade från det (men är inte säker). Har en E60 som måste få programmering om man byter batteri. Det går dock att byta mellan batterier så länge det är samma värden, t.ex. amperetimmar. Men ska man byta till ett "bättre" batteri, så lär man programmera.

IBS, Intelligent Battery Sensor heter systemet. Google away smile

EDIT: Men, det enda som bör kunna hända är att man inte laddar batteriet ordentligt. Låter osannolikt att ett batteribyte ska döda generatorn. Antingen så lär man döda batteriet p.g.a. överladdning, eller dränera det, p.g.a. underladdning.

Senast redigerat av thelaughingmadman (9 juni 2015)

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 juni 2015 · 10 427 Inlägg

Googlar man lite på generatorbrand och BMW så tycker jag det verkar som att folk har fått in en del smuts in i generatorn som i sin tur har skapat brand.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Dannekkk
9 juni 2015 · 322 Inlägg

steifan skrev:
Googlar man lite på generatorbrand och BMW så tycker jag det verkar som att folk har fått in en del smuts in i generatorn som i sin tur har skapat brand.

Kan vara så.. Bilen står hos den lokala BMW verkstaden för felsök och åtgärd nu, Helförsäkringen räckte detta smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 juni 2015 · 10 427 Inlägg

Dannekkk skrev:

steifan skrev:
Googlar man lite på generatorbrand och BMW så tycker jag det verkar som att folk har fått in en del smuts in i generatorn som i sin tur har skapat brand.

Kan vara så.. Bilen står hos den lokala BMW verkstaden för felsök och åtgärd nu, Helförsäkringen räckte detta smile

Skönt! smile

Dannekkk
24 juni 2015 · 322 Inlägg

kan uppdatera här med att jag fick tillbaka bilen i måndags och som jag förstog det har dem bytt kabel + generator! Även satt på robotslang på kabeln så förmodligen var det den gamla som kortslöt.. Men ny generator är ju inte dumt när det vankas ljudbygge lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang