Ang hjullagerbyte på kangoo 2002

graevling
24 juni 2015 · 34 Inlägg

Jag behöver byta hjullagret på höger fram..
Grejen är att jag inte har nån press. Men om man köper ett hjulnav så sitter väl rimligtvis ett lager där i redan, och det borde väl vara betydligt lättare att byta själv?
Behöver tips och råd hur jag ska gå tillväga på enklast möjliga sätt, utan att behöva lämna in bilen på verkstad.
Har kollat på skruvat.se och ett hjulnav ligger där på 669:-, vilket ju känns billigt om det nu är så att lagret redan sitter pressat där i?

tacksam för hjälp

Maffia
24 juni 2015 · 383 Inlägg

Sitter inget hjullager monterat utan det får du köpa separat.

graevling
24 juni 2015 · 34 Inlägg

Maffia skrev:
Sitter inget hjullager monterat utan det får du köpa separat.

Aha.. fan, det förklarar ju varför det var så billigt...
Då kanske smidigaste är att skruva loss hela klumpen (styrspindelhus eller va det nu kallas) och ta med det och ett nytt lager till verkstan och be dem pressa ur det gamla och i ett nytt.
Eller är det svårt att pressa i ett själv om man köper en billig press på tex biltema? Budgeten är rätt begränsad just nu.

AD_ Biltokig ingenjör
24 juni 2015 · 1 159 Inlägg

Att få ur lagret brukar vara relativt "enkelt" utan press. Det blir svårare att få i lagret ordentligt i sätet när man saknar bra mothåll.

Precis som du är inne på, så skulle jag ta lös navet och be snällt på lokala verkstaden. Om du har tur blir det bara någon hundring eller två, beror på hur snälla de är smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
jaka54
24 juni 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Bytte  hjullager på min Audi 100 Avant -89 för tre år sedan och då använde jag hydraulpress på 15ton. Det bökiga var att tillverka alla rörstumpar som behövdes till att få ut det gamla lagret och få dit det nya, så ett alternativ är att åka till en bilverkstad och be dem göra jobbet.

graevling
24 juni 2015 · 34 Inlägg

Blir nog att plocka bort navet och snacka med verkstan då. Han har varit trevlig förut :-)

Evildan
24 juni 2015 ·

I Skärholmen finns det en skruvatansluten verkstad som gör jobbet inkl material för 2088kr dvs 1613kr för jobbet.

Sök på skruvat och klart så kan du hitta en billig verkstad nära dig var du nu bor någonstans.

http://www.skruvat.se/skruvat-och-klart … &osw=0

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang