vibrationer från bakaxel el. kardan?

kiiient
24 juni 2015 · 106 Inlägg

Tjena!
Jag har en mitsu galant -77 som hela bilen vibrerar väldigt mycket när man kör 60-85 km/h vibrerar även lite vid hastighet över 85 men mycket mindre. Problemet började för ca 2 veckor sedan, och har börjat vibrera lite mindre nu än vad det gjorde när det började.  Förslag på vad som kan vara fel? smile

Senast redigerat av kiiient (24 juni 2015)

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Richtenb
24 juni 2015 · 1 359 Inlägg

Rent generellt är det oftast hjulbalanseringen som är problemet. Anläggande bromsar är inte heller ovanligt.  I ovanliga fall så kan det vara däck eller fälg som fått sig en smäll och inte längre är helt runda.

I sällsynta fall så kan det vara medbringaren till kardanen om bilen är rwd (har inte koll på 77:a mitsu), särskilt om den är gummibaserad.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
kajc
24 juni 2015 · 311 Inlägg

Obalans i hjulen

kiiient
24 juni 2015 · 106 Inlägg

Balanserade hjulen när jag bytte till sommardäck, så tror knappast det är det, fast man vet ju inte om det har trillat av någon vikt eller hänt något annat, så kan ju börja med och prova det då. Den är rwd

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
kajc
24 juni 2015 · 311 Inlägg

Kolla så inte nått av hjulen blir varmt. Då kan det vara anliggande broms/ hjullager.
Skulle även kunna vara en kardanknut som börjar bli dålig

kiiient
24 juni 2015 · 106 Inlägg

Nope hjulen blir inte varma, det har jag kollat  redan. Kardanknuten har jag också funderat lite på. Men vetkar konstigt när det har blivit lite bättre igen ändå.

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
kajc
24 juni 2015 · 311 Inlägg

Knutarnar är ju ganska enkla att kolla. Bara o hissa upp bilen och känna om dom är glappa. Låter annars som att du har obalans i nått / några hjul

it_mutt Avstängd
24 juni 2015 · 10 388 Inlägg

kiiient skrev:
Balanserade hjulen när jag bytte till sommardäck, så tror knappast det är det, fast man vet ju inte om det har trillat av någon vikt eller hänt något annat, så kan ju börja med och prova det då. Den är rwd

Du kan "nollbalansera" ett hjul trots att det är ex.vis skevt. Ger "rätt" i maskinen, kommer vibrera på bilen iaf.
Så, att hjulen är nybalanserade är ingen garanti.


- - Edit - -

Nu är inte detta det "vanligaste", men det skadar inte att påpeka iaf.

Senast redigerat av it_mutt (24 juni 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kiiient
24 juni 2015 · 106 Inlägg

Ska se idag om d e någe glapp i knutarna så får man väll se, har svårt och tro att det är någon fälg som e skev, eftersom jag inte kört på någon kant eller något så den skulle blivit de, men e ju värt och prova några andra fälgar ändå smile

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Richtenb
24 juni 2015 · 1 359 Inlägg

Däcken kan bli "skeva" också, har hänt mig ett antal ggr efter hårdkörning på bana. Vet du med dig att du kör lugnt är väl risken inte så stor. Duktiga däckföretag brukar kunna se både skevhet på däck och fälg

kiiient skrev:
Ska se idag om d e någe glapp i knutarna så får man väll se, har svårt och tro att det är någon fälg som e skev, eftersom jag inte kört på någon kant eller något så den skulle blivit de, men e ju värt och prova några andra fälgar ändå smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
kiiient
24 juni 2015 · 106 Inlägg

Bytte just däck och vart ingen skillnad.
Men bakre knutkors glappade kanske en tiondels millimeter eller hur man ska säga. Alltså så lite att de va svårt att märka. Kan det va därifrån vibrationerna kommer?

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Bamzefan Bondmeckare
24 juni 2015 · 246 Inlägg

Ja, dåliga knutkors kan ge grymma vibrationer. Har du kollat stödlagret till kardanen?

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
kiiient
24 juni 2015 · 106 Inlägg

Bamzefan skrev:
Ja, dåliga knutkors kan ge grymma vibrationer. Har du kollat stödlagret till kardanen?

nope de har jag inte, hur kollar jag det enklast? min första rwd bil så kan inte allt för mycket om dom

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
kajc
25 juni 2015 · 311 Inlägg

Nu vet jag inte, hur mycket bilen vibrerar? Bakre knuten, tiondels mm? Låter för lite för att den ska ge upphov till vibrationer, men visst. Konstigare saker har hänt. Mittre stödlagret: Om den inte kostar alldeles för mycket byt den.
Samma där, kolla efter glapp men det kan vara svårt att hitta. Vissa stödlager är gummiupphängda, se efter sprickor i gummit eller om det fattas bitar av gummi.
Främre knutkors ( om det finns), ok?

kiiient
25 juni 2015 · 106 Inlägg

kajc skrev:
Nu vet jag inte, hur mycket bilen vibrerar? Bakre knuten, tiondels mm? Låter för lite för att den ska ge upphov till vibrationer, men visst. Konstigare saker har hänt. Mittre stödlagret: Om den inte kostar alldeles för mycket byt den.
Samma där, kolla efter glapp men det kan vara svårt att hitta. Vissa stödlager är gummiupphängda, se efter sprickor i gummit eller om det fattas bitar av gummi.
Främre knutkors ( om det finns), ok?

Nog vibrerar den ganska mycket. Okej skall tryna lite mera där under och se om jag kommer fram till något. Främre knutkorset är ok smile

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang