Är det partikelfilter på v70 d5/2.4d 06-08?

Lundin216
24 juni 2015 · 7 Inlägg

Jag undrar som sagt om det är partikelfilter på v70 d5/2.4d 06-08?
skall köpa diesel bil och vet att bytet av partikelfiltret kan komma som en smäll då det är dyrt. Men sitter det partikelfilter på dessa motorer??

OpelMannenRacing Allmänt galen
24 juni 2015 · 219 Inlägg

Japp, Det är partikelfilter på dessa. Är dock ingen bytesintervall på det.

Lundin216
24 juni 2015 · 7 Inlägg

Nej okej men betyder det att man inte behöver oroa sig eller kan man ändå komma att behöva byta det?

xXSammy
24 juni 2015 · 6 569 Inlägg

Beror på hur man kör med bilen.. många korta sträckor så kommer de till slut sota igen och bilen kan inte regenerera ut det själv.

Är lite som en katalysator, vissa kan köras med bilens liv ut och andra går sönder.

De/Dem
Xuri One Man Clan
24 juni 2015 · 4 287 Inlägg

volvos egna motorer dvs 2.4d samt D5 har partikelfilter som inte behöver bytas, å de rengör sig själv med hjäl av att de bränner ur sig själv med viss intervall....

Jag kör själv d5 06:a å jag är inte ett dugg orolig över partikelfiltret....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Lundin216
25 juni 2015 · 7 Inlägg

Malheus skrev:
Beror på hur man kör med bilen.. många korta sträckor så kommer de till slut sota igen och bilen kan inte regenerera ut det själv.

Är lite som en katalysator, vissa kan köras med bilens liv ut och andra går sönder.

Xuri skrev:
volvos egna motorer dvs 2.4d samt D5 har partikelfilter som inte behöver bytas, å de rengör sig själv med hjäl av att de bränner ur sig själv med viss intervall....

Jag kör själv d5 06:a å jag är inte ett dugg orolig över partikelfiltret....

Okej tackar för svar!

OpelMannenRacing Allmänt galen
25 juni 2015 · 219 Inlägg

Mitt partikelfilter är bytt som bieffekt av andra fel, men detta efter 46000 mil. Sitter ett annat begagnat där nu, det går att ta lös och spola ur själv om det skulle vara igensatt. Så partikelfiltret behöver du inte vara orolig över.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang