Volvo 940 Aut 1997 LTT - Kokt 3ggr på 4 mån, vad är problemet?

Mervolic Yawn...
26 juni 2015 · 3 151 Inlägg

turbodeath skrev:
du har ju 2 kontakter på den fläkten...en plus o en minus...koppla bort dom o dra 2 kablar till batteriet...hur svårt är det...

Det är inte särskilt svårt för någon som kan och känner sig säker på det. Men är man osäker och inte helt haj på bilar och elektronik så kanske det inte är helt självklart. Nu kanske du inte menade det surt, men det lät rätt surt att avsluta med "Hur svårt är det...".

Victory7092 skrev:
Någon vänlig själ som kan visa mig på bilden på ett ungefär var jag ska koppla från batteriet till fläkten. Jag är ny på bilar och vet inte hur allt fungerar smile

Men som turbodeath säger, det är bara att ta två lösa trådar och dra dom från batteriet till kontakten på batteriet.

1. Ta loss batteripolerna, ställ helst ut batteriet ur bilen. Då minskar risken att du råkar kortsluta någonting.

2. Skala varje kabel i ändarna så du får fram kardelerna (ledarna). Då kan du linda nåt varv runt plus- och minus-polen på batteriet (en kabel från vardera pol, givetvis). Akta så kablarna inte kommer åt varandra, då blir det kortslutning och fina fyrverkerier att beskåda!

3. På fläkten sitter det en ansluten kontakt, där det är 2 stift. Ta loss den kontakten, sen lägger du trådarna som du drar från batteriet mot vardera stift i fläkten helt enkelt.

Om fläkten snurrar så är den hel, och då ligger felet någon annanstans.

Antar att du har kollat så säkringen till fläkten är hel? Annars kan det vara ett bra ställe att starta felsökningen på.

När du ändå lossar kontakten till fläkten, kolla så att det ser rent och fint ut inne i kontakten. Om det sitter massa gucka på kontaktstiften så rengör dom med elektronikrengöring eller något. Då brukar det funka bättre sedan, har du tur så är felet så litet..

Lycka till!

Senast redigerat av Mervolic (26 juni 2015)

beckstroem
26 juni 2015 · 871 Inlägg

turbodeath skrev:
du har ju 2 kontakter på den fläkten...en plus o en minus...koppla bort dom o dra 2 kablar till batteriet...hur svårt är det...

Kan bli jävligt svårt eftersom du har fel.. är 3 stift i en kontakt.. jord, lågfart, högfart... mad

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 juni 2015 · 14 056 Inlägg

beckstroem skrev:

turbodeath skrev:
du har ju 2 kontakter på den fläkten...en plus o en minus...koppla bort dom o dra 2 kablar till batteriet...hur svårt är det...

Kan bli jävligt svårt eftersom du har fel.. är 3 stift i en kontakt.. jord, lågfart, högfart... mad

Men då kan man prova i två steg: jord-lågfart och jord-högfart!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mervolic Yawn...
26 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Vettemannen skrev:

beckstroem skrev:
Kan bli jävligt svårt eftersom du har fel.. är 3 stift i en kontakt.. jord, lågfart, högfart... mad

Men då kan man prova i två steg: jord-lågfart och jord-högfart!!

/Benny

Ni har helt rätt, båda två!

Victory7092
27 juni 2015 · 89 Inlägg

Tack alla för hjälpen.

Fick hjälp av en vän att gå igenom och kolla och prova bilen. Vi körde en sväng sakta och körde tillbaka igen och lät bilen stå igång. Fläkten startar inte. Under tiden bilen stod igång och blev varm så höjdes nivån i expansionskärlet sakta och när jag stängde av bilen så forsade vattnet upp ur kärlet. Min vän sa till mig att detta är inte som det kokar och det är inte Toppen eller toppackningen som är problemet.

Han tror också att det är fläkten eller fläktreläet. Vi försökte dra tråd från batteri till fläkt men det gick inte då sladdarna på fläkten var kapslade.

Volvo V50 T5 "Idun" (2006)
Volvo 940 ltt "Twilight Sparkle" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2015 · 17 478 Inlägg

Victory7092 skrev:
Tack alla för hjälpen.

Fick hjälp av en vän att gå igenom och kolla och prova bilen. Vi körde en sväng sakta och körde tillbaka igen och lät bilen stå igång. Fläkten startar inte. Under tiden bilen stod igång och blev varm så höjdes nivån i expansionskärlet sakta och när jag stängde av bilen så forsade vattnet upp ur kärlet. Min vän sa till mig att detta är inte som det kokar och det är inte Toppen eller toppackningen som är problemet.

Han tror också att det är fläkten eller fläktreläet. Vi försökte dra tråd från batteri till fläkt men det gick inte då sladdarna på fläkten var kapslade.

Gott. Är han lite händig kan han säkert "kortsluta" fläktreläet eller köra strömmen därifrån. Iallafall kolla så det fungerar, reläet alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang