Mazda 323 går bara på tre cylindrar

fiddy_92
26 juni 2015 · 60 Inlägg

Tjena!
Har införskaffat mig en mazda 323 1.8 från 1991. Idag gjorde jag en motortvätt på den och därefter går den bara på tre cylindrar. Hade samma probelm på min miata tidigare och då var det bara vatten på fördelaren, dock hjälpte det inte att blåsa rent där den här gången. Bilen går dåligt på tomgång och upp till ca 3000 varv, därefter verlar den gå på alla fyra. Har kontrollerat stift, kablar, kontakter osv. och det är inget fel på de grejorna. Min nästa gissning är fördelarlocket, denna motorn har ju " gammaldags" tändning med en sladd från tändspolen till fördelaren och vanliga tändhattar dvs. inga separata tändmoduler till varje cylinder. 
Någon som har några förslag eller teorier? Uppskattar all hjälp jag kan få då jag börjar bli en aning desperat! smile

Mvh

Mack Forum- och sitemoderator
26 juni 2015 · 26 134 Inlägg

Fördelarlocket lär nog kunna vara blött ja.
Plocka lös och torka rent.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Curse
26 juni 2015 · 686 Inlägg

Kolla kablarna efter sprickor

Mazda 6 "MPS" (2006)
fiddy_92
26 juni 2015 · 60 Inlägg

Ska plocka av det imorron och undersöka. Kan väl knappast vara mycket annat som kan göra att den inte tänder på fjärde cylindern egentligen, mer än de saker som nämnts?

fiddy_92
27 juni 2015 · 60 Inlägg

Problemet löst, var lite korrosion i fördelarlocket, rengjorde med wd40 och nu går den som den ska. smile

Kvartz
27 juni 2015 · 33 Inlägg

Säga vad man vill om "japanen" men rent mekanisk e han rätt "stryktålig"
och innan han bockar undan handlar det sällan mest om ren slarv/misshandel hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang