HJÄLP en kvinna i nöd! (ABS)

SwedishBitch
3 juni 2015 · 3 Inlägg

:-(O) *sliter mitt blonda långa hår*

Ok..jag har en S40 2,0T-99. Abs lampan lyser och har gjort ett tag och följdaktligen har jag ingen abs.. (D)
Nu är enheten bytt..och lamporna lyser än. Felkoder är 441 och efter lite grävande på nätet fick vi fram C0248 också. Nu behöver jag veta vart relät sitter och vänder mig till alla er kunniga här inne. Och om det nu inte är relät, vad fasen kan det vara då? Kablage? Bomba mig med goda råd och ideér snälla!!
Läste i en annan tråd om en kille som haft samma fel och sedan hittat felet men han skrev inte ut vad det var :-(

no fear..no hiding..
_Thor_
3 juni 2015 · 512 Inlägg

Har du inspekterat alla kablar och sett så dem inte är söndernötta någonstans?

Har du borstat rent ABS-kransarna på hjulnaven från div sten och rost?

Bike
3 juni 2015 ·

Nu vet jag ju inte vad du har för verktyg och möjligheter men man måste alltid släcka felkoder efter att ha lagat felet

Så en dator till bilen är alltid bra
jag köpte en dator via blocket för min biltyp
590:-

Hade strul med en sensor för min airbag, jag laga felet men symbolen kvarstod
men efter jag släckte det med dator var allt frid och fröjd

Tobbetdi Diesel ska man ha!
3 juni 2015 · 482 Inlägg

Radera felkoden först.
Det kan vara dåliga givare/kransar.

Som exempel:
ABS-lampan tändes på min gamla Passat för att jag var dumsnål vid drivknutsbyte, bytte till en passande knut med felaktig krans.
I båda fallen så behövde saknerna åtgärdas oh sedn få felkoden raderad.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
SwedishBitch
3 juni 2015 · 3 Inlägg

min mekaniker raderar felkoderna men dom kommer tillbaka.Och efter vad jag förstått så är det inte fel på vare sig givare eller kransar..allt basic är kollat redan. Alla kablar som går att se är kollade och hela plus strömgivande .
Bilen står alltså på en auktoriserad verkstad men dom går bet på detta..
Vet någon vart relät sitter?

Senast redigerat av SwedishBitch (3 juni 2015)

no fear..no hiding..
_Thor_
3 juni 2015 · 512 Inlägg

Var kom den nya ABS styrenheten ifrån?

Bike
3 juni 2015 ·

En bekant hade liknande problem var abs problem på en mercedec
var på alla tänkbara verkstäder och bytta ena o andra
ingen kunde lösa det och dyrt blev det.
samma grej där

radera felkoden men så fort man rörde bromsen så woho då blev han glad och blinka massor

xXSammy
3 juni 2015 · 6 566 Inlägg

ABS felkoder raderar sig själva när problemet är löst.

"ABS-441 Valve Power supply, signal missing "

Har du Can-bus signal till styrdonet? 12V fram till den? Jord? Kablaget mellan ECM och ABS helt?

De/Dem
Driftarn
3 juni 2015 · 14 Inlägg

Kolla plusmatningen som går under kylarpaketet i kabelmattan som ligger där, vanligt att de erjar där så det blir dåligt med kräm som kommer fram. Är en kraftig kabel.

När man kontrollerat spänningsmatningen har man bara användt multimeter eller lagt på en förbrukare?

Volvo Original, det är grejer det!!!
AIO791
28 juni 2015 · 2 Inlägg

Hur har det gått?
Ska det vara 12 volt på stift 17 och 18 i kontakten till ABS:en?

ValP2k
28 juni 2015 · 1 122 Inlägg

Byttes bara databoxen eller hela enheten? Vore bra om volvo eller dylikt hade så man kan testköra pumpen med bara tändning på som d går på vag bilarna. Misstänker det är den.

Senast redigerat av ValP2k (28 juni 2015)

gasa nu foer faen!
Aronson
28 juni 2015 · 912 Inlägg

håller med dritarn ,sönder ärjad +matning i kabelhärvan under kylaren,när man mäter med multimetern så visar den ok men vid förbrukning dvs hydralaggregat inkopplad så finns det ingen spänning.Om detta är fallet så är lättast att dra ny kabel bredvid eller ut med torpedväggen.Det är mycket jobb med att frilägga härvan under kylaren.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
AIO791
28 juni 2015 · 2 Inlägg

Aronson skrev:
håller med dritarn ,sönder ärjad +matning i kabelhärvan under kylaren,när man mäter med multimetern så visar den ok men vid förbrukning dvs hydralaggregat inkopplad så finns det ingen spänning.Om detta är fallet så är lättast att dra ny kabel bredvid eller ut med torpedväggen.Det är mycket jobb med att frilägga härvan under kylaren.

Men är det på stift 17 och 18 det ska vara 12 volt?

Senast redigerat av AIO791 (28 juni 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang