Oljud Jeep Grand cherokee

Grisjerk
18 januari 2015 · 15 Inlägg

Har varit ute och provat lite. Ljudet blir värre om man åker på lågen. Funderar på fördelnings lådan kanske? Ljudet kommer iaf nånstans underifrån. Kanske lådan men svårt att säga exakt

Senast redigerat av Grisjerk (18 januari 2015)

omegaman1
18 januari 2015 · 297 Inlägg

Fördelningslådan kan du testa genom att köra sakta med fullt rattutslag åt nåt håll ,ifall den tuggar sej fram så är fördelningslådan inte helt fräsch.

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .
Opel Insignia "autobahn-loket" (2009)
Grisjerk
18 januari 2015 · 15 Inlägg

Då kanske felet sitter där för de hugger lite grann

JonasHalt
19 januari 2015 · 699 Inlägg

GuggeKarlberg skrev:

JonasHalt skrev:

GuggeKarlberg skrev:
Prova kör upp i ca 80km/t, lägg i neutralen och slå av motorn. Låter det fortfarande behöver du inte vara rädd för att det är växellådan iallafall.

Tror på hjullager, låter det mer när du svänger åt ena hållet? De brukar bli just ett vinande ljud när ett lager är påväg att rasa.

Slå till tändningslåset snabbt isåfall, inte roligt om rattlåset går i i den hastigheten!

Hehehe wink men går inte rattlåset i först när man drar ut nyckeln också? smile

Osäker på det, rattlåset kan iaf vara i när nyckeln sitter i...

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
GuggeKarlberg
19 januari 2015 · 508 Inlägg

JonasHalt skrev:

GuggeKarlberg skrev:

JonasHalt skrev:

Slå till tändningslåset snabbt isåfall, inte roligt om rattlåset går i i den hastigheten!

Hehehe wink men går inte rattlåset i först när man drar ut nyckeln också? smile

Osäker på det, rattlåset kan iaf vara i när nyckeln sitter i...

Hmm.. hur som helst tror jag TS tänker på detta. smile

Sen vrider man ju bara nyckeln till Läge I när man slår av bilen, då går inte rattlåset i.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
omegaman1
19 januari 2015 · 297 Inlägg

jag vette tusan om jag hade vridit av tändningen på en automatare i full galopp , kylningen upphör ju då . Fast jag vet inte hur känsligt det är med den saken ?

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .
Opel Insignia "autobahn-loket" (2009)
Grisjerk
26 januari 2015 · 15 Inlägg

Har analyserat lite på jeepen idag. Pallade upp den och körde den och hoppades på att höra vart ljudet kom ifrån. Va tyst när den inte va belastad och när inte alla hjulen snurrade. Får för mig att ljudet. Kommer från fördelningslådan. Är de viscon som låter då? Är just inget glapp i kardanerna eller axlarna

omegaman1
27 januari 2015 · 297 Inlägg

om viscon inte är hundra så brukar det oftast låta lite mer än bara lite .
hur är det när du bara släpper av på gasen när du kör lite fortare,typ 70-110 ? tystnar vinandet då ?

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .
Opel Insignia "autobahn-loket" (2009)
Grisjerk
12 februari 2015 · 15 Inlägg

Nej de är lika

mickeku
29 juni 2015 · 6 Inlägg

Köpte en grand jeep cherokee -06. 3.0 cdr som jag körde hem till Stockholm från Örebro igår. Hörde du just samma oljud. Ett vinande sjungande lager ljud som jag uppfattar kommer bak i bilen. Hörs endast när man ligger i ca 100-120 km/h. Släpper man gasen och rullar så försvinner ljudet. Läggs foten lätt på gasen så börjar ljudet igen. Otroligt irriterande och jag ska ringa bilhandlaren och reklamera köpet/eller se till att felet åtgärdas. Kan det vara pinjonglagret i bakaxeln som är slut eller på gång att ta slut? Bilen har gått 17600 mil. Service för 1500mil senast.  Inga synliga läckage vid hjul/axlar/motor.  Helt torrt under hela bilen vad jag har sett . Så omegaman vad säger du  om detta? Jag  svara ja då dina "symtom" frågor ovan. Kostnader för reparation av pinjonglagret ungefär ??? 15t?  20t? 😦

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang