Passat VR5 Startproblem..

Nevil
23 juni 2015 · 16 Inlägg

Tjena..

Har lite problem med min VR5:a

Började med att ABS lampan började blinka när ja åkte hem från att bytt till mig bilen häromdagen (ca 6 mil)
Tänkte inte så mycket på de (Haft samma problem med V40T4, Skit på sensorn.. )

Iaf, När jag kom hem och stängde av bilen en stund, För att sen åka vidare, Så startade inte åbäket..

Provade med starthjälp (Då batteriet verkade va slut?) Funkade inte.. Startmotorn snurrar som aldrig förr, Men den tänder inte..

tröttnade o orkade inte fortsätta krångla, Väntade i ca 20 min innan ja provade igen, O vips, Startade utan problem.. :S

Nu, Ett par dagar efter har jag scannat med OBD2 läsare o får felkoder 00668, 00553 och 00513.. 00513 är inget o bry sig om googlade ja till mig, Då den bara visar att motorn inte är igång.. 00553 är Luftmassemätaren ur funktion eller nåt liknande.. Den ska bytas, Men motorn går ju (Iaf till o från.. ) Så ingen brådska tänkte ja..

00668 däremot googlade ja till detta:

00668 - Supply Voltage Terminal 30
00668 - Supply Voltage Terminal 30: Signal Outside Specifications
00668 - Supply Voltage Terminal 30: Implausible Signal

Possible Causes
Fuse(s) faulty
Wiring/Connectors from/to Control Module faulty
Power Supply (Battery/Generator) faulty

Jag har kollat säkringarna, Och allihop är hela, Batteriet är även de helt nytt (65ah)
Generatorn funkar, har alltid ström i batteriet m.m..

Control Module vet ja inte riktigt vad de menar med.. =/

lite mer info är, Ja har bara en nyckel, Som ja får låsa/låsa upp bilen via skuffen, Nyckeln passar inte i dörrarna.. :S
När jag sitter i bilen och låser den på knappen i dörrsidan/förarsidan, Så låses bakdörrarna upp igen.. Ibland bara höger bakdörr..
låser ja däremot i skuffluckan, Så låses alla dörrar.. :S

Jag har fått för mig att de e nåt med stöldspärr, (Nyckeln kärvar i tändningslåset) Eller att nån dator inte skickas signal att motorn ska tända, Kan de va så "simpelt" fel ? Eller har nån föregående ägare bytt tändningslås och skufflåskista, Utan att programmera om nyckeln/bilen?

Detta fel händer helt sporadiskt, oavsett miltal åkt, Varmt / kallt etc. Finns ingen logik i det tycker ja..

Varje gång de händer, Så e de bara vänta 20 - 50 min, så startar den utan problem ..

har säkert glömt nånting, så är det nåt mer så får ni fråga..

Nån som har nån aning om vad de kan va ? =/

Motorkoden är AGZ (Tror det är gamla motorn, efter vad ja läst så har den 150hk på pappret, 170hk i verkligheten)

Skoda Octavia "Bösern" (2005)
Maffia
23 juni 2015 · 383 Inlägg

Kolla säkringarna uppe på batteriet igen, 00668 är att din abs modul inte får ström. Kolla om kablarna till säkringarna blir varma, lossa muttrarna och slipa rent och spänn åt alla igen noga.

Nevil
23 juni 2015 · 16 Inlägg

Maffia skrev:
Kolla säkringarna uppe på batteriet igen, 00668 är att din abs modul inte får ström. Kolla om kablarna till säkringarna blir varma, lossa muttrarna och slipa rent och spänn åt alla igen noga.

Hmm, Ok.. Så Control Module är abs modulen ? Men har den verkligen nåt med problemet o starta motorn o göra ?

Skoda Octavia "Bösern" (2005)
wasprocker
29 juni 2015 · 49 Inlägg

det är en tysk bil!  Du kan ha problem med bromslampan bak vilket gör så aset inte tänder riktigt tongue

komplicerade elsystem nuförtiden

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang