Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Jacken92
29 juni 2015 · 247 Inlägg

Även jag har lite funderingar kring batterier. Har idag bara ett vanligt syrebatteri med några år på nacken, dock verkar det hålla skaplig volt även med bra kräm på volymratten. Jag tänkte köpa mig ett nytt batteri, lutar på biltemas agm. Ska jag skrota mitt nuvarande batteri och ersätta det med ett nytt eller kan jag ha kvar det och slänga i agm batteri i skuffen? Har läst en hel del om att blanda batterier och skiljereläer hit och dit, men åsikterna är så olika..

Fjong
29 juni 2015 · 1 494 Inlägg

Jacken92 skrev:
Även jag har lite funderingar kring batterier. Har idag bara ett vanligt syrebatteri med några år på nacken, dock verkar det hålla skaplig volt även med bra kräm på volymratten. Jag tänkte köpa mig ett nytt batteri, lutar på biltemas agm. Ska jag skrota mitt nuvarande batteri och ersätta det med ett nytt eller kan jag ha kvar det och slänga i agm batteri i skuffen? Har läst en hel del om att blanda batterier och skiljereläer hit och dit, men åsikterna är så olika..

Biltemas gula AGM batterier är ett bra val smile Kasta syrabatteriet, AGM och syra ska man inte blanda! Bäst är det ju att ha likadana batterier (samma ålder och slitage med) annars sänker dom sämre batterierna dom bättre. Men kör blandat i min bil och det funkar bra än så länge, ganska lika batterier dock smile Uppgraderar jag i framtiden kommer det bli likadana dock.

Jacken92
2 juli 2015 · 247 Inlägg

Fjong skrev:

Jacken92 skrev:
Även jag har lite funderingar kring batterier. Har idag bara ett vanligt syrebatteri med några år på nacken, dock verkar det hålla skaplig volt även med bra kräm på volymratten. Jag tänkte köpa mig ett nytt batteri, lutar på biltemas agm. Ska jag skrota mitt nuvarande batteri och ersätta det med ett nytt eller kan jag ha kvar det och slänga i agm batteri i skuffen? Har läst en hel del om att blanda batterier och skiljereläer hit och dit, men åsikterna är så olika..

Biltemas gula AGM batterier är ett bra val smile Kasta syrabatteriet, AGM och syra ska man inte blanda! Bäst är det ju att ha likadana batterier (samma ålder och slitage med) annars sänker dom sämre batterierna dom bättre. Men kör blandat i min bil och det funkar bra än så länge, ganska lika batterier dock smile Uppgraderar jag i framtiden kommer det bli likadana dock.

Nu sitter det ett gult AGM batteri i bilen smile Nu håller jag mig runt 13,5 volt på steget vid full mutter! smile

Ett annat problem jag har är att jag upplever att min bas, B2 Audio AS12, bottnar väldigt lätt. Sitter i ca 45L sluten låda om jag inte missminner mig helt. Har subsonic närmare 50hz för att kunna spela någorlunda högt.. Driver det med ett Zachry R3500D i 4ohm.

Basen känns hård och spelar på fint annars.. Kan det vara att lådan är otät?

mrtmontana
3 juli 2015 · 125 Inlägg

Nawllets skrev:
Hur fungerar det där med slutstegets impedans egentligen? I specsen kan det stå 2ohm RMS & 4ohm RMS.

Har köpt mig en bas på 2ohm 250 rms & ett framsystem på 4ohm 120 men funderar fortfarande på slutsteg och vet inte hur jag ska välja slutsteg efter det.

Jo om slutsteget är speccad 2 och 4ohm så kan du lasta steget ner till 2ohm med en bas eller högtalare det går även bra med 4 och 8ohm osv MEN om du nu lastar slutsteget med 1ohm som den inte är speccad för så går steget/basen sönder.

Köp ett monoblock steg som klarar  2ohm 250-300 rms å ett 2 kanaligt som klarar 2x4ohm 120 rms så klarar du dig fint,  lasten på steget bestäms av impedansen på basen. kopplar du basen i 2ohm körs steget i 2 ohm    4ohm på basen så blire 4 ohm på steget.

http://www.ullareddigital.se/jl-audio-j … c-109.aspx monoblock   Uteffekt 2ohm (RMS): 250W
http://www.ullareddigital.se/jl-audio-j … c-106.aspx 2 kanals       Uteffekt 4ohm (RMS): 2x110W

Senast redigerat av mrtmontana (3 juli 2015)

Fjong
3 juli 2015 · 1 494 Inlägg

Jacken92 skrev:

Fjong skrev:

Jacken92 skrev:
Även jag har lite funderingar kring batterier. Har idag bara ett vanligt syrebatteri med några år på nacken, dock verkar det hålla skaplig volt även med bra kräm på volymratten. Jag tänkte köpa mig ett nytt batteri, lutar på biltemas agm. Ska jag skrota mitt nuvarande batteri och ersätta det med ett nytt eller kan jag ha kvar det och slänga i agm batteri i skuffen? Har läst en hel del om att blanda batterier och skiljereläer hit och dit, men åsikterna är så olika..

Biltemas gula AGM batterier är ett bra val smile Kasta syrabatteriet, AGM och syra ska man inte blanda! Bäst är det ju att ha likadana batterier (samma ålder och slitage med) annars sänker dom sämre batterierna dom bättre. Men kör blandat i min bil och det funkar bra än så länge, ganska lika batterier dock smile Uppgraderar jag i framtiden kommer det bli likadana dock.

Nu sitter det ett gult AGM batteri i bilen smile Nu håller jag mig runt 13,5 volt på steget vid full mutter! smile

Ett annat problem jag har är att jag upplever att min bas, B2 Audio AS12, bottnar väldigt lätt. Sitter i ca 45L sluten låda om jag inte missminner mig helt. Har subsonic närmare 50hz för att kunna spela någorlunda högt.. Driver det med ett Zachry R3500D i 4ohm.

Basen känns hård och spelar på fint annars.. Kan det vara att lådan är otät?

Slår den emot korgen så att du hör ett ''knack'' ljud eller att dom slår över och låter dåligt? Något är väldigt fel iallafall, svårt att säga på rak arm vad det kan bero på men lådan borde funka så länge den är stabil och tät så möjligt att felet ligger i steget eller nån inställning. Har du nån polare som har ett steg i sin bil kan ni ju backa intill bilarna och dra sladdar rakt över och testa.

Jacken92
3 juli 2015 · 247 Inlägg

Fjong skrev:

Jacken92 skrev:

Fjong skrev:

Biltemas gula AGM batterier är ett bra val smile Kasta syrabatteriet, AGM och syra ska man inte blanda! Bäst är det ju att ha likadana batterier (samma ålder och slitage med) annars sänker dom sämre batterierna dom bättre. Men kör blandat i min bil och det funkar bra än så länge, ganska lika batterier dock smile Uppgraderar jag i framtiden kommer det bli likadana dock.

Nu sitter det ett gult AGM batteri i bilen smile Nu håller jag mig runt 13,5 volt på steget vid full mutter! smile

Ett annat problem jag har är att jag upplever att min bas, B2 Audio AS12, bottnar väldigt lätt. Sitter i ca 45L sluten låda om jag inte missminner mig helt. Har subsonic närmare 50hz för att kunna spela någorlunda högt.. Driver det med ett Zachry R3500D i 4ohm.

Basen känns hård och spelar på fint annars.. Kan det vara att lådan är otät?

Slår den emot korgen så att du hör ett ''knack'' ljud eller att dom slår över och låter dåligt? Något är väldigt fel iallafall, svårt att säga på rak arm vad det kan bero på men lådan borde funka så länge den är stabil och tät så möjligt att felet ligger i steget eller nån inställning. Har du nån polare som har ett steg i sin bil kan ni ju backa intill bilarna och dra sladdar rakt över och testa.

Det låter som ett ljust knäckande, typ som att man skulle hålla något framför basen när den slår. Har pratat med några andra som tyckte lådan lät stor, så jag har slängt in lite böcker så fick ner volymen till ca 37L men det gjorde ingen större skillnad. Kan ju vara så att den var och är otät, för var den otät innan  så är den garanterat det nu med efter lite brytande tongue
Ska prova med annat steg och även bygga en ny, portad låda och se.

Jo förresten, nu när jag fick den basen så skrapar det liiite om man trycker in basen skapligt mycket..

Fjong
3 juli 2015 · 1 494 Inlägg

Jacken92 skrev:

Fjong skrev:

Jacken92 skrev:

Nu sitter det ett gult AGM batteri i bilen smile Nu håller jag mig runt 13,5 volt på steget vid full mutter! smile

Ett annat problem jag har är att jag upplever att min bas, B2 Audio AS12, bottnar väldigt lätt. Sitter i ca 45L sluten låda om jag inte missminner mig helt. Har subsonic närmare 50hz för att kunna spela någorlunda högt.. Driver det med ett Zachry R3500D i 4ohm.

Basen känns hård och spelar på fint annars.. Kan det vara att lådan är otät?

Slår den emot korgen så att du hör ett ''knack'' ljud eller att dom slår över och låter dåligt? Något är väldigt fel iallafall, svårt att säga på rak arm vad det kan bero på men lådan borde funka så länge den är stabil och tät så möjligt att felet ligger i steget eller nån inställning. Har du nån polare som har ett steg i sin bil kan ni ju backa intill bilarna och dra sladdar rakt över och testa.

Det låter som ett ljust knäckande, typ som att man skulle hålla något framför basen när den slår. Har pratat med några andra som tyckte lådan lät stor, så jag har slängt in lite böcker så fick ner volymen till ca 37L men det gjorde ingen större skillnad. Kan ju vara så att den var och är otät, för var den otät innan  så är den garanterat det nu med efter lite brytande tongue
Ska prova med annat steg och även bygga en ny, portad låda och se.

Jo förresten, nu när jag fick den basen så skrapar det liiite om man trycker in basen skapligt mycket..

Rek volym på sluten va 35l har jag för mig men osäker. Trycker du på konan så ska det inte skrapa så möjligt att basen e kass då eller kanske skräp i den, tänk på att bara trycka i mitten så att den går linjärt och inte på sidorna så att den går ner på snedden.  Maila B2 support och snacka med dom, där kan du få råd om låda och hur du ska göra med basen. Har du tur kanske du kan rengöra den om det är skräp som orsakar problemet tongue

Jacken92
3 juli 2015 · 247 Inlägg

Fjong skrev:

Jacken92 skrev:

Fjong skrev:
Slår den emot korgen så att du hör ett ''knack'' ljud eller att dom slår över och låter dåligt? Något är väldigt fel iallafall, svårt att säga på rak arm vad det kan bero på men lådan borde funka så länge den är stabil och tät så möjligt att felet ligger i steget eller nån inställning. Har du nån polare som har ett steg i sin bil kan ni ju backa intill bilarna och dra sladdar rakt över och testa.

Det låter som ett ljust knäckande, typ som att man skulle hålla något framför basen när den slår. Har pratat med några andra som tyckte lådan lät stor, så jag har slängt in lite böcker så fick ner volymen till ca 37L men det gjorde ingen större skillnad. Kan ju vara så att den var och är otät, för var den otät innan  så är den garanterat det nu med efter lite brytande tongue
Ska prova med annat steg och även bygga en ny, portad låda och se.

Jo förresten, nu när jag fick den basen så skrapar det liiite om man trycker in basen skapligt mycket..

Rek volym på sluten va 35l har jag för mig men osäker. Trycker du på konan så ska det inte skrapa så möjligt att basen e kass då eller kanske skräp i den, tänk på att bara trycka i mitten så att den går linjärt och inte på sidorna så att den går ner på snedden.  Maila B2 support och snacka med dom, där kan du få råd om låda och hur du ska göra med basen. Har du tur kanske du kan rengöra den om det är skräp som orsakar problemet tongue

Jag ska undersöka skapandet lite noggrannare. Snackade med Jay på b2 och han rekommenderade 38 liter så den är ju inte för stor nu iallafall. Ska forska vidare, tack för hjälpen smile

Kom på att det var likadant med mitt förra steg, ett Dls ultimate a5 så det är inget fel på steget.. Antingen basen som varit kass från början eller lådan som var/är otät..

Senast redigerat av Jacken92 (3 juli 2015)

syvxhahe
4 juli 2015 · 12 Inlägg

Tänkte koppla in horndiskanter direkt på stereo, hur fungerar det? Måste man ha någon delningsfilter eller hur funkar det bra ändå?

Jockk3
4 juli 2015 · 1 426 Inlägg

syvxhahe skrev:
Tänkte koppla in horndiskanter direkt på stereo, hur fungerar det? Måste man ha någon delningsfilter eller hur funkar det bra ändå?

om du kan ställa hpf på stereon så går det annars är det externt filter som gäller

S_Kekko
5 juli 2015 · 206 Inlägg

När det nu är dags att börja bygga ljud i nya bilen så har jag några frågor. Baslådan kommer hamna där baksätet en gång satt, spelar det någon roll åt vilket håll basen sitter åt ( alltså framåt eller bakåt) heller är det en smaksak? Om någon har byggt ljud i en golf 3 var får man enklast igenom strömkabeln och sätter fast säkringshållaren?

Ekan1337
6 juli 2015 · 3 Inlägg

Tjena, hyffsat ny inom billjud på nyare bilar, i min gamla v70-99 drog bara sladdarna till stereon o "koppla" om dom som gick ut till dörrarna. nu när jag köpt ny bil (pga krock med den gamla) så har jag ju insett att den nyare v70n har ju ett Steg under passagerar stolen, hur kan man kringå denna, eller behöver man kringo denna om man vill ha slutsteg till dörrhögtalarna ? måste jag dra helt nya sladdar eller kan jag göra som ja gjorde på den äldre V70n ? o till vilka högtalare går slutsteget till då i fram dörrrarna så sitter den "grå/ Gråröda kablar, till högtalarna men d finns inga Grå/Gråröda i slutsteget?

Offtopic: Någon som vet hur bra MDS 8" XTR är? dunkar den på bra?

RobinLindk
6 juli 2015 · 6 Inlägg

Tips på bra 6,5 tums midbasar som ska drivas med ett SPL Dynamics MD60.4 steg sökes, ett par för runt 1k

Senast redigerat av RobinLindk (6 juli 2015)

Jacken92
7 juli 2015 · 247 Inlägg

Jag vet att det finns massor med trådar om detta men jag är fan i mig trög.. Om jag ska ha EN 4" port på 22cm, ska röret kapas 22-4-4 = 14cm då om det ska vara trattar i bägge ändar?

evilaudio
7 juli 2015 · 16 195 Inlägg

RobinLindk skrev:
Tips på bra 6,5 tums midbasar som ska drivas med ett SPL Dynamics MD60.4 steg sökes, ett par för runt 1k

http://shop.seastreamsgarage.se/faital-6fe200-p-129.htm

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Marco94
7 juli 2015 · 1 Inlägg

Köpte min första bil ( saab 9-3 99 ) för några månader sen och tycker ljudet är riktigt kasst, skulle vilja uppgradera det men är rätt okunnig inom det området. Någon som har tips på vad för prylar man ska köpa? och vad man ska tänka på när man installerar ljudet osv? smile

Mapaz
7 juli 2015 · 3 Inlägg

Får i stort sett bara bas oavsett inställningar i stereon och slutsteget.

Högtalare två stycken: http://www.mds.se/fgp653.html

Slutsteg: http://www.mds.se/gm-a4604.html

Har ställt in tex. på HPF och provat olika GAIN och volym på stereon, men låter lika dovt (bara bas) hela tiden.
Känns som att jag antagligen kopplat någon kabel helt åt skogen eller så fungerar inte mina enheter tillsammans?

Edit: Kopplade istället för lågnivåkabel så koppla ja in via Speaker Input, och nu fungerar det som det ska, låter hur bra som helst.
Vad beror detta på?

Senast redigerat av Mapaz (7 juli 2015)

Jacken92
9 juli 2015 · 247 Inlägg

Kan (för) hög lufthastighet genom en port vara skadligt eller påverkar negativt på något sätt förutom flåset?

JonasAlm
9 juli 2015 · 11 Inlägg

Tja!
Har byggt en baslåda till 740n på 54L
det kommer sitta 2 st mtx 10"basar i den

fårgan är! hur stor port ska jag ha?
kan jag räkna ut det?
hur lång ska den va?
tappar lådan tryck om man har för stor port??

Jacken92
9 juli 2015 · 247 Inlägg

RallyStukarn skrev:
Tja!
Har byggt en baslåda till 740n på 54L
det kommer sitta 2 st mtx 10"basar i den

fårgan är! hur stor port ska jag ha?
kan jag räkna ut det?
hur lång ska den va?
tappar lådan tryck om man har för stor port??

Mer exakt vad är det för basar, specifikationer..? 54l låter väldigt lite till 2 10" i portat om du frågar mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang