Läckage av någon olja (LÖST)

stefanpette
29 juni 2015 · 137 Inlägg

Nyss skaffat bilen och har inte koll på allting då jag inte haft automat tidigare.

Vad är detta röret till, kommer någon röd vätska ur den som är oljig om jag säger så.
XC70 -02

http://i.imgur.com/1dke9p5l.jpg
http://i.imgur.com/IzIF6I4l.jpg

Senast redigerat av stefanpette (2 juli 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 juni 2015 · 3 730 Inlägg

Känns väl som växellådsolja. Det ska inte läcka ut. Åtgärda snarast!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zzr94092
29 juni 2015 · 4 387 Inlägg

kan det vara röret till "oljestickan" till aut,lådan

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juni 2015 · 14 047 Inlägg

zzr94092 skrev:
kan det vara röret till "oljestickan" till aut,lådan

Röret är för krokigt för det och går uppåt och inte åt sidan.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (29 juni 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
29 juni 2015 · 5 727 Inlägg

Hej!
Om oljan är röd är det med stor sannolikhet automatväxellådsolja.
Fråga på Volvo vad röret har för funktion. Läckan måste i vilket fall som helst fixas. Jag skulle skruva loss fästet som syns där röret går in i växellådan och undersöka varför det läcker.

stefanpette
29 juni 2015 · 137 Inlägg

Va in och hörde med Volvo och det är som ni skriver automatlådeolja. Och troligen är det en o-ring också som är problemet vilket jag ska åtgärda imorgon. Nivån va lite för hög så det gör inget att det försvinner lite xD

MEEEEN till stora frågan igen.
Hur fan fyller man på smidigaste viset? Volvo säger att man fyller via röret där nivåstickan sitter och det är jag med på. MEN den sitter då fan inte lätt till.. Hur löser man detta på smidigaste viset?

//Stefan

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 juni 2015 · 14 047 Inlägg

stefanpette skrev:
Va in och hörde med Volvo och det är som ni skriver automatlådeolja. Och troligen är det en o-ring också som är problemet vilket jag ska åtgärda imorgon. Nivån va lite för hög så det gör inget att det försvinner lite xD

MEEEEN till stora frågan igen.
Hur fan fyller man på smidigaste viset? Volvo säger att man fyller via röret där nivåstickan sitter och det är jag med på. MEN den sitter då fan inte lätt till.. Hur löser man detta på smidigaste viset?

//Stefan

Tratt, flaska med slang på eller liknande.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
stefanpette
29 juni 2015 · 137 Inlägg

Vettemannen skrev:

stefanpette skrev:
Va in och hörde med Volvo och det är som ni skriver automatlådeolja. Och troligen är det en o-ring också som är problemet vilket jag ska åtgärda imorgon. Nivån va lite för hög så det gör inget att det försvinner lite xD

MEEEEN till stora frågan igen.
Hur fan fyller man på smidigaste viset? Volvo säger att man fyller via röret där nivåstickan sitter och det är jag med på. MEN den sitter då fan inte lätt till.. Hur löser man detta på smidigaste viset?

//Stefan

Tratt, flaska med slang på eller liknande.

/Benny

Hur långt ner som helst.. Massa slangar och skit, men får försöka hitta nått vis att lösa det på!

Christian S
30 juni 2015 · 4 816 Inlägg

röret på bilden är till kylningen av oljan, röret övergår till slang innan den kopplas in i kylet.

så jävla trångt är det inte, bara att ta bort friskluftsröret imellan luftburken och fronten.
jag har använt en tratt med slang på när jag har bytt oljan automatlådan på några bilar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
stefanpette
30 juni 2015 · 137 Inlägg

Christian S skrev:
röret på bilden är till kylningen av oljan, röret övergår till slang innan den kopplas in i kylet.

så jävla trångt är det inte, bara att ta bort friskluftsröret imellan luftburken och fronten.
jag har använt en tratt med slang på när jag har bytt oljan automatlådan på några bilar.

Kalas, ska prova det. smile

Evildan
30 juni 2015 ·

En sådan här kanske kan hjälpa?

http://www.autopartner.se/bransle/tankf … aska-350cc

Gjord i mjukplast och går således att skapa ett vacuum i för att sedan pressa ur ATF ned i röret.

torsen
1 juli 2015 · 7 236 Inlägg

stefanpette skrev:
Va in och hörde med Volvo och det är som ni skriver automatlådeolja. Och troligen är det en o-ring också som är problemet vilket jag ska åtgärda imorgon. Nivån va lite för hög så det gör inget att det försvinner lite xD

MEEEEN till stora frågan igen.
Hur fan fyller man på smidigaste viset? Volvo säger att man fyller via röret där nivåstickan sitter och det är jag med på. MEN den sitter då fan inte lätt till.. Hur löser man detta på smidigaste viset?

//Stefan

Biltemas oljebytare har jag använt på flera bilar med gott resultat.
T ex MB G-Wagen och L R Defender där nivåpluggarna sitter besvärligt till.
smile

stefanpette
2 juli 2015 · 137 Inlägg

Skulle bara fylla på lite, så en tratt med i röret sen en slang och en till tratt för att fylla blev bra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang