Registrera om mc till 25kw.

-jimmy
25 juni 2015 · 377 Inlägg

Hej.

Hojen har en tjänstevikt på 150kg och har 36kw.
Alltså går det inte att bruka den på A2 kort, inte heller om den stryps till 35kw.
Kan jag inte istället köpa en 25kw strypning och montera och registrera om till 25kw och på så vis få den godkänd till a2 behörighet?

Eller finns det någon regel om att man inte får strypa ner allt för mycket?

Mvh

Mervolic Yawn...
25 juni 2015 · 3 151 Inlägg

korkortsportalen.se skrev:
1. Tvåhjulig mellanstor motorcykel
(max 35 kW och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg och som, om fordonets originalutförande har ändrats, har sitt ursprung i ett fordon med högst den dubbla effekten.

Du får alltså som mest halvera effekten. Så att strypa till 25kw borde ju gå bra, men bäst är väl att mejla Transportstyrelsen och fråga. Dock är ju en MC med 25kw inte lika roligt som 35kw, men vad gör man...

-jimmy
25 juni 2015 · 377 Inlägg

Okej, då borde det ju gå..
30kw hade ju varit perfekt, men jag antar att det bara finns 25kw godkända att köpa till den hojen.

Får nog mejla och se efter då.. och ett mejl till strypningsfirman..

Eller så skaffar jag en annan hoj. tongue

Senast redigerat av -jimmy (25 juni 2015)

Mervolic Yawn...
25 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Tycker det jag med, men hör med strypfirman. Dom kan säkert fixa fram 30kW strypning också, om det inte finns någon dum lag om det också. smile

-jimmy
30 juni 2015 · 377 Inlägg

Strypningsfirman kunde ordna fram 24kw strypning från ktm.
kunde dock inte garantera att den skulle bli godkänd, då det har varit lite styr med den modellen... hmm.

Mervolic Yawn...
30 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Hmm, okej. Det är ju till och med under 25kW? hmm Vet inte hur det brukar vara, visserligen, men låter märkligt att den inte är godkänd då.

Senast redigerat av Mervolic (30 juni 2015)

-jimmy
30 juni 2015 · 377 Inlägg

Har googlat lite på modellen ang strypning, men hittar inget bra svar direkt. Några säger att modellen går igenom, andra inte..

Men 24kw är ju inget o hänga i julgranen.. och att köra utan stryp vill man ju inte wink

Senast redigerat av -jimmy (30 juni 2015)

Mervolic Yawn...
1 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Har du inte åldern inne för att ta obegränsat A-kort? Annars låter det roligare att köpa en annan hoj faktiskt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang