MB c200t -96 går bara på 2 cylindrar

Steel88 Inte som alla andra.
2 januari 2010 · 63 Inlägg

God Kväll!

Min c200 Funkar inte riktigt som den ska. felet uppstod för några veckor sedan helt utan vidare. Jaga var ute å körde bilen en kväll och den gick hur bra som helst. Dagen efter då jag går ut och startar den så går den pissdåligt. Den hade ingen ork och regerade skit dåligt på gasen. Att den gick på 2 cylindrar var ganska svårt att utskilja vid tillfället då jag några dagar innan tappat avgassystemet vid stora anslutningen efter katten. Skruvade ihop provisoriskt utan "packningen" Så den lät ju som en traktor ändå.

Hur som helst så lyckades jag efter lite felsökning komma fram till att den bara gick på burk 1 och 4. sitter nå wastefire likande tändsystem så det är en dubbel spole till 2 cylindrar. jag bytte den spolen som inte verkade funka (satt elakt som faan till under insuget) men utan resultat! Gick fortfarande lika dåligt och inte på burk 2 och 3.

Efter att ha tittar runt lit i AutoData så hittade jag ett sätt att kolla felkoderna med hjälp av en diod och en liten strömbrytare. Lödde då ihop ett litet diagnosverktyg och testade i datalänksanslutningen. Den funkade men gav mig bara resultatet 1. Dvs inga fel påträffade.

Någon som kan ge mig tips på vad jag ska göra? eller vad felet kan vara?
En tanke som slagit mig är ju att Luftmätaren till bilen är av modell "grenrörstrycksensor" kan den ha påverkats av att avgassystemet mer eller mindre inte existerar just nu bakom katten?

Information om bilen:
Märke: Mercedez-Benz
Modell: C200t
Årsmodell: 1996
Motor: 2.0l DOHC
Motorkod: 111.941
Mil: 21500

Tack på förhand Mvh Daniel S

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein
Steel88 Inte som alla andra.
3 januari 2010 · 63 Inlägg

Ingen som har nån ide?

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein
General_power
8 januari 2010 · 37 Inlägg

Steel88 skrev:
Ingen som har nån ide?

Precis sådär hände det för mig, dock en volvo. Faktiskt efter att jag kört utan bakre avgassystem också.. yikes

Kolla efter läckage i motorrummet, rotor, fördelarlock! Fördelarlock och rotor går rätt snabbt att skruva loss. Kolla om de ser bra ut.. Har du tillgång till sådana verktyg, så mät tändkablarna och de..

Kort och gott: Jag skulle kollat fördelarlocket och rotorn, minsta lilla spricka i fördelarlocket kan göra att bilen uppför sig så! Ser allt ändå bra ut där, prova spruta startgas över hela insuget, och på slangar och dylikt, går bilen upp i varv eller hostar till så drar den tjuvluft någon stans - lokalisera vart! För bilen går inte få igång va? tyckte det stod så.. Tänkte att den borde la hosta till lite på startgas, OM den nu läcker någonstans.. Annars, kolla gnista?

De är jävla jobbigt med sådana här fel, det är inte lätt att veta helt säkert vad de kan vara. De man vill ha som svar, är ju någon som vart med om något liknande, och vad isåfall felet var.

Hoppas du får ordning på den, mvh!

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
8 januari 2010 · 857 Inlägg

Kolla att tändkablarna är okej och inte har sprickor och så..

masens
9 januari 2010 · 118 Inlägg

Är det en med tändspolar mellan kamaxlarna? Om du har det kolla vilka cylindrar hdrn inte går på och byt plats på tändspolarnan och se om flet flyttas  tll nästa cylindrar

Saab 96 "HUGO" (1975)
lappkenth
26 januari 2010 · 5 Inlägg

Jag har en Mercedes c200 -95 som har exakt likadant fel.Den går bara på två cylindrar 1an och fyran.

Jag ahr bytt spolar, tändmodul,tändkablar,stift,luftmängdmätare mm mm får den inte att tända på 2 och 3cylindrar.


Tacksam om någon har något tips för att hitta felet

Kenth

Steel88 Inte som alla andra.
30 januari 2010 · 63 Inlägg

oj hade glömt denna tråd.

Motorn startar men går bara på 2 burkar (1.4) jag får felkod "21" vilket är för tändspole för burk 2.3. har mätt upp alla kablar och spolen och bytt plats på spolarna och haft mig nu. Allt leder bara till databoxen som finns i motorutrymmet. (den som tar emot kabelhärvan från motorn). Antar att jag lär byta databox innan jag är klar, och den är fan inte billig. fördelare än för gammalmodigt för denna elektriska mardröm!

Hur mkt jag än mäter och tittar så får spolen för 2.3 ingen kontakt.


Lappkent: Antar att du också måste se över databoxen?

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein
Steel88 Inte som alla andra.
30 januari 2010 · 63 Inlägg

Här är boxen som binder samman motorns el med resten.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/64482/849315_w5jlxj.jpg

tror fan det är den som krånglar!
Men var hittar jag en ny? Såg en på bildelsbasen förr som kostade 7000:- men hittar den inte längre.
Och ja, Jag är medveten om att en slang saknas. det är en vaccum slang från insuget. tog ur den för att få en bra bild bara.

Senast redigerat av Steel88 (30 januari 2010)

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein
lappkenth
9 maj 2010 · 5 Inlägg

MB C200 _95
Min Mercedes går bara på 2an och 3ans cylindrar.Har bytt tre
tändmoduler,tändkablar,stift,tändspolar.luftmängdmätare,mm,mm,mm och det är inte tändmodulen.
Kan det vara scartkabeln mellan modulen och 2-3ans tändspole.Har även bytt kabeln med givare mellan modulen och svänghjulet!!!! Jag vet 3 personer som har likadant fel på sina bilar.Har haft den på verkstad och även ringt Mercedes Sverige och ingen kan lösa problemet.Jag har kostat på den 73000:- utan resultat

lappkenth
9 maj 2010 · 5 Inlägg

Steel88

Har bytt tre sycken utan resultat

lappkenth
9 maj 2010 · 5 Inlägg

Det är helt sjukt att inte Mercedes Sverige (Malmö) kan tala om vad det är för fel då vi är så många som har exakt likadant fel på bilen!!!! Jag har haft nitton Mercedesar men det här var absolut den sista.
Köper man bil så ska man inte köpa sig problem särskilt då inte Mercedes själva kan lösa problemet!!!

lappkenth
9 maj 2010 · 5 Inlägg

masens skrev:
Är det en med tändspolar mellan kamaxlarna? Om du har det kolla vilka cylindrar hdrn inte går på och byt plats på tändspolarnan och se om flet flyttas  tll nästa cylindrar

felet flyttas till 1-4an

Steel88 Inte som alla andra.
9 maj 2010 · 63 Inlägg

gett upp pga insidertips (!) kör nu megasquirt!

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapade med det gamla sättet att tänka på - Albert Einstein
david-a
20 oktober 2010 · 2 Inlägg

Hej, Jag har en Mercedes c200 -95 som har exakt likadant fel.Den går bara på två cylindrar 1an och fyran.

Jag har bytt tändspoler, tändkablar,stift,luftmängdmätare mm mm får den inte att tända på 2 och 3cylindrar.


Tacksam om någon har något tips för att hitta felet
david-A

e-mail: dhawan.sweden@gmail.com

david-a
20 oktober 2010 · 2 Inlägg

Hej, Jag har en Mercedes c200 -95 som har exakt likadant fel.Den går bara på två cylindrar 1an och fyran.

Jag har bytt tändspoler, tändkablar,stift,luftmängdmätare mm mm får den inte att tända på 2 och 3cylindrar.


Tacksam om någon har något tips för att hitta felet
david-A

e-mail: dhawan.sweden@gmail.com

Paragraf
1 juli 2015 · 78 Inlägg

Någon som kommit fram till vad felet är, någon ny information?

Felet kom från ingenstans när jag var ute och körde, 1 , 4 utan gnista. har bytt spolar, kablar, stift, planat topp, rengjort varenda liten vrå i motorn utan resultat.

Att det ens finns såhär invecklade problem som ingen vet vad det är, helt sjukt.

mvh

ladanpro
6 april 2016 · 2 Inlägg

Desperat försök att få liv i en gammal tråd.  Nu går min - 96 200 bara på cylinder 1 och 4. Jag har testat lite men hittar ingen lösning. Är det någon här som har gjort det?

Mvh Daniel

BMW 357 "BMV8" (1988)
fadret
6 april 2016 · 1 125 Inlägg

Vet att vissa har problem med kabelhärvan till motorn,finns mycket att läsa om på mbsca.com,där är det mycket kunnigt folk som bara håller på med Mercedes

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Nybergrobin
6 april 2016 · 2 378 Inlägg

farsan hade exakt samma fel och då var det iaf datorn som fick bytas. Tändmodul tror jag bildelsbasen kallade det.

Är bilen nog gammal (97 någongång) så slipper man koda in den.

ladanpro
7 april 2016 · 2 Inlägg

Tack för den infon. Det är en 96:a. En sen w124.  Skulle tro att det är prylen som sitter fram till vänster om i motorrummet med två "scartkontakter"?

BMW 357 "BMV8" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang