Growe
Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2015
· 13 741 Inlägg
AccelGR skrev:
Growe skrev:
lättaste är att ta ner tråget (väldigt lätt) fylla det med vatten samma mängd som man använder vid ett oljebyte och sätta röret ovanför den nivån då är det safe eftersom motorn använder en del av den oljemängden som ligger i tråget.
Growe skrev:
Du får ta dig till någon av returbilens ställen slita bort ett original volvo x40 2.0T aggregat mitzu 12T
borde vara lagom till en 1.4 den leverar luft till 160hk safe utan krångel..
intercooler från någon vw diesel dessa passar perfekt på en liten bil då dom sitter i ena hörnet
sen passar man på att ta bort agget komplett med vatten rör olja in och retur så har man en bra grund
en turbo kostar 600kr
intercooler 300kr
du kan jhu pröva med en ställbar btr finns på kl för 1300kr
ett par flänsar till grenrör och främre rör.. kostar ett par hundra styck.
sen lite rör till avgassystemet
en helg i garaget..
även om jag personligen föredrar att sköta soppan med ett sep system om man inte anpassar hela soppa systemet.
kan fixa fram ett tillskots sprut. har 2st liggandes ena behöver dock lite arbete då en komponent gått av
men bara inte orkat beställt drivsteget som gått av
Mycket bra info, tackar för det. Smart tips för att hitta intercooler och turbo.
Hur vet jag hur mycket vatten som ska fyllas i tråget?
Tillskotsprut har jag läst i många trådar, men har inte rikigt förstått vad det innebär. Är det när man monterar extra spridare på tryckröret? Vad jag förstått kan man sätta i t.ex två extra spridare som styrs av varsin tryckvakt vid olika tryck?
Bränsletrycksregulator kostar ju en del, men spridare har jag redan 4 från orginalmotorn som jag tänkte att jag kanske kunde dra nytta av.
kollar i någon oljeguide eller i instruktionsboken hur mycket olja motorn ska ha vid ett oljebyte. helt klart det bästa sättet att se om det kommer fungera bra eller ej.
när jag snackar tillskotssprut så är det inte någon form av amatör grej som bara har av och på.
utan tillskotssprutet jag pratar om har en sensor som är ställbar där man ställer in tillslags tryck
när trycket som är inställt så startar tillskottet sen kan man fin styra det genom att man ställer hur mycket spridarna sprutar in man kan ha ett antal spridare beronde på hur mycket soppa man behöver. jag antar att den även känner av trycket så den ökar soppan beronde på laddtryck då det sitter en 3bars mapsensor på den
http://s4.zetaboards.com/Speed_FreakZ/topic/8070102/4/ här finns det lite bilder på hur tillskottsprutet ser ut. antar att det är från samma person som mina 2 kommer från. känner sonen till tillverkaren.
det är jhu inte lika bra som ett riktigt sprut men bättre än fullösningar..
polarn hade så på sin volvo körde 278hk ur en b230Fk med original 360Gl sprut och e85 gick jävligt bra och jämnt och fint. han körde med 3st spridare extra
Kör fort så hinner inget hända...