Rquired
Allmänt envis
1 juli 2015
· 12 512 Inlägg
BMWs näst senaste treserie var en vettig konstruktion och i allmänhet var inte felen särskilt många eller allvarliga, rostskyddet är bra men rost kring ramen för den öppningsbara bakrutan är inte helt ovanligt och orsaken är att kåporna runt omkring ligger mot lacken på en del exemplar. Förr eller senare blir det hål och rostblåsor men problemet är känt och BMW brukar ta det på garanti om inte något är heltokigt med bilens historik.
Tar man en titt i statistiken så förekommer problem med antisladdsystem och ABS, om det inte är en trasig sensor någonstans i bilen (normalt slitage) så kan det vara hydraulpumpen som krånglar. BMW är glada i att byta ut kompletta pumpar för en dyr peng vilket är helt onödigt när det räcker med att byta ut den trasiga ventilen för runt 2.000:- totalt.
Så fortsätter det med eventuellt lite småtjafs som dörrhandtag som fastnar i utfällt läge, någon sensor och så vidare men E9x känns som ett tryggt val och de flesta exemplaren rullar på utan problem. Men nu har du siktat in dig på den varianten som är ett undantag, lite av seriens svarta får?
Bilar med dieselmotor och fyra cylindrar, N47 från och med 2007, har problem med kedjan som nämnts men även med huggande koppling vilket kan bli dyrt om hela paketet med koppling och svänghjul behöver bytas. Det är värt och nämna att det är en av BMWs vanligaste motorer och att långt från alla har drabbats av några som helst problem, även om det säkert finns en och annan som inte kan ett dugg om bilar och kör runt med huggande koppling och rasslande kedja i tron av att bilen skall vara på det viset, så kan mörkertalet inte vara så stort att modellen är värd att stämplas som skräp.
För övrigt har BMW kallat tillbaka N47 för byte av kedjespännaren mot en uppdaterad variant och kontroll av kedjan, om den senare är skadad eller sträckt byts hela paketet och åtgärden är kostnadsfri. Om det löser de problem som funnits vet vi inte än på ett tag.
Men du kan alltid titta efter andra motorer; smaken är olika med 325d, 320i eller 325i är trevligare än dieselfyran om du frågar mig. De hade varit värda en tanke även om N47 varit skottsäker, sedan finns föregångaren till N47 med prefixet M som sällan krånglar om man vill säkra upp köpet lite grand.
Lycka till med köpet!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.