Köpråd Bmw 320d E91 08'A

lixer
29 juni 2015 · 464 Inlägg

Hej! Funderar på köpa en Bmw  320d e 91, tittat på några som gått runt 18-22 tusen mil, Något man behöver fundera på speciellt, något som kanske bör bytas ut runt de miltalen?

Tack så länge

Richtenb
29 juni 2015 · 1 359 Inlägg

Har själv en 325 E90 med 20 000 mil och på den börjar stötdämparna bli slitna. (aldrig bytts)

Kolla även att du inte har gnisslet från styrservon (fullt rattutslag när bilen är kall) vanligt fel på E90 ivarjefall.

annars borde det inte vara något annat än ev spindelleder, yttre styrleder. men knappast något stort

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
lixer
29 juni 2015 · 464 Inlägg

Okej tack för tips. HUr är det med koppling, något som börjar behöva bytas runt 20k sträcket? är ute efter en manuell låda så.

Cupra_
29 juni 2015 ·

På min förra fick jag byta dämpare och fjädrar bak vid ca 9000 mil (m-sport chassi) och bakluckan på garantin då den rostat sönder.. Det är den jag har uppe under gamla bilar.

lixer
29 juni 2015 · 464 Inlägg

Deception skrev:
På min förra fick jag byta dämpare och fjädrar bak vid ca 9000 mil (m-sport chassi) och bakluckan på garantin då den rostat sönder.. Det är den jag har uppe under gamla bilar.

Ok bra att veta, har i åtanke, tack för svar

Richtenb
30 juni 2015 · 1 359 Inlägg

Min koppling är något sliten. Erfarenheten från tidigare BMW brukar säga att bytet brukar komma runt 30000 mil.
Naturligtvis beroende på tidigare ägare men normalt kört

lixer skrev:
Okej tack för tips. HUr är det med koppling, något som börjar behöva bytas runt 20k sträcket? är ute efter en manuell låda så.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
lixer
1 juli 2015 · 464 Inlägg

Ok, jo så är det väl med det mästa antar jag. Men tack för svaret. 

Richtenb skrev:
Min koppling är något sliten. Erfarenheten från tidigare BMW brukar säga att bytet brukar komma runt 30000 mil.
Naturligtvis beroende på tidigare ägare men normalt kört

lixer skrev:
Okej tack för tips. HUr är det med koppling, något som börjar behöva bytas runt 20k sträcket? är ute efter en manuell låda så.

Janneutanb
1 juli 2015 · 7 271 Inlägg

Glöm inte den dåliga kamkedjedrivningen på diesel 4 an.
Inte helt ovanligt att kedjan går av.

Rquired Allmänt envis
1 juli 2015 · 12 512 Inlägg

BMWs näst senaste treserie var en vettig konstruktion och i allmänhet var inte felen särskilt många eller allvarliga, rostskyddet är bra men rost kring ramen för den öppningsbara bakrutan är inte helt ovanligt och orsaken är att kåporna runt omkring ligger mot lacken på en del exemplar. Förr eller senare blir det hål och rostblåsor men problemet är känt och BMW brukar ta det på garanti om inte något är heltokigt med bilens historik.

Tar man en titt i statistiken så förekommer problem med antisladdsystem och ABS, om det inte är en trasig sensor någonstans i bilen (normalt slitage) så kan det vara hydraulpumpen som krånglar. BMW är glada i att byta ut kompletta pumpar för en dyr peng vilket är helt onödigt när det räcker med att byta ut den trasiga ventilen för runt 2.000:- totalt.

Så fortsätter det med eventuellt lite småtjafs som dörrhandtag som fastnar i utfällt läge, någon sensor och så vidare men E9x känns som ett tryggt val och de flesta exemplaren rullar på utan problem. Men nu har du siktat in dig på den varianten som är ett undantag, lite av seriens svarta får?

Bilar med dieselmotor och fyra cylindrar, N47 från och med 2007, har problem med kedjan som nämnts men även med huggande koppling vilket kan bli dyrt om hela paketet med koppling och svänghjul behöver bytas. Det är värt och nämna att det är en av BMWs vanligaste motorer och att långt från alla har drabbats av några som helst problem, även om det säkert finns en och annan som inte kan ett dugg om bilar och kör runt med huggande koppling och rasslande kedja i tron av att bilen skall vara på det viset, så kan mörkertalet inte vara så stort att modellen är värd att stämplas som skräp.

För övrigt har BMW kallat tillbaka N47 för byte av kedjespännaren mot en uppdaterad variant och kontroll av kedjan, om den senare är skadad eller sträckt byts hela paketet och åtgärden är kostnadsfri. Om det löser de problem som funnits vet vi inte än på ett tag.

Men du kan alltid titta efter andra motorer; smaken är olika med 325d, 320i eller 325i är trevligare än dieselfyran om du frågar mig. De hade varit värda en tanke även om N47 varit skottsäker, sedan finns föregångaren till N47 med prefixet M som sällan krånglar om man vill säkra upp köpet lite grand.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DasAuto
1 juli 2015 · 2 751 Inlägg

Rquired skrev:
BMWs näst senaste treserie var en vettig konstruktion och i allmänhet var inte felen särskilt många eller allvarliga, rostskyddet är bra men rost kring ramen för den öppningsbara bakrutan är inte helt ovanligt och orsaken är att kåporna runt omkring ligger mot lacken på en del exemplar. Förr eller senare blir det hål och rostblåsor men problemet är känt och BMW brukar ta det på garanti om inte något är heltokigt med bilens historik.

Tar man en titt i statistiken så förekommer problem med antisladdsystem och ABS, om det inte är en trasig sensor någonstans i bilen (normalt slitage) så kan det vara hydraulpumpen som krånglar. BMW är glada i att byta ut kompletta pumpar för en dyr peng vilket är helt onödigt när det räcker med att byta ut den trasiga ventilen för runt 2.000:- totalt.

Så fortsätter det med eventuellt lite småtjafs som dörrhandtag som fastnar i utfällt läge, någon sensor och så vidare men E9x känns som ett tryggt val och de flesta exemplaren rullar på utan problem. Men nu har du siktat in dig på den varianten som är ett undantag, lite av seriens svarta får?

Bilar med dieselmotor och fyra cylindrar, N47 från och med 2007, har problem med kedjan som nämnts men även med huggande koppling vilket kan bli dyrt om hela paketet med koppling och svänghjul behöver bytas. Det är värt och nämna att det är en av BMWs vanligaste motorer och att långt från alla har drabbats av några som helst problem, även om det säkert finns en och annan som inte kan ett dugg om bilar och kör runt med huggande koppling och rasslande kedja i tron av att bilen skall vara på det viset, så kan mörkertalet inte vara så stort att modellen är värd att stämplas som skräp.

För övrigt har BMW kallat tillbaka N47 för byte av kedjespännaren mot en uppdaterad variant och kontroll av kedjan, om den senare är skadad eller sträckt byts hela paketet och åtgärden är kostnadsfri. Om det löser de problem som funnits vet vi inte än på ett tag.

Men du kan alltid titta efter andra motorer; smaken är olika med 325d, 320i eller 325i är trevligare än dieselfyran om du frågar mig. De hade varit värda en tanke även om N47 varit skottsäker, sedan finns föregångaren till N47 med prefixet M som sällan krånglar om man vill säkra upp köpet lite grand.

Lycka till med köpet!

Har inte 4cyl Bensin i 5/3 serie väldigt mycket diverse problem. Allt från tändspolar o spridare.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Rquired Allmänt envis
1 juli 2015 · 12 512 Inlägg

DasAuto skrev:
Har inte 4cyl Bensin i 5/3 serie väldigt mycket diverse problem. Allt från tändspolar o spridare.

Om man lyssnar på forumen så ja, men det verkar vara den klassiska hönan av en fjäder. Problemet var en barnsjukdom i ordets rätta bemärkelse och något som BMW åtgärdade även om de tog tid på sig, den senaste uppdateringen kom 2010 och verkar ha botat problemet eftersom nyare modeller (t.ex F10 som fanns med samma motor som äldre E60) inte 'drabbas' om man läser genom forumen.

Samma uppdaterade delar installerades löpande på äldre årsmodeller 07-10 under 2011 i samband med service eller liknande, eller borde ha gjorts enligt ett PuMA-ärende från BMW åtminstone men vill man vara säker på att en specifik bil åtgärdats så kan man ringa och be dem kolla i sina register.

Sedan är direktinsprutning en lite känslig teknik om du frågar mig, det var problem i slutet av 90-talet med t.ex Mitsubishi/Volvo GDI och det finns problem idag hos de flesta märken. Men med bra bränsle, en lite gasglad körstil istället för att härva runt på låga varv och inte allt för mycket korta sträckor så verkar de trivas bättre. Det gäller visserligen alla motorer men märks särskilt tydligt på direktinsprutade bensinmotorer.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DasAuto
1 juli 2015 · 2 751 Inlägg

Rquired skrev:

DasAuto skrev:
Har inte 4cyl Bensin i 5/3 serie väldigt mycket diverse problem. Allt från tändspolar o spridare.

Om man lyssnar på forumen så ja, men det verkar vara den klassiska hönan av en fjäder. Problemet var en barnsjukdom i ordets rätta bemärkelse och något som BMW åtgärdade även om de tog tid på sig, den senaste uppdateringen kom 2010 och verkar ha botat problemet eftersom nyare modeller (t.ex F10 som fanns med samma motor som äldre E60) inte 'drabbas' om man läser genom forumen.

Samma uppdaterade delar installerades löpande på äldre årsmodeller 07-10 under 2011 i samband med service eller liknande, eller borde ha gjorts enligt ett PuMA-ärende från BMW åtminstone men vill man vara säker på att en specifik bil åtgärdats så kan man ringa och be dem kolla i sina register.

Sedan är direktinsprutning en lite känslig teknik om du frågar mig, det var problem i slutet av 90-talet med t.ex Mitsubishi/Volvo GDI och det finns problem idag hos de flesta märken. Men med bra bränsle, en lite gasglad körstil istället för att härva runt på låga varv och inte allt för mycket korta sträckor så verkar de trivas bättre. Det gäller visserligen alla motorer men märks särskilt tydligt på direktinsprutade bensinmotorer.

Jaha, vet i alla fall en bekant där hans bmw E60 facelift bokstavligen ätit spolar och spridare(fanns säkert 4-5 revisioner). Nox sensorer verkar vara en dålig länk med. Bra att dom återgärdat det smile Sjukt trevliga bilar annars.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Rquired Allmänt envis
1 juli 2015 · 12 512 Inlägg

DasAuto skrev:

Rquired skrev:

DasAuto skrev:
Har inte 4cyl Bensin i 5/3 serie väldigt mycket diverse problem. Allt från tändspolar o spridare.

Om man lyssnar på forumen så ja, men det verkar vara den klassiska hönan av en fjäder. Problemet var en barnsjukdom i ordets rätta bemärkelse och något som BMW åtgärdade även om de tog tid på sig, den senaste uppdateringen kom 2010 och verkar ha botat problemet eftersom nyare modeller (t.ex F10 som fanns med samma motor som äldre E60) inte 'drabbas' om man läser genom forumen.

Samma uppdaterade delar installerades löpande på äldre årsmodeller 07-10 under 2011 i samband med service eller liknande, eller borde ha gjorts enligt ett PuMA-ärende från BMW åtminstone men vill man vara säker på att en specifik bil åtgärdats så kan man ringa och be dem kolla i sina register.

Sedan är direktinsprutning en lite känslig teknik om du frågar mig, det var problem i slutet av 90-talet med t.ex Mitsubishi/Volvo GDI och det finns problem idag hos de flesta märken. Men med bra bränsle, en lite gasglad körstil istället för att härva runt på låga varv och inte allt för mycket korta sträckor så verkar de trivas bättre. Det gäller visserligen alla motorer men märks särskilt tydligt på direktinsprutade bensinmotorer.

Jaha, vet i alla fall en bekant där hans bmw E60 facelift bokstavligen ätit spolar och spridare(fanns säkert 4-5 revisioner). Nox sensorer verkar vara en dålig länk med. Bra att dom återgärdat det smile Sjukt trevliga bilar annars.

Fyra eller fem revisioner kan säkert stämma för det tog tid innan de kom till rätta med dem, NOx-sensorn kan vålla problem den med men även om bara en minoritet av bilarna fick större eller mer långvariga problem tror jag att verkstäderna var en av orsakerna till att problemet fick oproportionerligt mycket uppmärksamhet.

Allting är inte svart eller vitt och du nämnde sensorn men de här motorerna har även en katalysator för kväveoxider, en trasig sensor kan skada den och orsaka följdproblem. Skadade sensorer eller andra följdproblem kan ge felaktiga värden till motorstyrningen, bilen sätter en felkod på att motorn misständer och så byter verkstaden ännu en uppsättning spolar och sedan ännu en utan att gräva djupare i vad som skapar felkoden.

Samma sak gäller spridare, varje individuell del skiljer sig något från en annan och de specifika egenskaperna skall anges i motorstyrningen vid byte. Struntar man i det och har tur ligger den nya delen nära den som byts ut och det kan fungera annars inte. Frågan är hur många fullt fungerande delar som har slussats in i och ut ur kundernas bilar för att verkstäderna inte kan eller bryr sig om att göra ett korrekt jobb? Generalagenten för BMW i Sverige och många av verkstäderna knutna till dem har inte allt för höga ambitioner eller något större intresse för kunderna, så har det tyvärr varit länge.

Senast redigerat av Rquired (1 juli 2015)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DasAuto
1 juli 2015 · 2 751 Inlägg

Rquired skrev:
Frågan är hur många fullt fungerande delar som har slussats in i och ut ur kundernas bilar för att verkstäderna inte kan eller bryr sig om att göra ett korrekt jobb? Generalagenten för BMW i Sverige och många av verkstäderna knutna till dem har inte allt för höga ambitioner eller något större intresse för kunderna, så har det tyvärr varit länge.

Låter som Audi Sverige det där smile

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang