Funderingar yrkesförare, lastbil. Lönen är inte där jag vill att den ska vara.

Buzen
3 juni 2015 · 3 Inlägg

Hej,

Arbetat som lagerarbetare i några år och trivs med det men företaget klarade sig tyvärr inte utan fick lägga ner i början av året. Är därför arbetslös.

Funderar nu på att gå en yrkesutbildning på 34 veckor som min kommun anordnar, Yrkesförare, lastbil. Denna ger:

- C + CE
- ADR Grund
- KL 1
- Arbete på väg
- Truckintyg (har redan A+B)
- Utbildningsintyg fordonsmonterad kran
- Yrkeskompetensbevis

Efter utbildningen är jag "anställningsbar som lastbilschaufför vid nationella eller internationella godstransporter."

Att köra lastbil och det utomlands är lite av en pojkdröm men det blir tyvärr inte alltid som man vill utan jag halkade in som lagerarbetare på ett bananskal. Nu har jag dock chans att förverkliga drömmen men sedan fick jag reda på lönen, den är ju inte alls bra och det finns ju inga möjligheter, så som jag fattar det, att den ska bli högre.

Pratade med Transport och där sa man att ingångslönen är 24,608 kr och att man först efter 4 år får så kallad fullön som är 24,825 kr. Detta skulle enligt personen jag pratade med vara "en mycket bra ingångslön". Kan kan inte hålla med då jag hade 28,075 kr som lagerarbetare efter två år. Hade företaget klarat sig hålla flytande hade jag haft stora möjligheter att inom några år bli förman och sedan lagerchef. Men, men...

Att sitta och köra lastbil är mycket krävande psykiskt då man måste hålla skärpan hela tiden. Förstår inte hur lönen kan vara så låg och att det inte finns någon chans till ökning. Folk som arbetar på callcenter/telemarketing har ju denna lön.

- Skulle jag köra distribution lokalt får jag 24,608 kr/mån.
- Skulle jag köra fjärr får jag 24,608 kr/mån + 182 kr per halvdygn + 265 kr i traktamente. (Ett dygn blir alltså 182 + 182 + 265 kr =628 kr).
- Skulle jag köra utomlands får jag 24,608 kr/mån + 445 kr dygn (alltås mindre än att köra fjärr).
- Premiekomp på 5 kr/tim .

Ofta kan förare i dag förhandla sig fram till 15-25 kr/tim i premiekomp, sa man på Transport, eftersom det i dag är brist på förare men det kan jag inte se efter att ha kollat på AMS och andra jobbsökarsidor.

Min kommun har andra yrkesutbildningar, bl.a maskinförare anläggning. Där är ingångslönen från 1 maj 2015, 26,100 kr, och där finns det stora chanser till löneförhöjning och andra förmåner.

När man som jag ligger i startgroppen av att starta familj, kommer bli pappa i mittan av december, så är lönen av vikt.

Åsikter?

/Buzén

Hamilton
3 juni 2015 · 8 864 Inlägg

Lönen kan man ju alltid förhandla om, inget är hugget i sten.
Hur stort är utbudet av lediga jobb i ditt närområde kanske är viktigare än lönen.....

Senast redigerat av Hamilton (3 juni 2015)

Fotograf på tierpidag.se
Buzen
3 juni 2015 · 3 Inlägg

Hamilton skrev:
Lönen kan man ju alltid förhandla om, inget är hugget i sten.
Hur stort är utbudet av lediga jobb i ditt närområde kanske är viktigare än lönen.....

I dag finns det 61 lediga arbeten på AMS i hela Sverige. Närmaste ligger 5,5 mil bort enkel väg vilket gör att jag måste pendla 11 mil/dag samt betala trängselskatt. Vet inte hur det ser ut när jag gått utbildningen som startar i augusti. Den blir ju klar först i april/maj nästa år.

Jag har inget emot att arbeta hårt eller att pendla men jag vill ju ha en lön som är rättvis. Tycker inte att 24,608 kr (som är ingångslönen som jag får utgå ifrån för jag vet ju inte hur arbetsmarknaden ser ut nästa år) är speciellt bra. Man kör ju tunga laster med mycket ansvar och sitter i trafik merparten av tiden. Ansvaret och riskerna är ju stora, menar jag.

Låter kanske väldigt negativ men jag vill verkligen köra lastbil. Bara detta med lönen som jag inte gillar.

Hamilton
3 juni 2015 · 8 864 Inlägg

Lönen kan du ju alltid förhandla och är du tillräckligt attraktiv för arbetsgivaren så brukar det inte vara några problem.
Tänk på att många åkerier inte annonserar via arbetsförmedlingen, sök upp åkerier och gör personliga besök är den rätta vägen in i yrket.

Fotograf på tierpidag.se
Buzen
3 juni 2015 · 3 Inlägg

Hamilton skrev:
Lönen kan du ju alltid förhandla och är du tillräckligt attraktiv för arbetsgivaren så brukar det inte vara några problem.
Tänk på att många åkerier inte annonserar via arbetsförmedlingen, sök upp åkerier och gör personliga besök är den rätta vägen in i yrket.

Tror inte man är speciellt attraktiv som förare när man är helt ny inom yrket, tror därför inte att man får så mycket mer i lön än ingångslönen om jag ska vara ärlig. I alla annonser jag läst står det "erfaren förare sökes", "flerårig inom yrke är ett krav" etc. Tyvärr verkar många också vara via bemanningsföretag.

Merparten annonserar inte som du säger utan man får söka upp företagen.

Om jag väljer att gå utbildningen så är jag arbetslös även efter den. Väljer jag istället maskinförare så är jag garanterad arbete eftersom utbildaren har kontakter och företagen vill ha personal. Det arbetet är dock inte lika intressant för mig.

Garanterad arbete, tjänar mer, inte lika roligt... eller arbetslös, mindre lön när man väl får anställning men mitt drömyrke?

Svaret är inte så givet som man kan tro eftersom jag kommer ha det största ansvaret man kan ha, att bli förälder. Måste ju dra in pengar.

9Femma
13 juni 2015 · 342 Inlägg

Är tyvärr övertygad om att lönen för nationell och internationell lastbilstrafik inte kan bli så mycket bättre.
Hela den svenska åkerinäringen för traditionellt lastbilsgods på dessa sträckor är underskjuten, där utländska chaufförer i många fall redan kör samma gods/sträckor för slavlöner och urusla arbetsvillkor.
För uppdragsgivaren ska godset bara från punkt A till B, till så absolut lägst kostnad som möjligt. Resten verkar de strunta i. Då är en svensk förare som ska jobba under svenska villkor, helst också till en skälig svensk lön, inte ett attraktivt alternativ.

Och så länge konkurrensen inte sker på lika villkor (vilket är en utopi idag, så länge som riksdagen inte ingriper) lär Sverige inte ha råd att höja lönerna mer inom åkerinäringen.
Många svenska chaufförer och åkerier har ju redan idag en mycket tuff situation att överhuvudtaget överleva.

Men jag förstår drömmen och allt är inte dystert. Kan exempelvis tänka mig att du har bättre odds att få en mer generös lönebild om du riktar dig helt mot specialtransporter (extra bred/lång eller synnerligen dyr last) och, ironiskt nog, om du kör lastbil på ett mer lokalt plan för ett mindre företag med årlig lönesamtal.
Och för både nationell samt internationell trafik, oavsett gods, ska det utgå traktamente, vilket ger lite extra i kassan förstås.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
torsen
19 juni 2015 · 7 198 Inlägg

Tyvärr är det nog så att många stora åkerier anställer balter som jobbar för halva lönen.
Det är grunden till snedvridningen av konkurensen och löneläget.
Hade själv funderingar, när jag miste jobbet, på arbetsförmedlingens utbildning till yrkeschaufför.
Men när jag kontaktade Volvo och Scania för ev köp av beg lastbil så avrådde de mig p g a den dåliga lönsamheten m anl a baltförarnas låga lönekrav.
Har ett stort åkeri in på knutarna. Av deras chaufförers privatbilar att döma så kommer de flesta som kör på utlandet från baltländerna.

Muttley
20 juni 2015 ·

Är lönen av vikt så ska du inte alls titta på transport.   De är ju rätt uselt.  Om du lägger vikt vid att skaffa familj med så hade jag valt något annat för att inte riskera att vara från familjen för mycket. 

Jag fick erbjudande att få busskort och ykb via komvux men i med mitt mål är att lämna den usla branschen tackade jag nej.

Så är du ute efter bra lön så är du på fel spår.

Caffe
20 juni 2015 · 1 436 Inlägg

Bästa är väl ändå att gå utbildningen, köra lastbil och om det nu suger så mycket som du antyder söka andra jobb MEDAN MAN JOBBAR.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
baltis
30 juni 2015 · 1 948 Inlägg

Lastbilsbranchen är skit, tyvär.
Finns ingen lönsamhet och lönerna du skriver om ska du vara glad om du kommer upp i.
Köra utomlands kan du också glömma, om du inte är villig att arbeta för 70kr/h.

Endast om du brinner för lastbilsyrket så ska du bli lastbilschaufför...

Med tanke på att du verkar tycka att allt under 28k/månaden i grundlön är för dåligt så behöver du utbilda dig till något mer eftertraktat...
Hade det varit 3 år sen hade jag rekommenderat bergarbetare men lite svårt att få in en fot i den branchen just nu och det verkar ju vara JUST NU du behöver jobbet.

Vilket callcenter erbjuder föresten 24k i grundlön? big_smile

Ett till tips, dom bra jobben finns inte på ams... där hamnar jobben när företagen redan gjort allt för att hitta personal och ingen vill jobba hos dom = dålig arbetsgivare.

Muttley
30 juni 2015 ·

baltis skrev:
Lastbilsbranchen är skit, tyvär.
Finns ingen lönsamhet och lönerna du skriver om ska du vara glad om du kommer upp i.
Köra utomlands kan du också glömma, om du inte är villig att arbeta för 70kr/h.

Endast om du brinner för lastbilsyrket så ska du bli lastbilschaufför...

Med tanke på att du verkar tycka att allt under 28k/månaden i grundlön är för dåligt så behöver du utbilda dig till något mer eftertraktat...
Hade det varit 3 år sen hade jag rekommenderat bergarbetare men lite svårt att få in en fot i den branchen just nu och det verkar ju vara JUST NU du behöver jobbet.

Vilket callcenter erbjuder föresten 24k i grundlön? big_smile

Ett till tips, dom bra jobben finns inte på ams... där hamnar jobben när företagen redan gjort allt för att hitta personal och ingen vill jobba hos dom = dålig arbetsgivare.

Callcenter http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … agent-1408

Man ska va en jävel på att kunna lura folk om man ens ska komma nära 26 😜.  Som 20-21 åring var min ingångslön 16-17 tusen. Erfarna lite mer.    Och ändå en av Sveriges största callcenter då.

baltis
2 juli 2015 · 1 948 Inlägg

tkd_rille skrev:

baltis skrev:
Lastbilsbranchen är skit, tyvär.
Finns ingen lönsamhet och lönerna du skriver om ska du vara glad om du kommer upp i.
Köra utomlands kan du också glömma, om du inte är villig att arbeta för 70kr/h.

Endast om du brinner för lastbilsyrket så ska du bli lastbilschaufför...

Med tanke på att du verkar tycka att allt under 28k/månaden i grundlön är för dåligt så behöver du utbilda dig till något mer eftertraktat...
Hade det varit 3 år sen hade jag rekommenderat bergarbetare men lite svårt att få in en fot i den branchen just nu och det verkar ju vara JUST NU du behöver jobbet.

Vilket callcenter erbjuder föresten 24k i grundlön? big_smile

Ett till tips, dom bra jobben finns inte på ams... där hamnar jobben när företagen redan gjort allt för att hitta personal och ingen vill jobba hos dom = dålig arbetsgivare.

Callcenter http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … agent-1408

Man ska va en jävel på att kunna lura folk om man ens ska komma nära 26 😜.  Som 20-21 åring var min ingångslön 16-17 tusen. Erfarna lite mer.    Och ändå en av Sveriges största callcenter då.

Då måste jag faktiskt säga att jag är posetivt överraskad... trodde inte dom erbjöd så hög grundlön vid så låg ålder. Jobbade faktiskt själv som telefonförsäljare för hmmm 11 år sen, ganska säker på att jag hade 12500 i grundlön och sen blev det typ 1500 i ob.
Men ett jobb är ett jobb... och idag är jag stolt att jag faktiskt stod ut ett år, även ett ganska bra yrke att ha på cv'et har det visat sig, "oj, ett helt år... att du stod ut..." - har jag hört på flera arbetsintervjuver big_smile

Muttley
2 juli 2015 ·

baltis skrev:

tkd_rille skrev:

baltis skrev:
Lastbilsbranchen är skit, tyvär.
Finns ingen lönsamhet och lönerna du skriver om ska du vara glad om du kommer upp i.
Köra utomlands kan du också glömma, om du inte är villig att arbeta för 70kr/h.

Endast om du brinner för lastbilsyrket så ska du bli lastbilschaufför...

Med tanke på att du verkar tycka att allt under 28k/månaden i grundlön är för dåligt så behöver du utbilda dig till något mer eftertraktat...
Hade det varit 3 år sen hade jag rekommenderat bergarbetare men lite svårt att få in en fot i den branchen just nu och det verkar ju vara JUST NU du behöver jobbet.

Vilket callcenter erbjuder föresten 24k i grundlön? big_smile

Ett till tips, dom bra jobben finns inte på ams... där hamnar jobben när företagen redan gjort allt för att hitta personal och ingen vill jobba hos dom = dålig arbetsgivare.

Callcenter http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … agent-1408

Man ska va en jävel på att kunna lura folk om man ens ska komma nära 26 😜.  Som 20-21 åring var min ingångslön 16-17 tusen. Erfarna lite mer.    Och ändå en av Sveriges största callcenter då.

Då måste jag faktiskt säga att jag är posetivt överraskad... trodde inte dom erbjöd så hög grundlön vid så låg ålder. Jobbade faktiskt själv som telefonförsäljare för hmmm 11 år sen, ganska säker på att jag hade 12500 i grundlön och sen blev det typ 1500 i ob.
Men ett jobb är ett jobb... och idag är jag stolt att jag faktiskt stod ut ett år, även ett ganska bra yrke att ha på cv'et har det visat sig, "oj, ett helt år... att du stod ut..." - har jag hört på flera arbetsintervjuver big_smile

Jo jag hade så mycket minsann smile Men jag stod bara ut i 3 månader,  pendlingen åt upp nästan all lön och var ju en jäkla tur man bodde hemma och inte hade några utgifter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang