Ersätta halvljusswitch mot div. brytare på Dodge Van B250 -89

limpthegimp
2 juli 2015 · 27 Inlägg

Då originalswitchen gått sönder så har jag tänkt att skita i denna och istället ha en liten panel med några brytare. Detta då det av tidigare ägare ändå är lite specialkopplingar gjorda, lika bra att gå hela vägen tänker jag.

Detta är kontakten som går till denna brytare
http://dodgeram.info/tsb/recalls/819/fig8.jpg
och infon jag hittat om denna kontakt är följande:
B1    A3 12RD/WT    FUSED B(+)
B2    F33 14PK/RD    FUSED B(+)
B3    G26 22LB    KEY-IN IGN. SWITCH SENSE
D    M3 22PK/DB    CARGO LAMP DRIVER
H    L2 16LG    HEADLAMP SWITCH OUTPUT
I    E1 18TN    PANEL LAMPS DIMMER SWITCH SIGNAL
P    L11 16LG/BK    FLASH TO PASS DRIVER
R    L7 16BK/YL    PARK LAMP SWITCH OUTPUT
U    G75 22TN    LEFT DOOR AJAR SWITCH SENSE

B-kontaterna är inget konstigt - ström in på två av dessa och ström in vid tändning på den sista.
H matar jag med ström direkt från plus och får halvljusen (och då helsjusen) att lira. Dessvärre fungerar då inte bromsljusen. Om jag där emot har den defekta switchen ikopplad och lirkar lite i denna så kan jag ibland få bromsljusen att fungera, detta kräver alltså någon mer ström som går via denna switch.

Är inte helt med på vad dessa benämningar innebär.
D - ???
H - hel/halv
I - instrumentpanelsbelysning?
P - ???
R - Parkeringsljus?
U - Bland annat buzzern?

Hur kopplar jag mig bäst/korrekt/smidigast runt detta och då istället kör med switchar? Är lite meck då jag inte har en hel switch att mäta på, hade jag haft det (och faktiskt vetat vad alla lägen på denna switch gör) hade jag ju kunnat lista ut vilka jag bör bryta för att få önskat resultat.

Mervolic Yawn...
3 juli 2015 · 3 151 Inlägg

limpthegimp skrev:
Då originalswitchen gått sönder så har jag tänkt att skita i denna och istället ha en liten panel med några brytare. Detta då det av tidigare ägare ändå är lite specialkopplingar gjorda, lika bra att gå hela vägen tänker jag.

Detta är kontakten som går till denna brytare
http://dodgeram.info/tsb/recalls/819/fig8.jpg
och infon jag hittat om denna kontakt är följande:
B1    A3 12RD/WT    FUSED B(+)
B2    F33 14PK/RD    FUSED B(+)
B3    G26 22LB    KEY-IN IGN. SWITCH SENSE
D    M3 22PK/DB    CARGO LAMP DRIVER
H    L2 16LG    HEADLAMP SWITCH OUTPUT
I    E1 18TN    PANEL LAMPS DIMMER SWITCH SIGNAL
P    L11 16LG/BK    FLASH TO PASS DRIVER
R    L7 16BK/YL    PARK LAMP SWITCH OUTPUT
U    G75 22TN    LEFT DOOR AJAR SWITCH SENSE

B-kontaterna är inget konstigt - ström in på två av dessa och ström in vid tändning på den sista.
H matar jag med ström direkt från plus och får halvljusen (och då helsjusen) att lira. Dessvärre fungerar då inte bromsljusen. Om jag där emot har den defekta switchen ikopplad och lirkar lite i denna så kan jag ibland få bromsljusen att fungera, detta kräver alltså någon mer ström som går via denna switch.

Är inte helt med på vad dessa benämningar innebär.
D - ???
H - hel/halv
I - instrumentpanelsbelysning?
P - ???
R - Parkeringsljus?
U - Bland annat buzzern?

Hur kopplar jag mig bäst/korrekt/smidigast runt detta och då istället kör med switchar? Är lite meck då jag inte har en hel switch att mäta på, hade jag haft det (och faktiskt vetat vad alla lägen på denna switch gör) hade jag ju kunnat lista ut vilka jag bör bryta för att få önskat resultat.

H matar jag med ström direkt från plus och får halvljusen (och då helsjusen) att lira.

Hur menar du här? H är "output", den matar ut ström (som kommer från B1/B2).

Är inte helt med på vad dessa benämningar innebär.
D - ???
H - hel/halv
I - instrumentpanelsbelysning?
P - ???
R - Parkeringsljus?
U - Bland annat buzzern?

D = cargo lamp. Lastutrymmets lampa.
I = instrumentpanel.
P = ljustutan.
R = parkeringsljus.

Inte helt säker på dessa, men troligen är det så.

Ska du ha flera brytare, typ en för varje funktion, så är det bara att koppla in ström på ena sidan (från B1 eller B2) och sedan koppla in på till exempel R-kabeln. smile

limpthegimp
3 juli 2015 · 27 Inlägg

Mervolic skrev:
Hur menar du här? H är "output", den matar ut ström (som kommer från B1/B2).

Ja precis, fast jag matar denna med plus från annan kabel - den som går till de eftermonterade reläerna.

Är inte helt med på vad dessa benämningar innebär.

D - ???
H - hel/halv
I - instrumentpanelsbelysning?
P - ???
R - Parkeringsljus?
U - Bland annat buzzern?

Mervolic skrev:
D = cargo lamp. Lastutrymmets lampa.
I = instrumentpanel.
P = ljustutan.
R = parkeringsljus.

ljustuta... är du säker? för från h går det en kabel som sedan går till en switch med två lägen - hel och halv. ljustuta menar du alltså tillfälligt ljus som inte "fastnar"? känns inte som något man gör med originalswithen, och spaken bakom ratten byter bara läge. till helljuset går endast en kabel, och det är den som sitter efter H. smile

Mervolic skrev:
Ska du ha flera brytare, typ en för varje funktion, så är det bara att koppla in ström på ena sidan (från B1 eller B2) och sedan koppla in på till exempel R-kabeln. smile

mnja... jag testade att mata t.ex. U med ström från säkrad pluskabel, då brände jag säkringen. Tänkte att denna skulle få det att brumma iom att dörren var öppen. smile

och... vilken av dessa kan vara inblandad med bromljuset? för det är någon av dessa som måste matas för att bromsljuset skall fungera. det kommer 5-6 kablar från bromsljuskontakten, och när denna switch är urkopplat så är det bara en av dessa som reagerar på pedalen - 12V default och 0V vid pedal nere. Med fungerande switch inkopplad så får jag en kabel som ger 12V vid pedal ner och 0V på pedal upp - den som är kopplad till bromljuset alltså. smile

Edit: gällande lastutrymmets lampa (taklampa?) så sitter det två lampori taket, en fram och en över soffan. Dessa båda går på en annan brytare. Tror inte det finns någon lampa i lastutrymmet, men det kanske det gör. Ingen i taket i så fall iaf.

Senast redigerat av limpthegimp (3 juli 2015)

Mervolic Yawn...
3 juli 2015 · 3 151 Inlägg

limpthegimp skrev:

Mervolic skrev:
Hur menar du här? H är "output", den matar ut ström (som kommer från B1/B2).

Ja precis, fast jag matar denna med plus från annan kabel - den som går till de eftermonterade reläerna.

Låter märkligt, men funkar det så funkar det. smile

limpthegimp skrev:

Mervolic skrev:
D = cargo lamp. Lastutrymmets lampa.
I = instrumentpanel.
P = ljustutan.
R = parkeringsljus.

ljustuta... är du säker? för från h går det en kabel som sedan går till en switch med två lägen - hel och halv. ljustuta menar du alltså tillfälligt ljus som inte "fastnar"? känns inte som något man gör med originalswithen, och spaken bakom ratten byter bara läge. till helljuset går endast en kabel, och det är den som sitter efter H. smile

Är inte säker, men tror det. Om den går till "switchen" (som jag antar är ett relä?) med hel/halv så lär det vara så att den aktiverar helljuset som en blinkning, men jag är långt ifrån säker.

limpthegimp skrev:

Mervolic skrev:
Ska du ha flera brytare, typ en för varje funktion, så är det bara att koppla in ström på ena sidan (från B1 eller B2) och sedan koppla in på till exempel R-kabeln. smile

mnja... jag testade att mata t.ex. U med ström från säkrad pluskabel, då brände jag säkringen. Tänkte att denna skulle få det att brumma iom att dörren var öppen. smile

och... vilken av dessa kan vara inblandad med bromljuset? för det är någon av dessa som måste matas för att bromsljuset skall fungera. det kommer 5-6 kablar från bromsljuskontakten, och när denna switch är urkopplat så är det bara en av dessa som reagerar på pedalen - 12V default och 0V vid pedal nere. Med fungerande switch inkopplad så får jag en kabel som ger 12V vid pedal ner och 0V på pedal upp - den som är kopplad till bromljuset alltså. smile

Vad jag kan se så har ingen av dom utgångarna med bakre ljusen att göra...

limpthegimp skrev:
Edit: gällande lastutrymmets lampa (taklampa?) så sitter det två lampori taket, en fram och en över soffan. Dessa båda går på en annan brytare. Tror inte det finns någon lampa i lastutrymmet, men det kanske det gör. Ingen i taket i så fall iaf.

Det  lär vara dom som åsyftas i så fall.

limpthegimp
3 juli 2015 · 27 Inlägg

Mervolic skrev:

limpthegimp skrev:

Mervolic skrev:
Hur menar du här? H är "output", den matar ut ström (som kommer från B1/B2).

Ja precis, fast jag matar denna med plus från annan kabel - den som går till de eftermonterade reläerna.

Låter märkligt, men funkar det så funkar det. smile

Är inte med på det märkliga...? Som jag ser det: B1/B2 ligger med ström, H väntar på att få ström? som du beskrev; "H är "output", den matar ut ström (som kommer från B1/B2)".

Mervolic skrev:

limpthegimp skrev:
ljustuta... är du säker? för från h går det en kabel som sedan går till en switch med två lägen - hel och halv. ljustuta menar du alltså tillfälligt ljus som inte "fastnar"? känns inte som något man gör med originalswithen, och spaken bakom ratten byter bara läge. till helljuset går endast en kabel, och det är den som sitter efter H. smile

Är inte säker, men tror det. Om den går till "switchen" (som jag antar är ett relä?) med hel/halv så lär det vara så att den aktiverar helljuset som en blinkning, men jag är långt ifrån säker.

Original så går strömmen genom denna hel- och halvljusswitch direkt till lampan. D.v.s. genom att man växlar ljustyp bakom ratten. En tråd för halv och en för hel. Denna switch bara byter tråd kan man säga. Dock är det monterat två relän i efterhand som går på denna "växel". Dvs ena relät slår till när man byter och matar direkt från batteriet, och vise verca.

Mervolic skrev:

limpthegimp skrev:

Mervolic skrev:
Ska du ha flera brytare, typ en för varje funktion, så är det bara att koppla in ström på ena sidan (från B1 eller B2) och sedan koppla in på till exempel R-kabeln. smile

mnja... jag testade att mata t.ex. U med ström från säkrad pluskabel, då brände jag säkringen. Tänkte att denna skulle få det att brumma iom att dörren var öppen. smile

och... vilken av dessa kan vara inblandad med bromljuset? för det är någon av dessa som måste matas för att bromsljuset skall fungera. det kommer 5-6 kablar från bromsljuskontakten, och när denna switch är urkopplat så är det bara en av dessa som reagerar på pedalen - 12V default och 0V vid pedal nere. Med fungerande switch inkopplad så får jag en kabel som ger 12V vid pedal ner och 0V på pedal upp - den som är kopplad till bromljuset alltså. smile

Vad jag kan se så har ingen av dom utgångarna med bakre ljusen att göra...

Är ju värt att tillägga att det sitter en farthållare och grejer i kärran, denna behöver ju brytas när man bromsar. Gissar det är bland annat detta som är anledningen till att det inte bara går en tråd från bromljuskontakten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang