Skillnaden melan "Rekommenderad lägre hastighet" och "Rekommenderad högsta hastighet"

naak2803
1 juli 2015 · 346 Inlägg

Hej,

Det jag undrar över är vad som är skillnaden mellan "Rekommenderad lägre hastighet" och "Rekommenderad högsta hastighet"?

Båda är fyrkantiga, ena med blå bakgrund och den andra med svart.

Evildan
1 juli 2015 ·

Det kommer du att veta när du tagit ditt körkort.

Är det så att du vill veta redan nu innan dess så kan du läsa på dom här länkarna.

https://korkortonline.se/teori/vagmarke … arken/e11/

https://korkortonline.se/teori/vagmarke … arken/e13/

Germax
1 juli 2015 · 12 086 Inlägg

Båda skyltarna finns inte i verkligheten utan är nått påhitt man ska kunna vid teoriprovet.
Skillnaden har du ju sagt själv.

De blå skyltarna kan man ju se på "smalare" vägar med 50km/h gastighetsgräns, jag fattar inte poängen med att rekommendera en hastighet när det vid 99% begränsas av en annan skylt.
Den svarta skylten har jag sätt vid något vägbygge har jag för mig.

Kom bara ihåg vilken som är vilken så kan du gå vidare i livet sen smile

caromania Forummoderator
2 juli 2015 · 9 296 Inlägg

Enkelt uttryckt så kan du strunta i de skyltarna och titta på den runda gul/röda med svarta siffror. (Den vanliga) Lite som skylten "Här leker levande barn" eller "Akta katten Bosse*".

*Jodå, den sitter på en liten krokig 70-väg i Roslagen. Iofs har skylten funnits i säkert 20 år så Bosse är nog kremerad sedan länge.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
2 juli 2015 ·

Germax skrev:
Båda skyltarna finns inte i verkligheten utan är nått påhitt man ska kunna vid teoriprovet.
Skillnaden har du ju sagt själv.

De blå skyltarna kan man ju se på "smalare" vägar med 50km/h gastighetsgräns, jag fattar inte poängen med att rekommendera en hastighet när det vid 99% begränsas av en annan skylt.
Den svarta skylten har jag sätt vid något vägbygge har jag för mig.

Kom bara ihåg vilken som är vilken så kan du gå vidare i livet sen smile

Båda skyltarna är väldigt mycket verklighet.   I Skåne används de blå flitigt. Även de svarta

De blå används mång gånger vid platser där de är mycket gående. Vid vissa tillfällen behöver man sakta ner.   Och vid smalare avsnitt där de är smidigare att köra lite saktare.   


Svarta används i majoritet vid vägarbeten.  Och man bör verkligen hålla de som står på dem om de är arbetare på plats.

Evildan
2 juli 2015 ·

tkd_rille skrev:

Germax skrev:
Båda skyltarna finns inte i verkligheten utan är nått påhitt man ska kunna vid teoriprovet.
Skillnaden har du ju sagt själv.

De blå skyltarna kan man ju se på "smalare" vägar med 50km/h gastighetsgräns, jag fattar inte poängen med att rekommendera en hastighet när det vid 99% begränsas av en annan skylt.
Den svarta skylten har jag sätt vid något vägbygge har jag för mig.

Kom bara ihåg vilken som är vilken så kan du gå vidare i livet sen smile

Båda skyltarna är väldigt mycket verklighet.   I Skåne används de blå flitigt. Även de svarta

De blå används mång gånger vid platser där de är mycket gående. Vid vissa tillfällen behöver man sakta ner.   Och vid smalare avsnitt där de är smidigare att köra lite saktare.   


Svarta används i majoritet vid vägarbeten.  Och man bör verkligen hålla de som står på dem om de är arbetare på plats.

Dom används även här i vad för en Skåning kan tyckas vara "Norrland" wink

Bra skyltar vars rekommendationer jag rekommenderar åtföljas.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2015 · 13 673 Inlägg

är ju helt meningslösa skyltar..  om man anser att hastigheten borde vara lägre än skyltad fart så borde dom skylta ner farten istället..  för det är jhu totalt slöseri på skyltar som inte gör någon nytta.

bättre att sänka farten vid vägbyggen osv. så folk verkligen åker saktare.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
2 juli 2015 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:
är ju helt meningslösa skyltar..  om man anser att hastigheten borde vara lägre än skyltad fart så borde dom skylta ner farten istället..  för det är jhu totalt slöseri på skyltar som inte gör någon nytta.

bättre att sänka farten vid vägbyggen osv. så folk verkligen åker saktare.

Fast, att "skylta ner "på riktigt" " har lika mycket effekt (dvs knappt alls) vid vägarbeten osv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Muttley
2 juli 2015 ·

Evildan skrev:
Dom används även här i vad för en Skåning kan tyckas vara "Norrland" wink

Bra skyltar vars rekommendationer jag rekommenderar åtföljas.

Jag har bara sett svarta utanför gränserna wink  De blå måste vara påhitt där uppe.   Men ja de finns av en anledning och man bedömer vad som är säkrast smile

Growe skrev:
är ju helt meningslösa skyltar..  om man anser att hastigheten borde vara lägre än skyltad fart så borde dom skylta ner farten istället..  för det är jhu totalt slöseri på skyltar som inte gör någon nytta.

bättre att sänka farten vid vägbyggen osv. så folk verkligen åker saktare.

De är absolut inte meningslösa.  Svarta är ju flyttbara för tillfälliga områden.  Vilket betyder (och de vill helst) att du ska sänka hastigheten just precis där arbetarna står och utför sitt jobb.  De ger alltså en möjlighet att slippa sänka för ett helt område på kanske flera kilometer.   Och i värsta fall om folk är som de brukar så kan de stänga av istället och leda trafiken vid möjlighet.

Jag anser att de kan sätta kameror och ha förbudsskyltar istället vid arbetsområden hela tiden.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2015 · 13 673 Inlägg

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Dom används även här i vad för en Skåning kan tyckas vara "Norrland" wink

Bra skyltar vars rekommendationer jag rekommenderar åtföljas.

Jag har bara sett svarta utanför gränserna wink  De blå måste vara påhitt där uppe.   Men ja de finns av en anledning och man bedömer vad som är säkrast smile

Growe skrev:
är ju helt meningslösa skyltar..  om man anser att hastigheten borde vara lägre än skyltad fart så borde dom skylta ner farten istället..  för det är jhu totalt slöseri på skyltar som inte gör någon nytta.

bättre att sänka farten vid vägbyggen osv. så folk verkligen åker saktare.

De är absolut inte meningslösa.  Svarta är ju flyttbara för tillfälliga områden.  Vilket betyder (och de vill helst) att du ska sänka hastigheten just precis där arbetarna står och utför sitt jobb.  De ger alltså en möjlighet att slippa sänka för ett helt område på kanske flera kilometer.   Och i värsta fall om folk är som de brukar så kan de stänga av istället och leda trafiken vid möjlighet.

Jag anser att de kan sätta kameror och ha förbudsskyltar istället vid arbetsområden hela tiden.

joo men åker jag på en 90väg och dom ställer upp sånna där det står 30km/h kan inte polisen göra ett skit om någon flåsar på i 90...en riktig 30skylt = indraget körkort låååååååååååååååång tid och massa böter..det är en jävla skillnad

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
2 juli 2015 ·

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Dom används även här i vad för en Skåning kan tyckas vara "Norrland" wink

Bra skyltar vars rekommendationer jag rekommenderar åtföljas.

Jag har bara sett svarta utanför gränserna wink  De blå måste vara påhitt där uppe.   Men ja de finns av en anledning och man bedömer vad som är säkrast smile

Growe skrev:
är ju helt meningslösa skyltar..  om man anser att hastigheten borde vara lägre än skyltad fart så borde dom skylta ner farten istället..  för det är jhu totalt slöseri på skyltar som inte gör någon nytta.

bättre att sänka farten vid vägbyggen osv. så folk verkligen åker saktare.

De är absolut inte meningslösa.  Svarta är ju flyttbara för tillfälliga områden.  Vilket betyder (och de vill helst) att du ska sänka hastigheten just precis där arbetarna står och utför sitt jobb.  De ger alltså en möjlighet att slippa sänka för ett helt område på kanske flera kilometer.   Och i värsta fall om folk är som de brukar så kan de stänga av istället och leda trafiken vid möjlighet.

Jag anser att de kan sätta kameror och ha förbudsskyltar istället vid arbetsområden hela tiden.

joo men åker jag på en 90väg och dom ställer upp sånna där det står 30km/h kan inte polisen göra ett skit om någon flåsar på i 90...en riktig 30skylt = indraget körkort låååååååååååååååång tid och massa böter..det är en jävla skillnad

Det krävs en del pappersexercis för att få sätta upp en "riktig skylt", vilket en asfaltsläggare exempelvis inte har tillåtelse att göra, då är en sådan här svart skylt ett bra komplement anser iaf jag.
Dessvärre är det ju som du skriver att du får köra enligt den gul/röd/svarta skyltade hastigheten utan att bötfällas för hastigheten, däremot kan du bli fälld för vårdslöshet i trafiken pga ett trafikfarligt uppträdande.

Illa nog så visar folk jkl dålig respekt i trafiken gentemot dom som arbetar för att laga/bygga om våra vägar.
Det skulle till grövre straff för att köra tight eller fort förbi ett vägarbete, offentligt spöstraff med snökäpp vid det aktuella vägarbetet eller påtvingad maratonvisning av "Sommar med Ernst" skulle nog svida.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juli 2015 · 13 673 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Dom används även här i vad för en Skåning kan tyckas vara "Norrland" wink

Bra skyltar vars rekommendationer jag rekommenderar åtföljas.

Jag har bara sett svarta utanför gränserna wink  De blå måste vara påhitt där uppe.   Men ja de finns av en anledning och man bedömer vad som är säkrast smile

De är absolut inte meningslösa.  Svarta är ju flyttbara för tillfälliga områden.  Vilket betyder (och de vill helst) att du ska sänka hastigheten just precis där arbetarna står och utför sitt jobb.  De ger alltså en möjlighet att slippa sänka för ett helt område på kanske flera kilometer.   Och i värsta fall om folk är som de brukar så kan de stänga av istället och leda trafiken vid möjlighet.

Jag anser att de kan sätta kameror och ha förbudsskyltar istället vid arbetsområden hela tiden.

joo men åker jag på en 90väg och dom ställer upp sånna där det står 30km/h kan inte polisen göra ett skit om någon flåsar på i 90...en riktig 30skylt = indraget körkort låååååååååååååååång tid och massa böter..det är en jävla skillnad

Det krävs en del pappersexercis för att få sätta upp en "riktig skylt", vilket en asfaltsläggare exempelvis inte har tillåtelse att göra, då är en sådan här svart skylt ett bra komplement anser iaf jag.
Dessvärre är det ju som du skriver att du får köra enligt den gul/röd/svarta skyltade hastigheten utan att bötfällas för hastigheten, däremot kan du bli fälld för vårdslöshet i trafiken pga ett trafikfarligt uppträdande.

Illa nog så visar folk jkl dålig respekt i trafiken gentemot dom som arbetar för att laga/bygga om våra vägar.
Det skulle till grövre straff för att köra tight eller fort förbi ett vägarbete, offentligt spöstraff med snökäpp vid det aktuella vägarbetet eller påtvingad maratonvisning av "Sommar med Ernst" skulle nog svida.

att ändra farten tillfälligt är jhu inget stort problem om man inte vill att det ska vara svårt.
men visst nu pratar vi om hjärndöda politiker och då blir allt krångligt.  men rek skyltarna kan dom kasta på tippen för dom gör ingen som helst nytta..   vi som har lite mellan öronen saktar ner oavsätt om det står en sån där skylt eller ej.  dom andra idioterna skiter bara i det och brummar på som ingenting

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mervolic Yawn...
2 juli 2015 · 3 151 Inlägg

Alltså, grejen är att dom vill inte begränsa hur snabbt folk kör, men kör du över rekommenderad hastighet så får du skylla dig själv om du är med i en olycka. Det finns nog inte ett enda försäkringsbolag som vill ta på sig kostnaderna om du smäller i 45 km/h på en väg med en rekommenderad hastighet på 30 km/h, även om den fasta begränsningen är 50 km/h.

Sen för att dom rekommenderar till max 30 så betyder det inte att hela vägsträckan är farlig att köra på, utan det kan vara att det finns många dolda faror som utfarter, barn som leker i villaområden osv. Nej, barn "har inget på vägen att göra" som folk brukar irritera sig på, men barn är barn och dom gör inte alltid som dom ska. Det gör inte vuxna heller i och för sig, men skillnaden är att barn gör ofta oförutsedda saker och tänker sig inte lika mycket för.

Jag tycker dom här skyltarna är bra, borde placeras ut fler av dom. smile

Muttley
2 juli 2015 ·

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Dom används även här i vad för en Skåning kan tyckas vara "Norrland" wink

Bra skyltar vars rekommendationer jag rekommenderar åtföljas.

Jag har bara sett svarta utanför gränserna wink  De blå måste vara påhitt där uppe.   Men ja de finns av en anledning och man bedömer vad som är säkrast smile

Growe skrev:
är ju helt meningslösa skyltar..  om man anser att hastigheten borde vara lägre än skyltad fart så borde dom skylta ner farten istället..  för det är jhu totalt slöseri på skyltar som inte gör någon nytta.

bättre att sänka farten vid vägbyggen osv. så folk verkligen åker saktare.

De är absolut inte meningslösa.  Svarta är ju flyttbara för tillfälliga områden.  Vilket betyder (och de vill helst) att du ska sänka hastigheten just precis där arbetarna står och utför sitt jobb.  De ger alltså en möjlighet att slippa sänka för ett helt område på kanske flera kilometer.   Och i värsta fall om folk är som de brukar så kan de stänga av istället och leda trafiken vid möjlighet.

Jag anser att de kan sätta kameror och ha förbudsskyltar istället vid arbetsområden hela tiden.

joo men åker jag på en 90väg och dom ställer upp sånna där det står 30km/h kan inte polisen göra ett skit om någon flåsar på i 90...en riktig 30skylt = indraget körkort låååååååååååååååång tid och massa böter..det är en jävla skillnad

Nej om de inte händer något.  Men om du kör på en vägarbetare så tror jag nog de kan bli problem om du ligger i 90 och de står rek 30.

Men vid längre arbeten som pågår i flera månader eller år så ställer de ju om hastigheten permanent under tiden.
Om man har någon form av vett så ligger man ju inte i 90 när de är smalt och jävligt smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 juli 2015 · 13 673 Inlägg

tkd_rille skrev:

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:
Dom används även här i vad för en Skåning kan tyckas vara "Norrland" wink

Bra skyltar vars rekommendationer jag rekommenderar åtföljas.

Jag har bara sett svarta utanför gränserna wink  De blå måste vara påhitt där uppe.   Men ja de finns av en anledning och man bedömer vad som är säkrast smile

De är absolut inte meningslösa.  Svarta är ju flyttbara för tillfälliga områden.  Vilket betyder (och de vill helst) att du ska sänka hastigheten just precis där arbetarna står och utför sitt jobb.  De ger alltså en möjlighet att slippa sänka för ett helt område på kanske flera kilometer.   Och i värsta fall om folk är som de brukar så kan de stänga av istället och leda trafiken vid möjlighet.

Jag anser att de kan sätta kameror och ha förbudsskyltar istället vid arbetsområden hela tiden.

joo men åker jag på en 90väg och dom ställer upp sånna där det står 30km/h kan inte polisen göra ett skit om någon flåsar på i 90...en riktig 30skylt = indraget körkort låååååååååååååååång tid och massa böter..det är en jävla skillnad

Nej om de inte händer något.  Men om du kör på en vägarbetare så tror jag nog de kan bli problem om du ligger i 90 och de står rek 30.

Men vid längre arbeten som pågår i flera månader eller år så ställer de ju om hastigheten permanent under tiden.
Om man har någon form av vett så ligger man ju inte i 90 när de är smalt och jävligt smile

självklart ligger man inte 90..men det är jhu tyvärr inte lika självklart för andra.

det som är problemet att ingen kan göra något åt om någon flåsar på i 90.  eller visst anses det vårdlöst så visst.  men man borde åka fast på samma sätt som en hastighetsöverträdelse.  alltså att skylten är det som gäller.
så man får lite ordning och reda.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang